A je to tu, konečne jar, všetko pučí, všetko bzučí, krv sa hreje na prevádzkovú teplotu. Je úplne jedno, či je človek skútrista alebo motorkár, jar pre nás všetkých znamená začiatok sezóny. Nie tej lovnej, ani chovnej, ale začiatok moto sezóny. Je čas strhnúť plachty zo skútra, otvoriť brány garáže, vytlačiť svoj stroj na svetlo, posadiť sa a pridať plyn. 

Slnko hreje tak akurát, vietor je slabší a už celkom príjemne teplý, a aj cesty sú konečne prázdnejšie, lebo ľudia už nechodia všade autom. Labúžo. Kto by odolal? Kto v sebe ovládne ten adrenalín a chtíč, a pri prvej možnej príležitosti nevyrazí na cesty, kde sa pôvodne zamýšľaných pár kilometrov okolo komína akosi prirodzene predĺži a nakoniec je z toho 300 kilometrová štreka s úsmevom na tvári? Málokto.

Túto idylickú predstavu o jari však kazia policajné štatistiky. Nehodovosť motorkárov, a nielen na Slovensku, zaznamenávaná políciou hovorí jasne – jar je pre motorkárov dlhodobo najnebezpečnejšie obdobie. Mimochodom, najnehodovejšie mesiace v roku pre motorkárov sú máj a august. Možno je to pre niekoho zvláštne, iného to prekvapí a ďalší môže nesúhlasiť. Ale sú to fakty. Príčin a dôvodov je viacero. Niektoré sú zrejmé, iné menej. Skúsení jazdci, predpokladám, všetky poznajú, ale tí, čo toho toľko najazdené nemajú, sa môžu dozvedieť niečo zaujímavé. Poďme sa preto pozrieť na to, prečo to tak je, a skúsiť nájsť riešenia ako tomu zabrániť.

Podcenená predsezónna údržba stroja

Základ je uvedomiť si jednu vec. Stroj, ktorý na jar vyberáte z garáže a počas zimy ste sa ho tri, štyri alebo päť mesiacov ani nedotkli, nie je ten istý stroj, ktorý ste v nej na jeseň nechali. Prečo? Pretože sa skladá z komponentov, ktoré vplyvom teploty neustále „pracujú“ aj keď stroj stojí. Na mnoho súčastí skútra či motorky má chlad a dlhodobá nečinnosť veľmi zlý vplyv. Ako príklad môžeme zvoliť pneumatiky. Najmä ak ste kupovali stroj z druhej ruky, jazdíte málo, alebo nepravidelne, môžete si byť istý, že pneumatiky rýchlo zastarajú. A to je problém nielen na jar. 

Rozdiel v jazde na nových „gumách“ s dobrým gripom a na stvrdnutých, „preležaných“ starých pneumatikách pozná aj úplný začiatočník. Sám som na prvom skútri jazdil na pneumatikách, ktoré najazdili 2000 km za 5 rokov a bolo to ako keby som jazdil na kolesách vyrobených z tvrdého plastu. Nie je to však iba o pneu.

Čo robiť?

Pred sezónou treba urobiť komplet údržbu, skontrolovať všetko čo sami viete a čo neviete dať aspoň vizuálne skontrolovať niekomu skúsenejšiemu. Základom je pozrieť brzdy, brzdovú kvapalinu, ak máte vodníka, tak aj chladiacu kvapalinu a hľadať, či niečo nie je hrdzavé alebo zoxidované. Dobré je aj rýchlo vyjazdiť starý benzín, nenechávajte ho zbytočne dlho v nádrži. Žiadnu opravu nenechávajte „na potom“. Aj tak vás to dobehne, a ešte to aj môže mať fatálne následky…

Klamlivo teplé počasie

Už som to spomínal, slnko už hreje. Nezriedka býva na jar, aj v marci, už 20 stupňov a človek odhadzuje oblečenie rýchlejšie ako Andrea Verešová pred akýmkoľvek fotoaparátom. Lenže zdanie veľmi klame. Písal som o tom už v článku o jesennom jazdení, ale na jar je to ešte oveľa výraznejšie. Teplota asfaltu nezodpovedá teplote počasia. Naopak, rozdiely môžu byť priepastné. Kým sa cesta zohreje na teplotu, ktorú majú pneumatiky radi, môže to trvať aj do mája a treba na to tak 10 – 14 dní súvislého slnečného svetla. Ak jazdíte tam, kde je veľa tieňa, nebuďte prekvapení, ak vás na ceste prekvapí mráz a ľad. Nie je to nič výnimočné ani v neskorej jari, najmä doobeda.

