Bude mi stačiť skúter do 125 ccm? Ak by som mal vybrať, ktorú otázku dostávam najčastejšie (okrem tej či som normálny), víťaz je jednoznačný. Čokoľvek, čo sa týka výberu 125 kubíkového skútra. A nečudujem sa. Ešte stále príjemná cena, kompaktné rozmery, široká ponuka, no a samozrejme, možnosť šoférovať takýto skúter iba s vodičským oprávnením typu B. To všetko robí zo stodvadsaťpätiek stroje, o ktoré je enormný záujem, najmä u ľudí, ktorí ešte so skútrami nemajú skúsenosti.

Mnohí z budúcich skútristov sa však nevedia rozhodnúť či im takýto skúter bude stačiť. Riešia to väčšinou tí, ktorí z minulosti majú rozšírené vodičské oprávnenie aj na motorky, ale obracajú sa na mňa aj tí s Béčkom, ktorí sa pýtali na Facebooku, či na moto fórach a tam im povedali, nech idú so 125 do p… redajne, si ju ehm, vyskúšať.

Niekto váha kvôli rýchlosti, iný kvôli bezpečnosti, ďalší by chcel aj cestovať, no a niekto jednoducho netuší čoho je taká stodvadsaťpäťka schopná. Ja sám som na tejto kubatúre jazdil roky, a tak si myslím, že dokážem zhodnotiť kde majú tieto malé skútre výhody, a kde naopak strácajú. 

Výkon

125ka je ideálna vstupná motorka, resp. skúter. Pokiaľ ide o váš prvý stroj a nikdy, resp. dlho ste na ničom dvojkolesovom (bicykel nepočítam) nejazdili, nič lepšie ako 125 na naučenie sa a znovuzískanie istoty nie je. A nie, nehovorte mi o 50ccm skútroch. Nepovažujem ich za bezpečné. Som presvedčený, že nízka rýchlosť = vyššie nebezpečenstvo. Bežná päťdesiatka (ktorá neprešla rukami slovenského tunera) má maximálku okolo 50 km/h a zrýchlenie žiadne. Kým sa rozgúľa chvíľu to trvá a v meste medzi autami to býva naozaj o krk. Svoju rodinu by som na 50tke do mesta nepustil.

Lepšia stodvadsaťpäťka má výkon okolo 9 kW, maxiskútre 10,5 kW, koní už dostatok, a to vám zaručí, že nikde nebudete nikoho blokovať, nikomu zavadzať, a v meste vás nebudú musieť všetci predbiehať. Budete normálnou súčasťou premávky. Stroje ako Honda PCX, Yamaha Nmax, či legendárna Vespa majú parádny odpich a v štarte z miesta sa im vyrovná máloktoré auto. Do mesta a jeho okolia, kam sú 125tky najvhodnejšie, vám výkon bude pohodlne stačiť, ba budete ho mať aj naviac. 

Mimo mesta nedostatok výkonu pocítite vtedy, ak sa vyberiete na cesty I.triedy a budete chcieť predchádzať, prípadne sa udržať v kopci za autami pred vami.

Ovládateľnosť

Väčšinou sú skútre do 125 ccm rozmerovo menšie, a ľahšie ako vyššie kubatúry. To znamená, že sa s nimi lepšie narába, jednoduchšie sa ovládajú a manipulácia so skútrom pri vypnutom motore vás nedonúti sa rozplakať nad vlastnou nevládnosťou. 

Keď sa bavíme o meste, práve tzv. „handling“ je oveľa dôležitejší, ako rýchlosť. Kľučkovanie medzi autami, kopec križovatiek, zákrut, výmoľov, kanálov a ľudského druhu zvaného „kde ti neskočím, tam ti spadnem“, tomu všetkému sa treba vyhýbať a to všetko je pre malé, ľahko ovládateľné 125ky malina. V meste ste kráľom a ani borci na veľkých moto vás v ňom nechytia.

