Jedna z najčastejších otázok na Scooter Campe, ale aj v komentároch na FB, či súkromných správach od vás, bola skútre vs. trojkolky, teda aké sú najväčšie rozdiely medzi trojkolkou a skútrom. A tak som posledný mesiac som strávil v sedle trojkoliek oveľa viac času ako v sedle mojej vlastnej motorky a snažil som sa vnímať čo ma baví, čo nebaví a kde vidím podobnosti a najväčšie rozdiely medzi oboma strojmi.

Na úvod však musím napísať, že je ťažké zovšeobecňovať a porovnávať spravodlivo, lebo aj medzi strojmi v rovnakej kategórii bývajú výrazné rozdiely. Už pri Piaggio MP3 500 a MP3 300 je dosť vecí inak, a pri skútroch je to rovnako. Inak sa správa maxiskúter a inak nejaká štíhla mestská lasička. Preto prosím, neberte všetko úplne doslovne a fatálne.

Rozdiely medzi skútrom a trojkolkou

Asi najväčší rozdiel medzi týmito strojmi vidím v nárokoch na jazdca. Na trojkolke sú určite nižšie. Je to stroj, ktorý kopec vecí vyrieši za jazdca, odpustí viac chýb a celkovo vám dá viac oddýchnuť. Ani skúter, napr. oproti motorke nie je na jazdca ktovieako náročný, ale predsa len, na dvoch kolesách sa jazdec napr. v technickejších pasážach alebo v meste zapotí viac.

Jeden z najviac do očí bijúcich rozdielov je samozrejme nožná brzda, priznám sa, mne dosť zavadzia a vôbec ju nevyužívam, no niektorí ľudia, ktorí sa na trojkolke vozili na Scooter Campe, a aj pár známych, ktorým som na chvíľu MP3 požičal, hovorili, že je to super a brzdný účinok na obe brzdy sa im pozdával. 

Z mojej skúsenosti je trojkolka, ale teraz sa bavíme o MP3 500, oveľa vhodnejšia na cestovanie vo dvojici. Je veľká, stabilná, a najmä, poskytuje jazdcovi vzadu naozaj hromadu miesta. Aj ja som sa vďaka stabilite stroja cítil komfortnejšie, aj vtedy keď som mal vzadu spolujazdca. Na cestovanie s batôžkom mi trojkolka príde ideálna.

Skútre to u mňa osobne vyhrávajú čo sa týka dizajnu. Subjektívne mi prídu krajšie, hoci napr. Yamaha Tricity a hlavne nová MP3 530 sú, už aj čo sa dizajnu týka, naozaj podarené kúsky. Klasické skútre sa mi však stále zdajú o chĺpok príťažlivejšie. Ale možno som len konzerva…

No a hoci sa to môže zdať úsmevné a niekto nad tým mávne rukou, rozdiel je aj v pozornosti, ktorú vyvolávate. Trojkoliek veľa nejazdí, čo znamená, že sa stáva, že keď zastavíte, prídu za vami ľudia a vypytujú sa na váš stroj. Je to pre nich niečo zaujímavé a nezvyčajné. Nehovorím, že sa to nestane aj na klasickom skútri, ale tam predpokladám, že ak niekde zastavíte napr. s Forzou 750, tak za vami príde niekto, kto sa skútrom rozumie a ocení, že je to 750ccm. Pri trojkolke za vami chodia úplne bežní ľudia, ktorých zaujalo netradičné riešenie.

Častá bola otázka, či som si na trojkolku musel nejako špeciálne zvykať. Vôbec. Myslím si, že jazdec, ktorý už jazdil na skútri, alebo na motorke, nebude mať s trojkolkou najmenší problém. Zároveň však pripúšťam, že to môže byť iné pri opačnom prípade, a teda, že jazdec, ktorý začínal na trojkolke si predsa len bude musieť na skúter trochu zvykať. V globále si však nemyslím, že jazda na trojkolke je nejako diametrálne odlišná od jazdy na skútri. 