Čo robiť?

Najlepšie riešenie ako čo najlepšie prežiť začiatok moto sezóny? Skúste ešte pár dní vydržať. Ak nevydržíte, jazdite pomalšie ako zvyčajne. Skúste si tú jazdu najskôr užívať a s plynom pracujte jemne. Predvídajte, uberte plyn aj na rovinkách a do zákrut, aj keď ich poznáte vchádzajte pomalšie ako inokedy. Aj tie náklony nemusia byť až také agresívne, tie pneu fakt nedržia ako keď je teplo. Skúste si niekde len tak odmerať brzdnú dráhu, uvidíte sami, že bude dlhšia ako letná… 

Rozbité cesty posypané soľou a štrkom

Folklór, a nielen slovenský. Tie tankodromy, čo tu nazývame cestami prvej a druhej triedy vyzerajú po zime ako rambo dráhy. Sneh, resp. voda a soľ dlhodobo neprospievajú ničomu, nieto ešte 15 rokov tendrovanej, štátom čo najlacnejšie obstaranej a stavebnou firmou odfláknutej ceste, niekde v zapadnutom okresnom meste, kde zima cestárov pravidelne prekvapuje každý rok už polstoročie. Buďte preto opäť pripravený na to, že cesta, ktorú ste dobre poznali, sa cez zimu zmení na lovca, ktorý sa vás na jar snaží chytiť do niektorej z dier a výtlkov. 

Rovnako tak, a tu apelujem najmä na nováčikov, dávajte na začiatku sezóny pozor na štrk. Nie je pred ním úniku, nie je pred ním ochrany. Ak ho trafíte v zákrute, máte veľmi málo možností ako zachrániť situáciu, pretože práve v tejto situácii sú brzdy vašim nepriateľom.

Čo robiť?

Ideálne je, samozrejme, nejazdiť po štrku. Vyhýbať a mu, počkať kým ho, z prekvapenia sa preberuvší cestári, z cesty zmetú. Nie vždy sa to dá, takže, opäť, platí to čo v bode vyššie, zákruty sú zradné, kam nevidím tam nepridávam. Pomalšie nájazdy, menšie náklony. Ak ste na štrku brzdiť len jemne, najlepšie vôbec. A výtlky? Tie čo vidíte obchádzajte, a odporúčam nejazdiť príliš blízko za autami, cez ne totiž neuvidíte diery na ceste a nestihnete sa im vyhnúť. Na čo chcem upozorniť naozaj dôrazne sú vyfrézované pásy. Po zime sa predsa len niekde údržba robí, len sa akosi, sem tam, pozabudne na to dať značky. Ja sa snažím sledovať dopravný servis aspoň vo svojom kraji, tam väčšinou tieto nástrahy sú spomenuté, hoďte si ich na FB alebo do Instagramu aj vy. Nič to nestojí.

Vodiči si odvykli od motorkárov

Poznáte tie otrasné obrázky o tom, že sa my skútisti/motorkári vraciame na cesty a vodiči na nás majú dávať pozor? Každú jar zaplavia Facebook a ja ich strašne neznášam. Lenže. Sú užitočné a asi ich je treba. Vodiči áut naozaj zabúdajú, že už zasa na cestách nie sú sami. Že je začiatok moto sezóny a sme tam s nimi aj my a sme menší, nechránenejší, zraniteľnejší a… rýchl…, no dobre, nazvime to dynamickejší. Každopádne, viete, že počas celej sezóny platia také tie základné klišé o tom, že nás nikto nevidí, nikto nám nedá prednosť atď. Fakt to platí vždy a stále. Na jar trojnásobne. V marci a apríli nás skutočne nikto na ceste nečaká, preto čakajte vy – neočakávané. Myšičky, žiadnu prednosť, žiadne videnie, žiadna ohľaduplnosť. Treba pevné nervy, v 95 % prípadov nám to plecháči nerobia naschvál. Nevedia o nás, nepredvídajú. Musíme my, aj prehltnúť ego keď treba, lebo zo zrážky motorky s autom, autobusom alebo kamiónom nikdy nevyjdeme ako víťazi. Nikdy. Pamätajte na to.

Čo robiť?