Na rovinu však treba povedať, že prepletanie sa medzi autami, predieranie sa na prvý flek na križovatke, myšičkovanie a ďalšie mestské finesy, zvládnete až po určitom čase. Nemyslite si, že po týždni na skútri budete jazdiť ako 13 ročný, útly Indonézan, ktorý sa so skútrom pod zadkom narodil. Neskúsený jazdec sa medzi natesno stojace autá v dvoch pruhoch hneď nepustí.

Tieto veci samozrejme zvládnu aj väčšie stroje, ale kto sa aspoň raz na parkovisku pchal medzi rampu a betónovú stenu na NMaxe a XMaxe rozdiel pozná.

Cestovanie

Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že cestovanie na stodvadsaťpäťkách možné je, a dokonca je to aj príjemné a pohodlné. Vyraziť na výlet je možné aj na spomenutých menších skútoroch, poznám viacero ľudí, ktorí na PCX obišli celé Slovensko, prípadne ľudí ako Jozef, alias Signor Vespa, ktorý na maličkej Vespe Primavere práve cestuje do Maroka… 

Ja však mám svoj zadok rád, a preto, aj vám, ak to s cestovaním myslíte naozaj vážne, radím radšej investovať do stodvadsaťpäťkového maxiskútra. Ten je pohodlnejší a zmestí sa naň viac vecí. Len majte správnu mieru, pretože na 125ke viac ako na iných strojoch budete riešiť váhu a následnú rýchlosť a ovládateľnosť stroja.

Určite neplatí, že 125ka vám cestovať nedovolí. Je to len o miere komfortu, ktorý na cestovanie potrebujete. Pokiaľ ste jazdec, ktorý vyznáva filozofiu, že cesta je cieľ, máte vyhrané. Ak je presun z bodu A do bodu B pre vás iba nutnosťou, ktorú chcete mať rýchlo za sebou, radšej pozerajte na výkonnejšie stroje. Cestovanie na 125ke nie je o rýchlosti ale o vytrvalosti.

Maxi skúter do 125 ccm

Maxiskútre do 125 kubíkov sú stroje, na ktoré sa mnohí pozerajú cez prsty. Väčšinou totiž ide o skútre, ktoré majú rámy a rozmery 300 a viac kubíkových strojov, ale je v nich uložený motor s výkonom okolo 10 kW, teda maximom čo ešte spadá do kategórie 125 ccm. 

Väčšinou budete reči o zbytočnosti tejto kategórie počuť od ľudí, ktorí na takomto skútri nikdy nesedeli. Prešiel som na 125kový X-Max z N-Maxa a ten rozdiel v pohodlí, bezpečnosti a pocitu z jazdy je skutočne veľký. Daňou za to je váha stroja. Tá je už značná a je to cítiť najmä pri výjazdoch z križovatiek, akcelerácii a samozrejme aj pri manipulácii so stojacim skútrom. Ale za to, že nebudete na križovatkách zrovna Schumacher a pri tlačení skútra si troška zašportujete to stojí. 

A nebojte sa, napriek všetkému sa ani maxiskútre v meste nestratia a skúsenejší jazdec na nich bez problémov dokáže kľučkovať a predbiehať kolóny aj v zasekanom meste. Úplne ideálne sú na dochádzanie z prímestských oblastí do mesta.

Rýchlosť

Mnoho ľudí si myslí, že nižší výkon, znamená nízku rýchlosť. Lenže tak to naozaj nie je. Na slovenské cesty a predpisy, ktoré na nich platia 125ky stačia s prstom v nose. Treba si však uvedomiť, ako 125 ccm skútre zrýchľujú. Z 0 na 50 km/h ste za cca 5 sekúnd. To nedokáže ani auto. Lenže dostať sa na 100vku už môže trvať aj viac ako ďalších 25 sekúnd. Treba s tým počítať a naučiť sa so strojom pracovať.

Väčšina 125tiek sa ideálne cíti v rýchlostiach okolo 70 až 90 km/h. Maxiskútre sa dokážu dostať, aj do mierneho kopca, nad 110 km/h. To už sú rýchlosti, ktoré umožňujú pomerne slušnú a svižnú jazdu aj na cestách prvej triedy. 

