Nočná jazda na skútri, samozrejme po dobre osvetlenej vozovke, je niečo čo určite odporúčam aspoň raz za „jazdecký život“ zažiť každému skútristovi. Ten pocit keď je tma, ticho, prázdna cesta a (najlepšie) v meste na ceste vládnete vy, je neopakovateľný. Navyše býva večer už príjemná teplota a vy sa za riadidlami neroztápate. Jazdenie v noci je psychohygiena a relax v jednom, a myslím si, že skúter je na pomalú jazdu spiacim mestom úplne ideálny.
Jasné, nehovorím teraz o situácií kedy sa vraciate z dlhej cesty, alebo potrebujete nutne niekam prejsť, či prísť, to je úplne iný zážitok, nie vždy príjemný. Bavíme sa o cielenom jazdení v noci, kedy si poviete, že si idete vyvetrať hlavu na prázdnu vozovku v spiacom meste alebo okolí a využiť všetky výhody, ktoré tento čas poskytuje.
V podstate je však úplne jedno z akých dôvodov na cestu vyrážate, jazda pod rúškom tmy má svoje špecifiká a je dobré sa na ňu pripraviť vopred. Nuž a samozrejme, treba byť počas nej opatrný a ostražitý. Noc má svoju moc, a aby ste sa v poriadku vrátili domov, je dobré dodržať pár pravidiel.
Buďte oddýchnutí a svieži
Základom úspešného návratu domov je vždy sa na jazdu pripraviť, a pri jazde v noci to platí dvojnásobne. Ak viete, že chcete ísť večer jazdiť, prispôsobte tomu celý deň. Neplánujte si na deň nič zložité, nerobte nič príliš namáhavé, aby ste večer vládali. Jednoducho, majte príjemný deň bez námahy a stresu a večer ho zakončite relaxom na skútri. Iné je to v prípade, že v noci jazdíte lebo musíte. Ak hltáte kilometre za čo najrýchlejším presunom z bodu A do bodu B, snažte sa počas dňa čo najviac oddychovať a piť, s jedlom to nepreháňajte. Jasné, nebuďte celý deň o hlade, ale nie je dobré mať na noc plný žalúdok. Niekto si dáva aj kávu alebo energetické nápoje, mne to však nepomáha. Neriskujte jazdou bez prestávok. Oddych je v noci pre telo prirodzený, a preto s únavou bojuje úplne každý, svojou činnosťou cez deň však vieme veľa vecí pozitívne ovplyvniť.
Oblečte si reflexné oblečenie
Tmavé oblečenie síce možno vyzerá fajn a ja sám ho mám najradšej, ale brať si ho na nočnú jazdu nie je úplne bystré. Nechcem tým povedať, že máte jazdiť rovno v bielom, ale je fajn myslieť na to, že vás musí byť vidieť. Majte, aspoň na bunde, ale najlepšie aj na prilbe, čo najviac reflexných prvkov. Cez deň sa totiž dá spoliehať na to, že vás vodiči aspoň ako tak vidia, v noci sa na to nespoliehajte nikdy. Kopec ľudí vidí horšie už za šera, nieto ešte v úplnej tme, kedy najmä v meste navyše zrak musí spracovávať aj kopec odleskov. Preto, čím viac vás bude vidieť, tým viac budete v bezpečí. Ak nemáte bundu s reflexnými prvkami, dokúpte si aspoň obyčajné reflexné pásiky, aj to je lepšie ako nič.
Predvídajte viac ako inokedy
Skúsený skútrista, či motorkár vie, že byť v strehu treba byť vždy, či je noc alebo deň. Zachraňuje to životy. V noci to však platí nie dvoj, ale trojnásobne. Čakajte nečakané, buďte pripravený na nemožné. Ak cez deň jazdíte cez križovatky s očami na stopkách, v noci prechádzajte s radarovým videním. Sme na Slovensku a tu pod rúškom tmy, a na prázdnych cestách, základné pravidlá cestnej premávky prestávajú platiť. Križovatky sú v noci asi najkrízovejšie, radšej vždy počítajte s tým, že ste na vedľajšej ceste, aj keby ste išli na tej najhlavnejšej aká existuje. Je dobré myslieť aj na to, že v noci sa ulicami v zvýšenej miere pohybujú aj ľudia, ktorí sa boli zabaviť a to v kombinácii s alkoholom robí aj z bežného človeka, nesmrteľného kyborga bez pudu sebazáchovy. Snažte sa ich nevyvádzať z omylu praktickou ukážkou stretu s idúcim vozidlom…
Bez poriadnych svetiel nevyrážajte
Byť videný je v noci základ, ale vidieť tiež nie je na škodu. V meste to býva ešte ako tak, pouličné osvetlenie dosť pomáha. Na okreskách však býva tma ešte stále tmou, a bez normálne fungujúceho svetla ste nahratí. Hlavne staršie typy skútrov nemajú príliš kvalitné svetlomety (česť výnimkám), niekde dokonca svieti ako stretávacie iba jedno svetlo a druhé je iba diaľkové. S takýmito svetlami sa na cestu v noci ani nepúšťajte, pretože na strane, kde vám nesvieti svetlo, nebudete v zákrute vidieť vôbec nič. Ak chcete jazdiť v noci, svetlá si dajte nastaviť, alebo nastavte sami. Na nových skútroch sú totiž nastavené tak nejak defaultne, a nie na vašu výšku či váhu. Nastavte si svetlá, aby osvecovali čo najväčšiu plochu, bez toho, aby ste oslepovali protiidúcich vodičov, a to pri reálnom zaťažení stroja vašou váhou. Mnoho skútristov to rieši výmenou svetiel, alebo inštaláciou prídavného osvetlenia. Je to dobrá cesta, ale pozor na to, aby ste pridávali svetlá, ktoré sú homologizované. Inak hrozí pokuta a na STK vašej kreativite tiež nebudú tlieskať v stoji.
