Nepísané moto pravidlá, resp. jazdecká etiketa sa nevyučujú, musíte ich objaviť sami. Poznáte ich?

V jednej stope jazdí veľa ľudí. Skúsení, neskúsení, dobrí jazdci, aj takí, ktorí to nevedia a nikdy sa to nenaučia. Predpoklad ale je, že všetci poznajú pravidlá cestnej premávky, dodržiavajú ich a rešpektujú to, ako platia. Tieto pravidlá sú “zapísané”, museli sme sa ich nabifliť a slúžia na to, aby sme sa na cestách nepozabíjali.

Okrem týchto pravidiel však existujú aj iné, také, ktoré nie sú napísané v žiadnej vyhláške, zákone, a nedozviete sa ich na žiadnom kurze. Hovoríme im nepísané pravidlá, prípadne aj moto etiketa, nemusia sa však týkať iba samotného jazdenia, ale aj správania sa. Vyvinuli sa časom, priamo v komunite, a šíria sa ústne, resp. príkadom. Často dopĺňajú nedokonalo či nedostatočne napísané oficiálne pravidlá. Ich dodržiavanie však nie je povinné a väčšinou ich nikto na vás nebude vynucovať. Ak ich však budete dodržiavať, ostatní jazdci budú vedieť, že ste jeden z nich, že ste normálny, rozumný a netreba sa pri vás báť. 

Nepísané moto pravidlá pomáhajú jazdiť rozumnejšie, predvídateľnejšie, a teda bezpečnejšie, tak si poďme pozrieť tie najdôležitejšie.

prilba na zemi

Prilba na zemi znamená Potrebujem pomoc

Asi najzákladnejšie pravidlo, ktoré treba poznať. Ak vidíš pri ceste stáť motorku alebo skúter a prilba je položená na zemi a nie na stroji, zastav a spýtaj sa či je všetko v poriadku. Nebolí to, nezdrží ťa to. Na 99 % dostaneš odpoveď: „Vďaka, je to v poriadku, čakám na odvoz/kamoša/odťahovku.“ A môžeš odísť. Zastavujeme kvôli tomu 1 %, kedy práve ty môžeš byť záchranca. Otras mozgu z cesty nevidieť, ľudia bývajú po páde v šoku a môžu robiť hlúposti, zbadáš to len ak zastaneš. Zastaviť a pomôcť, aj keby sa jednalo len o hlúpy defekt, by mala byť naša povinnosť. Nie každý je šikovný.

Signalizuj problémy oproti idúcim jazdcom

Je jedno či si to práve valíš na Hayabuse, na Pan Americe, na MP3ke, alebo na PCXku, na ceste sme všetci na dvoch kolesách jedna rodina a pomáhame si. Ak si nepomôžeme navzájom my, kto iný to urobí? Preto vždy keď vieš, že si prešiel okolo niečoho neštandardného, potenciálne nebezpečného a je jedno či je to nejaký výtlk, prekážka, alebo len merajúci policajti, daj o tom vedieť tým, ktorí idú oproti tebe. Ak už nie všetkým, tak aspoň skútristom a motorkárom. Ak je na ceste niečo čo tam nemá čo robiť, auto je pred tým schopné zastaviť veľmi rýchlo, motorka alebo skúter ani zďaleka nie. Môžeš dať kolegovi pár sekúnd naviac. Nenechajme ostatných v kaší.

Nauč sa moto signalizáciu

Súvisí s bodom vyššie, je dobré poznať moto signály, je ich veľa ale aspoň tie základné by mal ovládať každý, pripravím o tom samostatný článok, kde tie najdôležitejšie rozpíšem. Minimálne však upozornenie na policajtov, na prekážku na ceste, resp. na spomalenie jazdy by mal ovládať každý skútrista či motorkár. Ak už pre nič iné, tak aspoň pre to, aby im rozumel, keď ho budú upozorňovať ostatní. A samozrejme, poďakovanie. Dať ostatným najavo, že oceňujete to čo urobili je dôležité. Urobia to aj nabudúce.

Nechytaj a nesadaj na cudzie motorky

Pravidlo, ktoré mnohí nepoznajú, resp. nerešpektujú. Stroj, ktorý nie je tvoj, patrí niekomu inému. Nestál málo, a aj keby sa tebe zdalo, že áno, pre neho to môže byť veľa. Nemáš právo naň siahať a už vôbec si naň sadať. Je to veľmi neslušné, ba až agresívne. Je vždy lepšie prísť, zarozprávať sa s majiteľom a ak ťa on sám vyzve, až potom s jeho strojom manipulovať. 

