Hoci tento článok píšem na Medarda a vonku leje ako z krhly, už onedlho aj k nám vtrhnú horúčavy a cez deň bude aj viac ako 35 stupňov. Slnko mnohých z nás vyláka na skútroch von, pretože pekné počasie + krásne vyhriaty asfalt, to je pre každého skútristu pozvánka na dokonalý výlet. Lenže ako na skútri zvládnuť horúčavy, ktoré vonku panujú?
Nedávno som pridal článok o tom, ako jazdiť v daždi, ale aj jazdenie na pražiacom slnku vie byť nepríjemné a dlhodobá jazda v teplotách nad 30 stupňov dokáže spôsobiť „radosti“, z ktorých úpal je ešte tá príjemnejšia.
Slnko svojimi lúčmi vie potešiť, no ich dlhodobé pôsobenie unavuje, dehydruje a spôsobuje to, že človek prestane byť ostražitý a sústredený. Aj preto prinášam niekoľko tipov, vďaka ktorým budete aj v najväčšom teple v pohode a výlet na skútri si užijete.
V najväčšej horúčave nejazdite
Úplne najlepšie je počas horúčav vôbec nejazdiť. Nemyslím teraz zamknúť skúter v garáži a nechať ho cez leto odpočívať. Mám na mysli to, že cca od 11:00 do 14-15:00 počas letných dní býva vonku neznesiteľné teplo a osobne si nemyslím, že sa v takomto prípade dá jazda nejako užívať. Preto, ak je to možné, v tomto čase sa dlhším výletom vyhýbajte. Ostatné časti dňa ponúkajú dosť času, kedy sa dá dobre vyblbnúť a slnko nepečie ako šialené.
Jazdite vtedy, keď je menej teplo
Už som to načal vyššie, ráno, prípadne v neskoré poobedie či podvečer ponúka dostatočné množstvo času na to, aby ste si splnili všetky skútristické chúťky. Navyše, slnko je vtedy už slabšie a svetlo z neho mäkšie a krajšie. Takže, ak patríte medzi nadšených fotografov či kameramanov, budete mať o dôvod viac užívať si jazdu na skútri počas zlatých hodiniek.
Cestu si vopred naplánujte
Je jedno, či jazdíte prevažne v meste, alebo sa chystáte na výlet niekam do prírody. Pred jazdou si skúste svoju cestu naplánovať. V meste tak, aby ste sa počas najväčšej horúčavy vyhli tým najhorším zápcham (najmä pokiaľ ešte nie ste dosť asertívny na ich predbiehanie).
Vždy existuje alternatívna trasa, ktorá je možno len o niečo dlhšia. Hľadajte a využite ju. Pokiaľ plánujete cestu za mesto, skúste nájsť trasu, ktorá vedie lesom, okolo vody, prípadne aspoň takú, na ktorej je dosť miest, kde sa dá zastaviť a občerstviť. Je jedno, či sú to pumpy alebo reštaurácie, hlavne aby sa dalo na chvíľku schovať do tieňa. Oddych v horúčave nepodceňujte, telo sa oveľa viac unaví a regenerácia nie je v tropickom teple taká, ako inokedy.
Dodržiavajte pitný režim
To najdôležitejšie. Voda. Vždy majte pri sebe aspoň pol litra vody. Najlepšie čistej alebo minerálky. Pol litra je však iba nutná rezerva. Ja vozím vždy aspoň liter a málokedy doveziem fľašu naspäť nedopitú. Denne by mal človek vypiť cca 2,5 litra vody, v lete, kedy sa výraznejšie potíme, aj viac.
Pite už pred jazdou tak, aby ste na skúter nešli smädní. Počas jazdy pravidelne zastavujte a dopĺňajte tekutiny. Vyhýbajte sa však sladeným vodám. Cukor vysušuje a nehydratuje, takže síce vypijete napr. pol litra energetického nápoja, ale telu to vodu nepridá. Možno vás to prekvapí, ale dobrý je počas horúčav aj teplý čaj.