Ísť môžete aj na diaľnicu, dokonca bez diaľničnej známky. Ale tam už treba mať jednak odvahu a tiež aj čosi najazdené, aby ste nespanikárili, keď vás bude predbiehať prvý nákladiak. S predbiehaním iných sa na diaľnici netrápte, veľa ho nezažijete.

Ono vlastne, na 125ke celkovo príliš veľa predbiehania nezažijete. Niežeby to nešlo, ale nie je to úplne triviálna záležitosť a súboje s nákladnými autami vedia byť poriadnym náporom na nervy. Najmä teda na cestách mimo mesta. 

Manéver si treba dobre naplánovať, mať výhľad naozaj ďaleko a udržať konštantnú rýchlosť. U tejto kubatúry zhruba po 100 km/h rýchlosť už narastá len pomaly a preto predbiehať auto, ktoré ide napr. 80 – 90 km/h, nie je úplne ľahké, resp. trvá to dosť dlho.

Často zažijete situáciu, keď síce dobehnete auto pred vami, a ono sa vám dokonca aj uhne, ale vy jednoducho nebudete mať výkon na to, aby ste ho predbehli… Pripraviť sa treba tiež na to, že kopce so stodvadsaťpäťkami nie sú úplne kamaráti. Vyleziete prakticky všade, ale rýchlosť nebude vysoká a nervy vodičov za vami budú napäté.

Bezpečnosť

Nezdieľam názor, že skútre do 125 ccm sú najbezpečnejšie. Dajú sa označiť ako bezpečné, no nie vo všetkých oblastiach. Resp., nemyslím si, že je 125ka bezpečnejší skúter ako napr. 400vka len preto, že je pomalší.

Väčšie a silnejšie skútre sú stabilnejšie a pri vyšších rýchlostiach sa na nich budete cítiť istejšie, ako na vratkejšej 125ke. Rátajte aj s tým, že hoci napohľad ide o malý stroj, váha je stále nad 120 kíl a tak sa ľahko stane, že pri státí na mieste sa skúter preváži. A dvíhať zo zeme túto váhu dá zabrať, hoci sa na pohľad skúter javí ako ľahučký.

Vo všeobecnosti sa však dá povedať, že ak jazdíte v prostredí kam je skúter určený, rýchlosťou, ktorá je predpísaná a v moto oblečení, nehrozí vám oveľa väčšie riziko ako na bicykli, či ako pri bežnej chôdzi v meste. To ale neznamená, že si nemôžete ublížiť.

Myslím si, že problémy nastávajú najmä pre podcenenie sily týchto skútrov. Výkon sa síce zdá malý, najmä v porovnaní s motorkami, ale zdanie vie klamať. Napr. rozbeh je naozaj svižný a nepripraveného jazdca môže prudší nárast rýchlosti, hlavne v začiatkoch, potrápiť. Je potrebné počítať aj s tým, že brzdy síce stačia na zastavenie skútra, ale ich sila nie je taká, aby skúter zastal hneď.

Jazda vo dvojici

Veľa ľudí sa pýta aj na to, či sa dá na týchto skútroch jazdiť vo dvojici. Jasné, dá sa. Ale nie je to úplne moja šálka kávy. Veľa závisí od váhy a proporcií oboch jazdcov. Na malých skútroch vám už tvar sedadla napovie, že nie sú stvorené pre jazdychtivé dvojice. 

Na maxiskútri je síce sedadlo pohodlné aj vzadu, a aj výkon je vyšší, ale stále budete na doraz plynovej rukoväte narážať častejšie ako by bolo vhodné.

Tým samozrejme nechcem nikoho od jazdenia vo dvojici odrádzať, ako píšem, možné to je, ale komfortu veľa nie je. A vaša polovička sa pri tesnom súboji telo na telo s kamiónom nemusí cítiť tak neohrozene, ako vy, vetrom ošľahaný skúter profesionál…

Vodičák

Najväčšia výhoda malých skútrov, na ich skrotenie vám stačí Béčko. Ale pozor, to, že máte najazdených x miliónov kilometrov v aute vám nezaručí, že budete dobrý jazdec na skútri. Poznáte síce predpisy a dokážete predvídať kolízne situácie, lenže neviete jazdiť. Sorry, ale naozaj neviete.

