Do Bratislavy, na Motoshow a Boatshow 2023, som pôvodne ani nemal v pláne ísť. Termín konania bol týždeň po pražskej výstave Motocykl 2023, a bolo mi jasné, že žiadne prevratné rozdiely v predvádzaných strojoch neuvidím. Druhá vec, asi aj dôležitejšia, bola tá, že negatívna vlna, ktorá sa pred samotnou výstavou tak nejak valila nielen cez sociálne siete, ma ovplyvnila asi viac, ako som si bol ochotný pripustiť.

w-tec banner

Vlastne ani neviem kde sa to celé vzalo, a možno som len ja mal to šťastie, ale kde som sa pozrel, tam sa debatovalo o tom, aké zlé to v BA bývalo, ako to tam posledné roky upadalo, minulé sezóny (aj tie necovidové) boli slabé, atď, atď.. Či človek chce, alebo nechce, ono ho to ovplyvní, keď sa to valí z každej strany.

Nakoniec však, aj vďaka tomu, že som si dohodol pár zaujímavých stretnutí, som sa do Bratislavy vydal, a nejak sa mi podarilo prekonať aj nechuť, takže som cestoval s pomerne čistou hlavou, ba niekde okolo Trnavy, či Senca sa dokonca dostavilo aj tešenie sa.

Haly plné strojov, a ľudí

Podobne ako v Prahe, aj v Bratislave som zvolil ako deň návštevy hneď prvý možný termín, teda 9.3. vo štvrtok. Kopec ľudí je vtedy ešte v práci a oproti víkendovým dňom je v halách prázdnejšie. Dokonca ani pred Inchebou, kde sa výstava konala, sa ešte netvorili zápchy. So vstupenkou ma však čakali na parkovisku, a to je až za turniketmi. Takže som musel vyriešiť problém, ako sa dostať cez bránu bez nej. Našťastie sa podarilo, a ja si stále nahováram, že mladú dámu v búdke presvedčil môj prirodzený šarm… Zlé jazyky tvrdia, že to bolo skôr tým, že sa bála nepustiť starnúce indivíduum čo sa na ňu neprirodzene škerilo a vyzeralo, že má tik v oku. Ale tieto hlasy počúvať nebudeme… Parkovisko bolo zatiaľ ešte nie úplne plné, a tak sa dalo zaparkovať aj priamo pred vstupom do hál.

Už vo vchode ma prekvapil počet ľudí v halách. Bolo asi 10:00, otváralo sa teda pred hodinou, ale výstavisko už bolo viac ako solídne zaplnené. Oproti Prahe dosť rozdiel, i keď povedzme si zasa pravdu, že to vyzerá inak, keď sa návštevníci porozliezajú v šiestich halách, ako tomu bolo v Čechách, a inak, keď sú natlačení v dvoch halách ako v Bratislave. Aj tak som však mal pozitívny zážitok, že ľudia prišli. Keď som potom videl koľko ľudí sa tam natlačilo cez víkend, bol som naozaj rád, že vo štvrtok sa tam dalo hýbať a dýchať…

Na Motoshow nechýbali zaujímavé mená

Druhé pozitívne prekvapenie bol počet vystavujúcich a hlavne to, že v Bratislave boli prítomné aj značky, ktoré v Prahe absentovali (Yamaha, Ducati, KTM…). Áno, počul som zákulisné reči prečo tomu tak je, a že je otázne či sa to bude do budúcna opakovať, ale ak si to vezmem z pohľadu bežného návštevníka, môže mi to byť jedno. Jednoducho, v tomto Blava príjemne prekvapila.

Veľmi dobré bolo to, že v každom stánku bolo dosť strojov, a hoci nie na každý sa dalo sadnúť, boli k videniu veľmi zaujímavé kúsky. Napríklad limitovaná Honda Forza je fakt krásny kus techniky. Honda mala exkluzívnu pozíciu hneď oproti vchodu a využila ju na 100 %. Ľudí to tam priťahovalo akoby tam mali magnety. Sedel som na Adv aj na XAdv a stále sa neviem ubrániť dojmu, že jedna z nich raz skončí v mojej garáži… 