Každopádne, poučovať vás nechcem, pite to čo vám chutí, hlavne to však robte pravidelne. Hovorí sa, že keď ste smädní už je neskoro. Na skútri, pokiaľ máte na sebe moto oblečenie, vypotíte litre tekutín, takže príjem musí byť taktiež dostatočný.
Na výlety so sebou niektorí vozia hydrovaky a pijú cez hadičku priamo počas jazdy. Ja nie som fanúšikom tohto riešenia a radšej zastavím, aby som sa napil, no pre niekoho to môže byť ideálne riešenie.
Vyhýbajte sa tmavému oblečeniu
Farba oblečenia je nesmierne dôležitá. Tmavé farby slnko priťahujú a je v nich oveľa teplejšie ako v bledých farbách. Sám mám čiernu rád, no na leto som musel čiernu bundu vymeniť za inú, bledšiu, lebo sa v nej nedalo vydržať. To isté platí aj o prilbe. Tá je slnku vystavená najviac, je to predsa len prvá plocha, na ktorú lúče dopadajú a tak je dobré ak nie je čierna. Rozdiel medzi čiernou a bielou prilbou je obrovský, stačí ak sa ich dotknete, sami pocítite, že biela je chladnejšia. Tak istou postupujte aj pri nohaviciach, rukaviciach a ďalších súčastiach moto oblečenia.
Využívajte funkčné prádlo
Prvá vrstva oblečenia je nesmierne dôležitá. Nepodceňujte ju. „Termo“ nenosíme pre srandu. Ak vám môžem poradiť, investujte do kvalitnejšieho. Nosil som termo z Lidla a potom si kúpil drahšie od Beringu a rozdiel je obrovský. Zabudnite prosím na mýtus, že termo v lete chladí a v zime hreje. To sú iba marketingové kecy.
Funkciou funkčného oblečenia je odvádzať pot tak, aby ste sa necítili úplne premočený, polepený a nezapáchali, nie vás chladiť či hriať. Odporúčam nosiť aj v lete funkčné tričko s dlhým rukávom + nohavice (tie ale ja v lete nenosím). Máte tak zabezpečený odvod potu po celom tele.
Zabudnite na bavlnené a hlavne na syntetické tričká, ktoré pot nesajú vôbec. Kvalitné termoprádlo vás udrží v suchu a verte mi, je o pre vašu bezpečnosť veľmi dôležité. Ak sa totiž miesto riadenia sústredíte na to, že je vám nepríjemne, kúpete sa vo vlastnej šťave a v rozkroku vám stekajú prúdy potu, máte oveľa väčšiu šancu sa kdesi vybúrať.
Noste vzdušné oblečenie
O oblečení do horúčav pripravím samostatný článok, preto tu len naozaj to najdôležitejšie zhrnutie. Pri výbere moto oblečenia na leto si vyberajte najmä kúsky, ktoré sú ľahké, priedušné a majú dostatok odvetrávacích otvorov. Ja môžem odporučiť perforovanú bundu Revit Eclipse, ktorá je určená priamo do letných mesiacov a navrhnutá tak, aby ste sa v nej nepotili. Funguje vynikajúco.
Rovnako dôležité sú však aj ostatné časti oblečenia, moto nohavice taktiež hľadajte také, ktoré majú napr. v rozkroku perforovanú vrstvu, výrazne to pomáha k dobrému pocitu pri jazde. Ideálne je, ak sa dajú po stranách na stehnách aj rozopnúť odvetrávacie otvory. Nepodceňujte ani rukavice a topánky. Letné rukavice sú ľahké, skvele vetrajú a poskytujú rovnakú ochranu ako zimné. S topánkami je to ťažšie. Moto topánky jednoducho sú robustné, aby dostatočne chránili, no dajú sa nájsť také, ktoré majú perforované časti, ktoré aspoň trocha vetrajú. Určite ich odporúčam.
Ochladzujte sa aj počas jazdy
Ochladzovať sa priamo za jazdy? Dá sa to, existujú minimálne dve riešenia. Jedno profesionálne a druhé z kategórie poraď si sám, obe ale fungujú celkom dobre. Tým prvým je chladiaca vesta. Tá funguje na princípe, že sú v nej duté kanáliky, cez ktoré odvádza vodu, teda pot, ktorý sa následne odparí, čím vás ochladzuje. Funkciu takejto vesty viete ešte zlepšiť tým, že si na ňu oblečiete kvalitnú perforovanú bundu, ktorá bude privádzať dostatok vzduchu, ktorý bude vestu ochladzovať.
