Dôvodov prečo si kúpiť skúter je veľa, každý z nás má svoje vlastné požiadavky a potreby. Niekoľko z nich však riešime všetci, a tak som si ich dovolil spísať do článku. Ide o moje subjektívne názory a vychádzam z toho čo sám, ako skútrista, riešim a zažívam. Hádam ti pomôžu rozhodnúť sa, že kúpa skútra je správna vec.
Je úplne jedno či chceš skúter iba na vozenie sa po okreskách, berieš ho ako približovadlo do práce, alebo to je tvoj ťažný kôň, ktorý dostane zabrať pri bežnej dennej prevádzke. Nech máš dôvod akýkoľvek, skúter sa VŽDY oplatí. Za celú dobu čo som vlastníkom skútra som ani jediný raz neľutoval, že som si ho kúpil a to som na ňom zažil všeličo. Pomohol mi toľkokrát, že to nemám šancu spočítať.
A prečo by si si mal teda kúpiť skúter aj ty? Tu sú dôvody:
Stačí vodičské oprávnenie typu B
Na to, aby si legálne mohol jazdiť na skútri, ti stačí Bčkový vodičák. Ak už teda jazdíš na aute, nemusíš robiť nič. Iba ísť a kúpiť si skúter. Na veľkú motorku potrebuješ Áčko, ak ho nemáš, zaplatíš za kurz okolo 700 €. Skôr viac. Pokiaľ rozširuješ, tak je to 450 € a viac.
Podmienkou toho, aby si mohol jazdiť s tým vodičským preukazom, ktorý máš teraz, je to, aby mal tvoj skúter do 125 ccm. Ver mi, pre 80 % skútristov je to absolútne postačujúca kubatúra. Tieto skútre zvládnu rýchlosti do 120 km/h, môžu ísť aj na diaľnicu (nepotrebuješ známku) a zrýchlenie majú také, že ťa na semaforoch nepredbehne nič čo má viac ako 2 kolesá.
Lacná prevádzka
Tento článok píšem v čase keď benzín stojí na benzínovej pumpe presne 1,745 €. Čiže natankovať plnú nádrž do väčšieho auta znamená poriadny zásah do rodinného rozpočtu. Natankovať plnú nádrž do môjho maxiskútra Yamaha Xmax, znamená minúť presne 13,80 €. Teda bolo by to menej, ale tankujem 100 oktán.
Za túto cenu prejdem okolo 300 km, pri úplne bežnom jazdení, kedy sa nijako neobmedzujem. Keď som mal ešte Nmaxa, plná nádrž ma vychádzala pod 10 €, vydržala mi pri rozumnej jazde asi 250 km. Ak menej jazdíš mimo mesta na výlety a používaš skúter ako dopravný prostriedok do práce a z nej v rámci mesta, benzín ti v nádrži bez problémov vydrží mesiac. A môžeš sa vždy tváriť, že pomáhaš planéte.
Vyriešené parkovanie
Zaparkovať v akomkoľvek väčšom meste, v doobedňajších hodinách, na nejakom rozumne umiestnenom parkovisku, kde nepýtajú pol výplaty za hodinové státie je úloha hodná Beara Gryllsa. Buď máš šťastie a náhodou odíde auto zrovna vtedy keď sa blížiš, alebo šťastie nemáš a tráviš minúty krúžením okolo a čakaním na zázrak v podobe uvoľneného parkovacieho miesta, o ktoré sa potom 3 minúty hádaš rovnakým týpkom ako ty, ktorý k nemu prišiel z druhej strany. Alebo rovno stratíš nervy, zaparkuješ na parkovisku, ktoré je ďaleko a potom nestíhaš.
So skútrom sa ti to nestane. Zaparkuješ kdekoľvek. Naozaj kdekoľvek. Za dobu čo jazdím sa mi ani jeden jediný krát nestalo, aby ma niekto odniekiaľ vyhodil, alebo ma čo i len upozornil, že na mieste kde parkujem, parkovať nesmiem. A to som parkoval už aj na námestí. Stačí dodržať podmienku, aby ste neprekážali a parkovanie je vyriešené. Hoci aj v tom najcentrovatejšom centre mesta. Obrovská výhoda je, že vieš dať skúter do tieňa, v horúcom mestskom lete by za to plechovkári dali pol nádrže a dcéru k tomu. Platenie za parkovanie na skútri neriešiš.