Chcem sa ešte vrátiť k tej nemožnosti si sadnúť na všetky stroje. Dosť ľudí sa na to sťažovalo. Nuž, bavil som sa o tom aj s vystavujúcimi, pretože ani mne sa nepáči prístup „pozeraj, ale nechytaj“. Lenže z pohľadu vystavujúceho je to iné, zložitejšie. Stroje sú drahé, ovešané drahou technikou a doplnkami, mnohokrát sú iba zapožičané, a bohužiaľ, priznajme si, nie každý návštevník k nim pristupuje s potrebným rešpektom. Mnoho ľudí príde iba pozrieť, sú nemotorkári, a na motorku nevedia ani nasadnúť, len si chcú urobiť peknú fotku. Prípadne sa ľudia snažia nasadnúť na stroj, ktorý je na nich priveľký. Potom bohužiaľ vznikajú situácie, že je motorka po pár hodinách okopaná, poškriabaná od kamienkov z podrážok a podobne. O doplnkoch ani nehovoriac. Keď som raz videl, ako vyzerajú 700 € kufre, namontované na moto po 3 dňovej výstave, nerozoznal by som ich od tých, čo absolvovali 3 mesačnú cestu cez Pamír Highway. Dokážem teda pochopiť tabuľku „nesadať“. Nechcem týmto nikoho obhajovať, len ponúkam aj pohľad z druhej strany. Verte mi, tiež ma sklamalo, že som si na určité motorky nemohol sadnúť, a to som bol pripravený sa aj vyzuť…

Dlhšie som sa zdržal aj v stánku SYMu, 508 TL tu mali vo viacerých farbách, tak som obzeral. Hneď vedľa boli aj stroje od Brixtonu, a tak, ako mi v Čechách ušiel, tentokrát som už nezaváhal. Brixton Cromwell 1200 je síce motorka, ale aj pre skútristu, čo miluje klasiky, je to zaujímavá mašina. Priama konkurencia napríklad Triumphu Bonneville T120 vyzerá skvele a viac britsky ako niektoré britské klasiky. Navyše s cenovkou, ktorá dokáže zamávať nejedným jednostopým srdcom.

Na chvíľu som sa zastavil aj pri Dragsteroch od Italjetu. Zaujímavé hybridy skútra a motorky, ktoré polovica ľudí miluje a druhá z diaľky obchádza. Ja sa priznám, že hoci sa mi dizajnovo nejak extrémne nepáčia, zajazdiť si na nich ma láka. Snáď sa mi to niekedy, niekde podarí. Už len pre ten zážitok.

Nebolo to iba o vystavených strojoch

Pozitívne musím hodnotiť aj stánky s moto oblečením a doplnkami na moto. Konečne som nemal pocit, že sem priviezli iba to, čo sa nepredalo a ostalo ležať na sklade. Dali sa nájsť veľmi fajn kúsky za skvelé ceny. A nielen handry, aj prilby. Ja vždy strašne ľutujem tých, ktorí tie prilby musia vykladať a potom baliť do krabíc, to je strašná robota… Tak dúfam, že toho popredali čo najviac, pretože ceny boli dosť prívetivé aj pri prémiových značkách.

A posledná vec, ktorú chcem spomenúť je stunt show Adama „Special“ Peschla a jeho crew. Boli aj v Prahe, ale tak ďaleko od vchodu, že som bol lenivý sa k nim vybrať. Tu mali svoj priestor hneď pri vchode do hál, takže by bolo fakt hlúpe sa na ich predstavenie aspoň nepozrieť. Nie som úplne fanúšik tohto typu využitia motoriek, ale nemám problém uznať, keď je niekto v niečom dobrý. A hoci som si istý, že Adam a jeho posádka vedia na väčšej ploche vykúzliť oveľa búrlivejšiu show, tak klobúk dolu aj za to, čo predvádzali tu. Dobre sa na to pozeralo a myslím si, že do ľudí to napumpovalo dosť pozitívnej energie.

Nechcem to tu zbytočne naťahovať, nemal som v pláne tu z toho robiť reportáž. Chcel som len povedať, že som z Motoshow a Boatshow 2023 mal veľmi príjemné pocity a pozitívny zážitok, a rád sa oň podelím, nech ľudia vedia, že to tam bolo fajn. Verím, že to tak mali aj ostatní, najmä tí, ktorí boli už vopred negatívni (ako trochu aj ja). Písal som to už v minulom článku, ale trend je taký, že týmto veľkým výstavám pomaličky zvoní umieračik. Praha aj Bratislava sa však výzvam postavili čelom a pre tentokrát zvládli pritiahnuť davy ľudí. Som úprimne zvedavý na ďalší ročník, lebo si myslím, že si týmto podujatím organizátori postavili latku celkom vysoko. Snáď ju tak klasicky slovensky nepodlezú…