Skútre vs. trojkolky – najväčšie výhody

Aby však článok mal hlavu a pätu, rozhodol som sa, že bude lepšie ak vyberiem 5 parametrov, v ktorých je, z môjho subjektívneho pohľadu, daná kategória na tom lepšie. Ešte raz však zdôrazňujem, neberte to úplne doslovne, som si istý, že to čo tu uvádzam ako výhodu jedného typu, môže niekto iný vnímať aj ako výhodu pre druhú kategóriu a naopak. A myslite na to, že v článku zovšeobecňujem, je to dôležité.

Trojkolky

Stabilita

Lepšiu stabilitu na trojkolke si uvedomí aj začiatočník. Tri kolesá, sú tri kolesá a priľnavosť je vďaka nim niekde inde ako na skútri. Fyzika nepustí, a vďaka tomu môže byť jazdenie na trojkolkách pre niekoho jednoduchšie. Písal som to aj v recenzii na MP3 500 – istota v zákrutách je na trojkolke niekde inde. Na trojkolke si aj začiatočník určite dovolí viac, či už čo sa náklonu do zákruty týka, ale aj rýchlosti v nájazdoch atď. Vďaka váhe stroja vás takisto len tak niečo nerozhodí a to platí aj pri menšej kubatúre.

Jazda na nerovnostiach

Tlmenie nerovností je na trojkolke úplne niekde inde ako na bežných skútroch, a áno, viezol som sa aj na Burgmanovi. Tam, kde sa s bežným malým skútrom ani nepustíte a na maxiskútri idete pomaličky, aby ste nezničili pružiny, na trojkolke tak akurát spomalíte. Pre mňa osobne je toto jedna z vecí, ktoré som si pred tým, ako som na trojkolke jazdil, neuvedomoval, ale rozdiel je výrazný a to v prospech trojkoliek. Na trojkolke zvládnete aj ľahšie traily a poľné cesty vám nebudú robiť problémy. Áno, aj na skútri sa dá, ale na trojkolke to bude výrazne komfortnejšie.

Ochrana jazdca

Bezpečnosť pri jazde na trojkolke súvisí s dvoma bodmi, ktoré som spomenul vyššie. Trojkolka vám odpustí viac. Dve kolesá sú vratkejšie ako tri, a najmä pre začiatočníkov, zvyknutých šoférovať auto, môže byť jazda na troch kolesách prirodzenejšia a bezpečnejšia. Môžeme sem zaradiť aj kapotáž a ochranu jazdca pred poveternostnými vplyvmi. Trojkolky majú vpredu masívnejšiu kapotu, za ktorú sa dá lepšie ukryť. Túto výhodu síce maxiskútre trochu stierajú, ale ani oni sa úplne nevyrovnajú tomu priestoru, za ktorý sa dá na trojkolke schovať.

Bčko stačí aj na silné kubatúry

Čo si budeme nahovárať, toto je výhoda ako hrom, kde to ani ten najväčší zástanca klasiky neokecá. Jednoducho možnosť s vodičským oprávnením typu B jazdiť aj kubatúru 500ccm je skvelá a ak to jazdec raz zakúsi, z vlastnej skúsenosti hovorím, že je veľmi ťažké si potom opäť zvyknúť na 125ccm skúter, na ktorý vás to vaše Bčko oprávňuje. 

Aretácia

Aretácia je vec ku ktorej som bol spočiatku skeptický a myslel som si, že ju budem využívať minimálne. Lenže keď si človek zvykne, je to paráda. Možnosť zastaviť, zapnúť aretáciu a nemusieť skladať nohy na zem je na nezaplatenie. Spočiatku som to využíval iba pri zastavení na dlhší čas, ale už som si zvykol zapínať aretáciu aj na križovatkách a neviem si to vynachváliť. Úplne najviac to však oceňujem keď cestujeme dvaja, šetrí to sily aj nohy. 

Skútre

Manévrovateľnosť

Hoci je napríklad Piaggio MP3 300 až prekvapujúco mrštné a ľahko ovládateľné, na mestských chrtov typu Yamaha NMax nemá čo sa manévrovania týka, ani zďaleka. Klasický skúter je štíhlejší, ľahší a menší a aj preto s ním môžete stvárať kúsky, ktoré trojkolka, ak platia fyzikálne zákony, nedokáže. Prepletanie kolónou, obchádzanie rámp, hľadanie úzkych priestorov na parkovanie, to všetko sa na bežnom skútri robí jednoduchšie. Takisto rýchle zmeny smeru sú so skútrom jednoduchšie. Trojkolka má zasa výhodu v tom, že menšie jamy či výmole sa zmestia medzi dve predné kolesá a nerozhodí vám to riadenie.