Buďte pripravení na zvieratká
Ak si myslíte, že sa toto upozornenie týka iba okresiek, asi vám nikdy neprebehla cez cestu mačka. V strede mesta. A za ňou mačiatka… Niektoré zvieratá sú v noci aktívnejšie a keďže ich slušnému správaniu, a pravidlám cestnej premávky, nikto neučí, príliš nerešpektujú, že vy práve relaxujete jazdou. Mimo mesta je každá jazda v noci riziková. Hlavne ak sú okolo ciest polia, lesy či kríky. Ak je tam len lúka, vďaka dobrým svetlám máte aký taký rozhľad, ale pokiaľ je vedľa cesty kukurica, či vyššie kríky, nevidíte nič. So zverou krížom cez cestu som sa stretol niekoľkokrát a nie sú to príjemné chvíle, keď neviete či sa zviera na ceste náhodou nezastaví. Žiaľ, tu žiadny overený recept neexistuje. Stret so zverou je vždy o blbej náhode. Existujú síce plašičky zveri na auto či motorku, ale úprimne by som o ich funkčnosti pochyboval.
Venujte pozornosť svojej prilbe
Už som písal o tom, že je dobré v tme vidieť pokiaľ možno čo najlepšie. A veľkým problémom môže byť úplne banálna vec. Znečistené alebo poškriabané plexi na helme. Ak je iba znečistené, je to ešte fajn, niekde ho šetrne očistite a pokračujte v jazde. A prosím, robte to počas jazdy pravidelne. Neverili by ste čo všetko sa pred vami dokáže skryť za rozpučenú muchu na plexiskle. Horšia alternatíva je, ak máte plexi poškriabané. Niekedy ani nie je problém, že by cez škrabance nebolo vidieť, zloba je v tom, že deformujú videnie a vnímanie vzdialeností je potme už tak dosť zhoršené. Pokiaľ teda plánujete jazdiť počas tmy, majte plexi v 100 % stave, vždy ho pred jazdou skontrolujte a dbajte na to, aby bolo vaše videnie ničím neskreslené. Šetríte si tak dôležité stotinky sekúnd na reakciu. Môžu byť kľúčové. Na jazdu v noci neodporúčam mať nainštalované iné plexi ako to klasické číre. Čierne, či zrkadlové síce vyzerajú na prilbe frajersky, ale viditeľnosť v noci je v nich veľmi zlá. Je preto dobré pred nočnou jazdou plexi vymeniť.
Prispôsobte svoj štýl jazdy
Tme je treba prispôsobiť aj štýl jazdy. Zabudnite na rýchlosť, utlmte agresivitu. Cez deň vidíte pred seba niekoľko stoviek metrov, v noci maximálne niekoľko desiatok. Ak idete v neznámom prostredí, radšej choďte pomalšie ako ste zvyknutí. Ani v meste však zbytočne neriskujte. Niektorí vodiči jazdia veľmi radi podľa zadných svetiel vozidiel pred nimi, v aute je to ok, na skútri alebo motorke si na to dávajte pozor. Hlava vtedy zvykne vypnúť mozog a človek ide na autopilota. V aute vám výmoľ na ceste veľkú neplechu nenarobí, na dvoch kolesách dokáže byť fatálny. Navyše, spoliehať sa na niekoho iného… na skútri to radšej nerobte. Majte to vo vlastných rukách.
Pozor na ostatných vodičov
Táto posledná položka sa okrajovo dotýka viacerých predchádzajúcich. Ako som písal vyššie, nemalo by to tak bývať, ale potme platia na cestách trochu iné pravidlá. Navyše, mnoho tých, ktorí si s predpismi nerobia ťažkú hlavu jazdí práve večer. Vo večerných hodinách tak na cestách narazíte na tých, pre ktorých sú prázdne cesty pozvánkou na nikdy nekončiacu rýchlostnú párty, ale aj na takých, ktorí si zrejme myslia, že alkohol potme neúčinkuje. Buďte preto pripravení na nezvyklé manévre, a na veci, ktoré by sa cez deň nestávali. Aj oproti vám zväčša ide unavený vodič, ktorý môže urobiť chybu z nepozornosti. Je dobré rozmýšľať aj za neho.
Možno to z textu vyzerá, že je najlepšie ostať doma a v noci nejazdiť, no neberte to tak. Ako som napísal na začiatku. Aspoň raz by mal nočnú jazdu vyskúšať každý. Minimálne vám to rozšíri obzory a urobí z vás lepšieho jazdca. V tom lepšom prípade vás to chytí a raz za čas si túto jazdeckú nočnú nirvánu doprajete. Tak kolesami nadol…