„Budem meškať asi 10 minút…“ 4 slová, ktoré kompletne zruinovali môj starostlivo vyskladaný plán toho, ako prevziať Medley, rýchlo ho odviezť do garáže a o 15 minút na to už stáť v triede na škôlkarskej besiedke a tlieskať malým umelcom.

Kto má deti vie, že na tieto besiedky sa nemešká… Nikdy… Cez to nejde vlak… A tak, operatívne treba zmeniť plán, pôjdem do škôlky rovno na skútri. Síce je to v dopravnej špičke, po úplne zasekanej a ešte aj rozbitej ceste a pred škôlkou nie je na poslednú chvíľu šanca zaparkovať, ale inak to nedám.

15:15 musím byť v škôlke. Odpočítavanie spustené.  Skúter vykladáme 15:08, rýchle intro, podpis papierov a vyrážam. Cesta je upchatá, nevadí, prepletám sa, totál na na tesno, totál na drzovku, niekto trúbi, ale ja mu iba v duchu prostredníkom stíham vyjadriť ľútosť nad jeho aktuálnou životnou situáciou. Už len tuto cez zastávku a bude to lepšie. Pridávam, zastávka je vydláždená dlažobnými kockami. Pripravujem na to chrup a… nič, ani neviem, že som po nich prešiel. Uff moja zubná sklovina dojato šepká „grazie“… Odbočka doprava, rýchlo doľava, cez obrubník medzi paneláky a som pred budovou. Príjazdová cesta aj parkovisko narvané, ale… Úplne pred bránou je trochu miesta, zmestím tam Piaggio? Zmestím! Bože, vďaka, že si dal ľudstvu toľko rozumu aby vynašlo skútre. Zastavujem, vypínam motor, bežím… 15:14:38… Dal som to. Presne o štvrť som v triede, síce s prilbovým účesom, ale očká, ktoré doteraz po tatinovi bezvýsledne pátrali v dave, ma našli, ústočká sa roztiahli do úsmevu a pesnička sa môže začať.

Dizajn ala Bella Italia

Prvých 10 minút s Piaggio Medley ma presvedčili, že toto bude príjemné testovanie. Medley som si kedysi vysníval ako svoj prvý skúter a doteraz ho tak nejak stále nosím v srdci. Nakoniec som, najmä vďaka tomu, že bolo priam nemožné ho tu na Slovensku zohnať, kúpil iný stroj, ale to meno so mnou stále ešte vie zamávať. Videl som milión videí, najmä z Vietnamu čo tam s tým skútrom stvárajú, a tak som bol naozaj zvedavý čo reálne dokáže a kde je jeho limit. 

Na začiatok, dostal som na test verziu Piaggio Medley 125 S, teda príplatkový športový model s červenými pružinami a pár ďalšími do červena vyvedenými detailmi, resp. s krajšie vykrojenými kotúčmi. Ja si myslím, že za tú stovku, o ktorú je táto verzia drahšia od bežnej, to stojí. Priplatil by som si.

Ono, vlastne, celý skúter je v krásnej červenej farbe a nemôžem si pomôcť, vyzerá naozaj výborne. Taliani tie krivky vedia ako nikto iný. Som si istý, že prvú ženu na zemeguli modeloval Talian… Daňou za estetiku sem tam býva pohodlie, ale pri Medley nie. Priestoru na nohy je habadej, a aj tí najvyšší jazdci sa budú cítiť komfortne. Nášľapy sú dokonca ešte trochu rozšírené do bokov, takže nohy si uložíte ako len chcete. A to platí aj pre spolujazdca, aj keď ten už má kolená trošička vyššie, ako by mohol. Posed síce ukážkovo stoličkový, lenže pohodlný a chrbát neničiaci. Prešiel som na tomto skútri 220 kilometrov na jeden záťah, iba s malou prestávkou na natankovanie a môj chrbát si to ani neuvedomil. Verte mi, toto nedokáže každý skúter a je to výhoda, ktorú si ľudia riešiaci maximálku na 125ccm skútroch, zriedka uvedomia. 