Skúter nie je bicykel a vidím kopec ľudí, ktorí nevedia trafiť náklon a rýchlosť do zákruty, potom v nej brzdia, čo ich vynáša a oni to korigujú na poslednú chvíľu. To sa v aute nikdy nenaučíte, len praxou na skútri. V mestskej premávke je to niekedy fakt o držku. Rovnako tak jazda pri pravej krajnici. Viem, že to zákon predpisuje, viem, že sa tam podvedome cítia ľudia bezpečnejšie. Ale na slovenských cestách je tam najviac výmoľov, kanálov, cyklistov a ešte sa tie cesty aj zvažujú. Nováčikovia sa tam však držia najradšej.

Preto, ak uvažujete aj o 125ke a nikdy ste na niečom podobnom, jednostopom nesedeli. Zaplaťte si pár kondičných jázd. Z vás to urobí lepšieho jazdca a budete oveľa menším rizikom pre ostatných (koniec koncov aj pre seba). Alebo aspoň chodievajte pravidelne na nejaké prázdne parkovisko, tam si urobte prekážkovú dráhu a učte sa. Na škodu vám to nebude.

Spotreba

Posledný bod, ktorý ešte chcem rozobrať. Za plnú nádrž do maxiskútra som včera, stále v časoch ropných a iných kríz, platil 14 €. Vydrží mi cca na 350 km. Na Honde Forze, ktorú práve testujem, mám po 330 najazdených km spotrebu 1,9 litra. To je pre mňa priam neuveriteľné, pretože ju nijako nešetrím. 

Oproti skútrom s vyššou kubatúrou ten rozdiel poznáte rýchlo. Na 500 a 300vke to s benzínom až také veselé nebolo, na 125 jazdíte v meste, ale aj mimo neho, stále prakticky zadarmo.

Ak je pre vás cena prevádzky skútra podstatná, tak nič lepšie ako stodvadsaťpäťku nezoženiete. 

Kedy si 125 určite nekupuj

Vyššie som písal, že skúter do 125 ccm odporúčam každému, a je to pravda. Existujú však aj ľudia, ktorí by si jeho kúpu mali rozmyslieť, pretože by sa mohli sklamať a zostať voči skútrom negatívni. Takže, stodvadsaťpäťku si určite nekupujte ak:

Ste nepochopili kam a načo je určená –  Nevhodný výber stroja dokáže pokaziť zážitok z jazdy. 

Nie ste ochotní pri jazde robiť kompromisy – Odvezie vás aj na kraj sveta, ale vyžaduje trocha trpezlivosti.

Potrebujete výkon a rýchlosť – Ak je vaše životné heslo faster, harder, scooter, 9 kW vám asi srdce nerozbúcha.

Nechcete dodržiavať predpisy – Ak ste sa nestihli vybúriť skôr, skúste to inde, na 125tke budete trápiť seba, ostatných a aj ten stroj.

Chcete jazdiť na dlhé výlety s ľadvinkou – Dá sa, ale dlho vás to baviť nebude a budete hľadať silnejší stroj.

Potrebujete jazdiť po diaľnici – Skúter to zvládne, ale ísť po diaľnici 110 km/h, nepatrí medzi najbezpečnejšie spôsoby dopravy

Aby som to na konci nejak zhrnul. Som presvedčený o tom, že 125kový skúter bude stačiť každému. Otázka je, na akú dlhú dobu. Väčšine skútristov navždy. Určitej časti po dobu kým nezatúžia po niečom silnejšom a pre úplne maličké percento je od začiatku nevhodná. Ja sám sa radím do kategórie „po určitú dobu“, no aj tak na tieto malé stroje nedám dopustiť. Ponúknu aj úžitok, ale aj kopec zábavy, len musí človek vedieť ako na ne a správne si nastaviť očakávania.