Druhé riešenie je namočiť funkčné tričko do vody, poriadne ho vyžmýkať a obliecť si ho mokré na seba. Počas jazdy na vás tričko postupne schne a ochladzuje vás. Priznám sa, že tento spôsob som vyskúšal raz a bolo mi to nepríjemné, kamaráti však na to nedajú dopustiť a jazdia tak bežne. Účinok trvá cca pol až trištvrte hodiny.
Vyberte si vhodnú prilbu
Aj prilba vám môže veľmi ovplyvniť pocit z jazdy. Na leto, a na skútre predovšetkým, sú úplne ideálne otvorené, JET prilby. Bez problémov však využijete aj výklopné, či preklopné helmy, kde sa dá odklopiť predná časť a vám ostane voľná tvár (samozrejme za plexi), ktorú príjemne ofukuje vietor.
Dôležité však je, aby mala prilba dostatok vetracích otvorov. Najmä lacnejšie prilby to nespĺňajú, aj z tohto dôvodu (a z pohľadu celkovej kvality samozrejme), odporúčam do prilby investovať väčšie peniaze. Niekto si aj v lete dáva do prilby kuklu, aby mu odvádzala pot, a ten nekvapkal do očí, ale nie je to nutné. Pokiaľ inžinieri kvalitne navrhli odvetrávanie, resp. aspoň zvolili dostatok vetracích otvorov, stačí to.
Nezabudnite tiež používať slnečnú clonu, ak ju na helme máte. Je to podľa mňa vhodnejšie riešenie, ako nechať si nainštalovať tmavé plexi. Najmä večer je potom cez tmavšie plexisklá horšie vidieť a clonu si len pohodlne odklopíte.
Nejazdite v tričku a šortkách
Opäť by som chcel zdôrazniť, že aj keď je vonku neznesiteľné teplo a vy sa chystáte len pár km na zmrzlinu, nejazdite iba v tričku, šortkách a šľapkách. Ja viem, je to kúsok a komu by sa chcelo obliekať. Pre vašu bezpečnosť je to však dôležité. Spadnúť sa dá aj doma na záhrade či v garáži a hoci sa to nezdá, pád v 50 km/h rýchlosti v tielku a kraťasoch nie je nič čo by ste museli zažiť. Navyše, v lete je oveľa viac hmyzu a ani s obyčajnou včelou by som sa len v tričku stretnúť nechcel, o čmeliakovi či sršňovi ani nehovorím. Dbajte na svoju bezpečnosť, je dôležitejšia, ako vaše pohodlie.
Na záver ešte pár pár praktických postrehov, ktoré nesúvisia priamo s jazdou, ale v horúcom lete vedia pomôcť. Parkujte vždy v tieni, so skútrom to väčšinou nie je problém. Odporúčam kúpiť si tiež poťah na sedadlo, ktorý sa dá pred jazdou zložiť. Každý kto jazdí vie, že sedenie na rozpálenom sedadle je „labúžo“, hlavne keď budete jazdiť v tých šortkách, ja vás poznám.
Prípadne si kúpte plachtu na celý skúter a vždy po dojazde ju na parkovisku natiahnite, aj to pomôže proti tomu, aby bola motorka po pár hodinách státia úplne rozpálená.
Ak je to možné, berte si prilbu vždy so sebou, nenechávajte ju na skútri. Nie kvôli krádeži, ale kvôli tomu, aby sa nezohriala, lebo jazda ju následne moc neochladí a vy v nej budete musieť byť dosť dlho. Tak aby ste sa neuvarili. A ešte posledná rada, teplo je nielen zo slnka, ale aj od motora, fľašu s vodou preto, ak je to možné, nedávajte pod sedadlo, pri dlhšej ceste by sa vám v nej voda mohla zohriať tak, že sa nebude dať piť.