Sme super komunita a radi zdieľame zážitky, radi sa tiež podelíme o radosť z nášho stroja a nezažil som, že by bol problém po rozhovore sadnúť si na niekoho mašinu. Ľudia sú väčšinou na svoj stroj pyšní a budú radi, ak vám to môžu dovoliť.

skutristi pozdrav

Pozdrav sa ostatným

Článok o tom prečo sa zdravíme už som napísal. Do pozdravu vás nikdy nikto nenúti, ale, je to slušné. Opäť sa odvolám na to, že na ceste sme jedna, dvojkolesová, rodina. Stále nás tam ešte nejazdí tak veľa, aby bolo stretnutie úplne všedné, hlavne mimo mesta. Mávnuť na niekoho, alebo vystrčiť dva či tri prsty smerom k zemi nie je nič čo by jazda nejak obťažovalo. A toho druhého to poteší. A opakujem čo som napísal minule, nie je žiadna hierarchia, každý zdraví každého.

Parkuj ako človek

Parkovanie skútrov či motoriek je kapitola sama o sebe. Slušné je, zaparkovať svoj jednostopý stroj vždy tak, aby si nezaberal celé parkovacie miesto. Napríklad preto, že sa naň úplne v pohode zmestí ešte jedna motorka, ktorá tak nezaberie miesto niekomu inému. To je mimochodom ďalšie nepísané pravidlo, parkuj tak, aby ten vedľa teba mohol bez problémov nastúpiť a odísť. Je to o rešpekte, ja viem, pre niektorých je frajerské rozvaliť svoj stroj doprostred miesta pre autá a ísť si kúpiť kávu. Pre väčšinu si debil. 

Nevysmievaj sa ľuďom za to na čom jazdia

Nie každý má na to aby si kúpil TMax, nie každý zarába toľko, aby si mohol dovoliť hocijaký nový stroj. Každý jazdíme na tom, čo si môžeme dovoliť, alebo jednoducho na tom čo nám vyhovuje. Nikto za to nie je horší. Preto je fakt, ale fakt veľmi neslušné k niekomu prísť a robiť si z neho srandu kvôli tomu na čom jazdí. Možno to nemyslíte zle, je to vtípek, možno sa aj on zasmeje, ale verte mi, v duchu to zamrzí. Fakt hovno vieme prečo ten druhý má 50ku, prečo má, ja neviem, ružový stroj s hviezdičkami… Možno sa páči jeho deťom, možno má strach z rýchlych strojov, hocičo. Mňa, teba, ani nikoho iného, okrem toho, kto stroj vlastní do toho nič. Rešpektujme sa.

Kritiku si nechaj pre seba

Podobné ako bod vyššie. Môžeš neznášať nejakú značku, môžeš nemať rád konkrétny model, môže ti byť nesympatická celá krajina, ktorá danú značku vyrába. Ale kto si ty, aby si to musel človeku, ktorému tá motorka patrí povedať? To, že tebe niečo nesedí, neznamená, že je to zlé, bohužiaľ väčšinou platí, že to práve ty niečomu nerozumieš, a akurát sám seba pred inými zhadzuješ. A keby aj nie, tak je tento trash talk fakt zbytočný a neúctivý. Niekto makal tvrdo na tom, aby si ten stroj mohol kúpiť, možno tomu obetoval viac ako ty, nikdy nevieš, tak si svoju kritiku nechaj pre seba, alebo na pokec s kamošmi. Neber ľuďom úsmev a radosť z ich stroja. 

Netlač sa vedľa idúcej motorky

Ak vidíš pred sebou pomalší stroj, choď buď za ním, alebo ho predbehni. Nikdy nejazdi na jeho úrovni. Znižuješ mu tak manévrovací priestor a oboch vás dostávaš do nebezpečnej situácie. Preto sa napr. na spoločných jazdách jazdí cik-cak. Dodržiavaj to aj v bežnej premávke.