Zbohom zápcham
Bývam v Žiline a ísť v akýkoľvek pracovný deň cez mesto ráno okolo 8:00 alebo poobede od 14:30 do cca 17:30 je peklo. Cesta, ktorá inak trvá 5 minút, v čase špičky bežne zaberie aj 20. O piatkoch, kedy je kvôli Strečnu zablokované celé mesto radšej nepíšem. Skúter tento problém vyrieši. Dokonca aj maxi skúter je v mestskej premávke na nezaplatenie a prepchá sa všade. V zápchach nestojím.
Priznám sa, mal som hlavne na začiatku morálne zábrany predbiehať sa v kolóne. Ale padli v momente keď ma samotní policajti popohnali, aby som nestál a stojaci rad vozidiel predbehol. Sem tam sa stane, že to nejaký pacient v plechovke psychicky nezvládne a nepustí ťa, ale zdrží ťa akurát pár sekúnd, lebo hneď ako sa pohne, predbehneš ho a keď si pomstychtivé hovado, ešte mu aj venuješ ironický úsmev. Odkedy jazdím na skútri nestalo sa mi, aby som meškal na stretnutie z dôvodu, že som ostal stáť v premávke.
Cestovanie a psychoterapia
Cestovanie je skvelé akokoľvek, ale na skútri má špeciálne čaro. Pokiaľ máš skúter s objemom aspoň 125 ccm, nie je dôvod, aby si aspoň raz za čas nevyrazil aj mimo mesto či obec a neskúsil kúzlo okresných asfaltových krások. Ver mi, na skútri sa cestovať dá a pokiaľ zvolíš rozumnú a pre konkrétny skúter prijateľnú vzdialenosť budeš nadšený. Ak máš maxi skúter vzdialenosť neriešiš, vydržíš čokoľvek. Zbaliť sa nie je problém. Skútre majú, na rozdiel od väčšiny motoriek úložné priestory. Alebo ich jednoducho nainštaluješ.
Pocit z jazdy je silne návykový. Tá zmes pocitov z počasia, prírody a jazdenia vygeneruje úplne neopísateľný pocit radosti, ktorý ťa prepadne najčastejšie na nejakej dokonalej okreske, v slnečný deň, a ty zažiješ to, čo verím, že aspoň raz prežil každý, kto jazdí na dvoch kolesách. Totálne flow, pocit absolútneho šťastia tu a teraz v tento moment.
Klišé, ktoré radi používame „vyvetrať si hlavu“ platí do slova a do písmena. Presne o to ide. Na skútri je sloboda, ťažké myšlienky mu nestíhajú a ty máš čas vychutnávať prítomný okamih. Sám patrím k tým, ktorí zo skútra zliezajú zregenerovaní a natešení na ďalšie zážitky.
Bonusový dôvod – Komunita
Ak si myslíš, že zrazy, spoločné jazdy a stretnutia sú len výsadou motorkárov, mýliš sa. Skúter zrazov či stretnutí skútristov býva na Slovensku a v okolí naozaj dosť. Kúpou skútra sa stávaš členom komunity, ktorá je do jazdenia na svojich dvojkolesových tátošoch zapálená rovnako, ako akýkoľvek motorkári. Navyše, ľudia vnímajú skútre inak ako motorky. Motorkári majú (sčasti neprávom) povesť mierne arogantných trhačov asfaltu. Skútristi nevadia nikomu.
Na každom stretnutí sa pristavia aj chodci, turisti, ale aj tí motorkári a chcú sa porozprávať. Bežne sa mi stáva, že aj pri zastavení na pumpe či pri obchode sa ľudia chcú o skútri pobaviť. A to ani nemám Vespu, ktorá je magnetom na ľudí.
Najbizarnejšie stretnutie som zažil pred nemocnicou, kde zo zadnej časti sanitky urýchlene vyťahovali pacienta, ktorý mieril na úrazovku, zatiaľ čo šofér sanitky stál vpredu pri mojom Xmaxovi a vypytoval sa ma na maximálku a výbavu… Na Facebooku nájdete hneď niekoľko skupín skútristov, ktorí vám radi poradia a pomôžu s akýmkoľvek problémom a potešia sa, keď ich na najbližšom zraze bude zasa o jedného viac.
Ja som motorku ani skúter nikdy nechcel. Potom ma našťastie osvietilo, kúpil som si malého Nmaxa a hoci som ho už vymenil za väčšieho Maxa, odvtedy nechápem, prečo som to neurobil skôr. Skúter je do života skvelá vec, ktorá ti pridá nové možnosti a variabilitu. Tak už konečne prestať rozmýšľať a špekulovať, choď do najbližšej predajne, vyskúšaj na čom sa cítiš najlepšie a odvez si to rovno do garáže. Ľutovať nebudeš a poďakovať sa mi môžeš na nejakom zraze.