Medley je celkovo vyriešený tak, aby sa na ňom aj dvojica odviezla v primeranom pohodlí. Nie je to žiadna núdzovka, ale plnohodnotný stroj pre dvoch do mesta. Je, aj vďaka väčším kolesám o niečo vyšší ako bežný zástupcovia v tejto kategórii. Sedlo je vo výške 799 mm. Jazdci s kratšími nohami si na začiatku budú trošku hľadať spôsob ako po zastavení dosiahnuť na zem tak, aby stabilne stáli. Ale to je len vec zvyku.

Maximum čo z motora na 125ke dostanete

V čase keď som testoval toto Piaggio som mal v garáži aj dva ďalšie stroje SYM JET X a Lambrettu 125. Mohol som si tak prakticky okamžite vyskúšať tri rôzne koncepcie skútrov. JET X je športovec, Lambretta štýlovka, no a Medley? Univerzál. Fakt je vhodný na všetko. Primárne je samozrejme určený do mesta, na to je dizajnovaný, ja som s ním ale neplánovane absolvoval aj jeden výjazd do kopcov a nakoniec, keď som ho išiel vrátiť aj dlhú cestu zo Žiliny do Bratislavy mimo diaľnice. S ničím nebol problém, nikde nenadával, neprotestoval a ani raz som sa nemusel hanbiť za to že brzdím premávku. Bratislavský obchvat som na ňom zvládol úplne na pána.

Zásluhu na tom má samozrejme dobrý motor. Piaggio do Medleyho montuje svoj koncernový 125kový iGet motor, vodou chladený štvorventilový jednovalec, vyladený na 11 kW čo je maximálna prípustná hranica pre 125 ccm. Tento istý motor sa montuje do viacerých skútrov a nedávno som ho mal možnosť jazdiť v Aprilii SR GT 125. Podobne ako tam, aj tu ho musím pochváliť. Hoci si myslím, že je naladený trochu inak ako v Aprilii, nemám mu čo vytknúť. Najmä pri jazde vo dvojici, resp. pri jazde s poriadne naloženým skútrom motor odvádza až neuveriteľnú prácu. V žiadnom inom 125ccm skútri som nezbadal menší rozdiel medzi tým, či idem sám alebo niekoho veziem. Ba dokonca som sa pristihol, že sa mi hádam aj lepšie jazdilo keď sme išli dvaja… 

Skúter je živý a rezký, tých 11 kW cítiť. Prišlo mi, že na začiatku mu o trošička dlhšie (v rádoch milisekúnd) trvá kým sa rozhýbe, ale potom to rýchlo dobehne a ide špičkovo. V stredných rýchlostiach, ktoré v meste využijete najviac, je výborný a na plyn reaguje okamžite. Rýchlostné maximum, ktoré som dosiahol niekde za Piešťanmi bolo 115 km/h. Na mestský skúter s otvorenou stavbou a váhou 144 kg viac ako dostačujúce. 

K motoru ešte doplním, že k dispozícii je aj funkcia štart/stop. Funguje ale trocha zvláštne, akoby s akýmsi oneskorením, takže vám motor vypne asi 2 až 3 sekundy po zastavení. Nevedel som si na to zvyknúť a celkovo túto serepetičku nemám veľmi v láske, takže som to hneď vypol. To sa mimochodom robí jedným stlačením tlačidla, ktoré je na dosah pravého palca, zjavne inžinieri vedia…

Stabilne a úplne pohodlne

Chcem sa ešte vrátiť k váhe. Medley je o niečo ťaží ako jeho priama konkurencia, napríklad Honda SH, ktorá má okolo 136 kíl. Zhodou okolností mám možnosť oba skútre priamo porovnať a vyskúšať či tých zhruba 8 kíl bude cítiť pri manipulácii pri vypnutom motore. Nebolo. Oba stroje sú výborne dizajnovo navrhnuté, takže majú ťažisko položené nízko a presne tak, aby sa s nimi manipulovalo dobre aj v malých priestoroch. Obratnosť na jednotku, aj pre subtílnejších jazdcov či dámy. Nebudete mať žiaden problém.