Manipulácia a priestorová náročnosť

Opäť, bavíme sa teraz o štandarde, o akomsi priemere či ideálnom stroji. Áno, Burgman či TMax sú priestorovo náročnejšie skútre, ale z globálneho pohľadu je manipulácia s klasickým skútrom jednoduchšia ako s trojkolkou. Trojkolky sú ťažšie a väčšie, dá sa povedať, že priestorovo výraznejšie a tak je s nimi niekedy manipulácia na malom priestore, typicky v garáži, alebo na preplnenom parkovisku o niečo zložitejšia. Je to síce otázka zvyku, ba dokonca MP3 500, či najnovšie MP3 530 majú aj spiatočku, ktorá pomôže, ale ak to zoberieme z celkového hľadiska, so skútrom sa manipuluje jednoduchšie a v garáži zaberie menej miesta.

Parkovanie

Parkovanie nie je zložité ani s trojkolkou, ale so skútrom je jednoduchšie. Či už vďaka rozmerom, alebo vďaka spomínanej manévrovateľnosti, pichnúť malý skúter je možné prakticky kdekoľvek a nikomu to oči nekole. Ja sa priznám, že veľkú trojkolku by som sa už asi bál zaparkovať niekde na kraji námestia tak, ako to bežne robím so svojim maxiskútrom. 300vku by som tam asi nechal, ale na rovinu vravím, že s menšou dušičkou ako pri XMaxe. S trochou snahy sa dá skúter zmestiť aj s autom na jedno parkovacie miesto tak, že ani jeden stroj nebude prečnievať z vyhradeného priestoru. S trojkolkou je to náročnejšie.

Pocit z jazdy

Toto je veľmi subjektívne a nerád by som bol, aby si to niekto vysvetlil tak, že pocit z jazdy je na skútri lepší. To vôbec nie, ak si niekto zvykne na trojkolku, alebo na ničom inom „motorkovitom“ nejazdil, bude mať pocit z jazdy výborný aj na trojkolke. Aj ja som ho mal a stále mám. Ide o to, že na skútri je to predsa len väčšia klasika, teda jedna stopa, a z nej vyplývajúce jazdné vlastnosti, ktoré na skútroch či motorkách hľadáme. Dve kolesá sú v zákrutách mierne nedotáčavé a dávajú jazdcovi pri jazde podnety inak, ako jedno koleso. Na to si treba na začiatku zvykať. Platí však, že motorkársky pocit, vám dá viac klasický skúter. Kto ho nepotrebuje, tento bod nech si nevšíma.

Cena

Cena sa ukazuje ako najväčší kameň úrazu, prečo nejazdí trojkoliek na našich cestách viac. Trojkolky sú papierovo drahšie, hoci treba férovo priznať, že svoju cenu si bez problémov dokážu obhájiť. Ponúkajú veci, ktoré na skútri nie sú a je za ne nutné si doplatiť. Ani maxiskútre a vyššie kubatúry skútrov nie sú lacné, no ak sa človek, ktorý ma vodičák Bčko, rozhoduje či si kúpi skúter za dajme tomu 3000 €, alebo trojkolku, síce s vyššou kubatúrou, no raz tak drahú, málokedy žiaľ vyhrá trojkolka.

Na záver by som to zhrnul asi takto. Nedá sa povedať, že skúter je lepší ako trojkolka, alebo trojkolka je lepšia ako skúter. Každému vyhovuje niečo iné a je dobré vedieť, na čo stroj chcem a čo od neho čakám. Trúfam si však povedať, že na oboch kategóriách sa dá zažiť kopec zábavy a svojim jazdcom pripravia parádnu jazdu. Čiže, tak ako nás naše drahé polovičky utešujú, že na veľkosti nezáleží, tak si myslím, že na počte kolies už vôbec nie.