To čo počas celej sezóny, ale teraz nie automaticky ale sústredene. Nespoliehať sa a neveriť. Držte si odstup od iných vozidiel. Nesnažte sa predbiehať za každú cenu a dbajte na to, aby ste neboli na úrovni auta z ľavej strany, ak sa blíži križovatka a dá sa na nej odbočiť vľavo. Je to taký folklór odbočovať bez smeroviek. Na križovatkách dávajte pozor vždy, šoféri áut zvyknú meniť pruhy keď sa im zdá, že v druhom je voľnejšie, že sa blížite vy nehrá pre nich žiadnu rolu. Motorku väčšinou aspoň počuť, skúter nie, 125ku vôbec nie, tak naozaj nikdy neverte tomu, že vás niekto vidí.

Preceňujeme svoje schopnosti

Teraz streľba do vlastných radov. Ale musím, a hovorím aj o sebe, lebo sebakritiku treba. Tie policajné štatistiky, čo som spomínal na začiatku, hovoria aj ďalšie dôležité veci. Jedna z tých, čo nás najviac zabolí je tá, že za dve tretiny nehôd na motorkách si môžeme sami. My, skútristi, motorkári, jazdci v jednej stope. Nemajú iného vinníka, len nás samých. Radi každú nehodu hádžeme na plechovkárov, na ich agresivitu a aroganciu, no pravda je z viac ako 60 % iná. Preceňujeme sa. 

Myslíme si, že sme bohvieako dobrí jazdci, že svoj stroj zvládame, že máme najazdené. Na jar? Po zime? Po mesiacoch nečinnosti? Zabudnite. Áno, všetci sa udržíme na motorke, nespadneme, ale reflexy, predvídanie, ostražitosť, plynulosť pohybu a rýchle riešenie nepredvídateľných situácií ani zďaleka nie sú na úrovni konca sezóny. Tam sa len musíme prejazdiť. 

Čo robiť?

Viem, že sa to mnohým nepáči, ale naozaj sme si najväčším nebezpečenstvom pre seba my sami. Stačí trocha pokory a možno aj také maličkosti ako ísť sa pred sezónou trocha rozjazdiť na prázdnu cestu alebo parkovisko. Nie je to hanba ani po 20 odjazdených sezónach. Menia sa stroje a meníme sa aj my. Starneme. Preto nezaškodí trochu z našich návykov obrúsiť po zime hrdzu. Nič si nedokazujme, nenechajme sa vyprovokovať ľudmi, ktorí si na motorkách či skútroch musia dokazovať, že sú lepší… Nie sú, a vám to za, „v lepšom prípade“, trvalé následky nestojí.

Kvalitná výbava

Som s tým otravný, ja viem. Lenže moto oblečenie je na jar veľmi dôležité. Nejdem vám tu teraz po stoprvýkrát písať aké dôležité je mať dobrú prilbu a kvalitné nohavice s dobrou moto bundou. Skôr sa zameriam na detaily, ktoré sa podceňujú bežne. Na jar je veľkým problémom najmä zima. Tých 20 stupňov vonku je fajn na záhradke pred domom alebo na teraske niekde na námestí. Na skútri, pri 90 km rýchlosti sa 20 stupňová teplota dokáže rýchlo zmeniť na krutú zimu. A čo robí premrznutý jazdec, ktorému je zima? Nesústredí sa na jazdu. A kto sa nesústredí, ten robí chyby z nepozornosti. Preto sa budem zasa raz opakovať, ale teplé oblečenie nie je iba o drahých gatiach a bunde. To je aj termoprádlo (NIE OBYČAJNÉ TRIČKO!), teplé rukavice (NIE LETNÉ), bandana, resp. nákrčník, prípadne kukla až na ramená a ja, keďže som už starší pán, nosím aj bedrový (ľadvinový) pás. Keď som začínal jazdiť, smial som sa z neho, dnes naň nedám dopustiť. Odporúčam všetkým.

Článok však chcem zakončiť optimisticky, veď začiatok moto sezóny, resp. jazdenie na skútroch a motorkách má byť o pozitívnej energii. Preto nám všetkým želám tú najlepšiu možnú motosezónu, dobré počasie, nie príliš horúce, prázdne cesty, nech majú tí, s ktorými chceme ísť jazdiť vždy čas, a nech vám vyjdú aj tie najsmelšie a najodvážnejšie plány. Teším sa na vás na skúter a moto zrazoch. Kolesami vždy nadol priatelia!

NEPOTREBUJETE NIEČO?