Trochu som sa obával stability. Piaggio Medley 125 S patrí medzi skútre s vysokými kolesami. Vpredu je 16 palcové, vzadu 14 palcové. To síce výrazne pomáha podvozku, ale občas je to na úkor stability a hlavne ovládateľnosti. Medley však nie je žiadna vratká bárka. Nemôže síce úplne súperiť napr. s Hondou PCX, ktorá je menšia a handling je tým pádom úplne iný, ale ak sa bojíte toho, že by Medley nezvládal prepletanie sa medzi autami, alebo by ste sa s ním neprešmykli okolo nejakých rámp, tak žiadnu paniku. Na to je tento skúter stvorený. A prejde vám to do krvi tak prirodzene ako málokde. Ja som to bezmyšlienkovite využil už pri spomínanej prvej jazde. A tu opäť dopĺňam, že to platí aj pre jazdu vo dvojici. Už chápem tie ázijské videá, kde to jeden šoféruje, druhý točí na mobil a chlapci klopia v brutálnych náklonoch, a v plnej rýchlosti to hádžu medzi dva obrovské kamióny. Niežeby som si trúfol, ale viem, že to nie je žiaden fejk.

S tým súvisí aj vec, ktorá bola azda najpríjemnejším prekvapením. Pri Aprilii SR GT som chválil vysoké zdvihy. Medley ich ani nepotrebuje, kombinácia veľkých kolies a dobre odladeného pruženia z neho robí kráľa rozbitých ciest. Tú frázičku z nadpisu, o tom, že budete s radosťou chodiť po kanáloch myslím úplne vážne. Také tie bežné mestské si ani nevšimnete. Vďaka tomu, že jazdím na staršej Vespe, ktorá vám každý kanál hlasno vykričí, mám v hlave mapu kanálov celej Žiliny. Po testovaní Medleyho som samozrejme na kanály zabudol a hneď na prvom si skoro prehryzol jazyk. To buchnutie pruženia až príliš silno pripomínalo talianske slovko CAZZO na to, aby sa mi to iba zdalo…

Pohodlie je na 125 ccm a rozmery skútra nadštandardné. Prechody nerovnosťami vôbec nie sú nepríjemné, a počas celého testovania sa mi nestalo, že by som od skútra dostal ranu do riadidiel alebo do rámu, ani v meste a ani mimo neho. A ak sa predsa len niečo také udeje, pohrajte sa so zadným tlmičom. Je tam až 5 polôh nastavenia, tak hľadajte tú, ktorá vám bude vyhovovať. Dovolím si tvrdiť, že v prechodoch cez nejaké priečne nerovnosti na ceste sa Medley vyrovná aj svojmu väčšiemu a o dosť drahšiemu súrodencovi zvanému Beverly. K bezpečnosti určite prispieva aj kontrola trakcie, funguje spoľahlivo a v mestách, ktoré v čase testovania skrápali početné búrky pomáha.

Brzdy. Otestoval som ich viac ako som si želal. Keď som, cestou do Bratislavy, prechádzal v Trnave cez kruhový objazd, pani v nejakom Opli, s telefónom nie pri uchu, ale pri ústach, mi nedala prednosť. Nie, že trochu, alebo brzdila na poslednú chvíľu… Vôbec ma nevidela. Ani nebrzdila. Ak by išla o sekundu skôr vezme ma so sebou. Musel som brzdiť naozaj núdzovo, okamžite a panicky. Skončilo to tak, že som jej buchol zboku do zadného nárazníku, našťastie iba kolesom, na ktorom ostal zreteľný šrám… Pani ani nezastavila a ja som ďakoval Bohu a inžinierom z Piaggia za tie podľa mňa aj trochu naddimenzované kotúče (vpredu 260 mm, vzadu 240mm) s dvojpiestikovými strmeňmi a dvojkanálové ABS vpredu aj vzadu. Nešiel som úplne pomaly a zastavil som na cca na metri, aj keď teda ma zastavilo hlavne jej auto. No čo už, klasika, ktorú poznajú všetci čo jazdia v jednej stope