Predbiehaj ako človek

Opäť súvis s pravidlom vyššie, ak niekoho predbiehaš, urob to tak, aby to nebolo nebezpečné. Najlepšie druhým jazdným pruhom. Nepísaným pravidlom je, že by si sa mal jazdcovi pred tebou nejako ukázať. Aby o tebe vedel. Prísť, chvíľku ísť za ním, aby si ťa všimol v späťákoch a až následne predbiehať. 90 % jazdcov, ak za sebou vidia rýchlejšiu motorku, uhnú ku krajnici. Potom pokojne predbiehaj aj v jednom pruhu. Inak to nikdy nerob. Nevieš čo má jazdec idúci pred tebou v jazdnej dráhe a ak sa uhne vľavo, máte obaja problém za ktorý môžeš ty. Predpokladám, že mnohí z nás zažili, že ich zľava nablízko lizol strelec, o ktorom ani nevedeli, spomeňte si na ten nepríjemný pocit.

Poďakuj sa

Je slušné sa za prejavenú dobrosrdečnosť poďakovať, hoci sa to v našej spoločnosti nosí stále akosi menej. Niekto ti ukáže, že sú pred tebou policajti? Kývni hlavou. Pustí ťa niekto pred seba? Pravá noha zo stúpačky. Vždy. Je to obyčajná slušnosť, ktorá nič nestojí. Môžeme sa na to vykašlať a správať sa k sebe ľahostajne, alebo môžeme my, skútristi a motorkári ukazovať všetkým, že sa to dá a má. Verím, že si väčšina z nás vyberie tú druhú možnosť.

Pasažiera vezmi až keď dokonale ovládaš svoj stroj

Pasažier je vždy v zodpovednosti vodiča. Skúsenejší jazdci dobre vedia, že nie je ľahké len tak niekoho za seba vziať. Každý kto viezol niekoho, kto sedel ako spolujazdec na motorke prvýkrát vie čo to je, keď sa niekto za tebou snaží telom vyvažovať tvoj náklon, alebo len sedí ako drevo. Preto vždy jazdi vo dvojici až keď naozaj spoznáš svoj stroj. Keď vieš ako funguje v zákrutách, ako zrýchľuje, aké má brzdy, a hlavne keď už si si istý, že na to máš ty sám. Ak máš pochybnosti, radšej to najprv skúšaj mimo premávky. 

Akúkoľvek poruchu na stroji odstráň hneď

To už dojazdím, to už vydrží do konca sezóny, to ešte ten mesiac potiahnem… Koľkokrát si si to povedal? Koľkokrát si to počul? Nerob to. Ak pochybuješ o technickom stave svojej motorky alebo skútra, rieš to hneď. Oprav to. Nevieš to? Daj to opraviť. Nebuď lenivý, ani lakomý. Tvoje zdravie je dôležitejšie ako prachy. Nečakaj na koniec sezóny, koniec týždňa koniec čohokoľvek. Lebo to môže byť aj iný koniec… V najhoršom prípade nielen pre teba.

Nepredpokladaj

Predpoklady sú skvelé na papieri, v praxi majú tendenciu nefungovať. Riaď sa tým aj v premávke. Predpokladať na skútri či motorke, nie je nesprávne. No je zlé sa na predpoklady spoliehať. Vidíš, že auto pred tebou signalizuje smerovkou, že odbočuje doprava? Nepredpokladaj, že odbočí, jediné, čo to znamená, je to, že mu funguje pravý blinker. Nič viac. Nepredpokladaj, že ti niekto dá prednosť, keď vidíš, že sa pozerá cez teba. Nepredpokladaj, že vojdeš do zákruty do ktorej nevidíš a ona sa prudko nezalomí. Nepredpokladaj, že za zákrutou nebude auto odparkované tam, kde ho nečakáš (pozdravujem lepičov bilboardov). Jednoducho nepredpokladaj a predvídaj, jazdi tak, aby si to mal vždy pod kontrolou.

Myslím si, že väčšina z vás aspoň niektoré z týchto nepísaných moto pravidiel pozná, ba dokonca ich dodržiava. Nie je to nič nové, a naučiť sa dajú aj skúsenosťou a dlhodobým jazdením. 

Chcel som ich však pripomenúť, a poprosiť aby sme na ne nekašlali.

Doba je, aká je, ľudia k sebe vedia byť hnusní. Preto aspoň my, v moto komunite, buďme k sebe dobrí.

Nezdá sa to, ale stále sme malá skupina. Starajme sa o seba. Máme tú moc urobiť si deň krajší. A je to úplne jednoduché. Kývnime si, poďakujme sa, rešpektujme sa. Stretávajme sa a bavme sa.

A nech sa deje, čo sa deje, nezabúdajme na slušnosť.