Komunikácia a konektivita sa zlepšujú

Ale poďme ďalej. Medley má s Apriliou, ale aj so svojim väčším bratom Beverlym spoločných viac vecí. Jednou z nich je displej. Škoda toho, že to nie je TFT, ale „iba“ LCD. Ale ono, pri tom na čo je tento skúter primárne určený, teda byť spoľahlivým pomocníkom v meste, pri presunoch a pri nákupoch, to TFTčko zasa až tak nepotrebujete. 

Samotný displej nie je nič očarujúce, hralo sa na funkčnosť a nie na estetiku, ale, nemá to vlastne tak byť? Napríklad, je skvelé, že tým ako je celá obrazovka rozvrhnutá netreba na nej zbytočne prepínať údaje. Všetko potrebné máte k dispozícii na „prvej“ obrazovke. Samozrejme, prepínať sa dá, ale naozaj to nie je nutné. Za mňa praktické. S čitateľnosťou na priamom slnku je to povedzme priemerné. Vidieť je asi vždy všetko, ale pri silnejšom slnku treba trochu priostriť.

Fajn je, že aj v Medley už je integrovaná technológia na komunikáciu skútra s mobilom. Pomocou aplikácie Piaggio Mia si tak môžete trochu ušetriť čas s neustálym vyberaním telefónu. Dá sa telefonovať, nastavovať si hudbu a všetko zvládnete ovládať aj hlasom. K dispozícii sú aj štatistiky vašej jazdy a napríklad taká vychytávka ako nájdenie skútra na parkovisku niekedy dosť pomôže, toto by mohli inštalovať aj do detí… Pre fajnšmekrov je tu aj možnosť otvárať podsedadlový priestor smartfónom.

Pod sedadlom nájdete hangár

Už doteraz som prevažne chválil, ale poďme k tomu, kde je Piaggio Medley 125 S naozaj silný. Praktickosť. Je veľmi málo skútrov, ktoré dokážu naozaj nahradiť auto. Respektíve jeho silné vlastnosti. Medley, okrem toho, že je pohodlný, toho veľa uvezie. Aj tu je vidieť, že pri výrobe niekto rozmýšľal a chápal na čo takýto skúter bude primárne slúžiť. Odkladací priestor je na skúter týchto rozmerov naozaj priestorný. Dve väčšie JET prilby tam vošli s veľkou rezervou a som si istý, že dve stredne veľké integrálky sa tam zmestia tiež. Priemerný nákup v strede týždňa, kedy už začnú niektoré veci doma chýbať, tam tiež vopcháte úplne bez problémov aj s kapsičkou na doklady. Azda len prisvietenie mi chýbalo.

Ďalší priestor na odkladanie, hoci oveľa menší, je v paneli pod riadidlami. Ten sa celý odklopí a môžete si doňho odložiť menšie veci. Ja som tam mal multitool a mobilný telefón. Ten si aj nabijete vďaka USB nabíjačke. Taký štandard, aj keď si myslím, že by sa to ešte dalo optimalizovať, aby sa do opticky veľkého priestoru zmestilo trocha viac vecí. Spomenúť chcem aj klasické, ale výborne vyriešené Piaggio pútko na tašku, ktoré je tiež pod riadidlami a vďaka tomu, že Medley je skútrik s nízkou platformou je aj prakticky využiteľné.

Priznám sa, snažím sa pátrať po tom čo mi na skútri vadilo. Ale neviem z hlbín mysle vyloviť nič podstatné. Možno akurát to, že testovací stroj, ale ani novo zakúpené stroje nemajú nainštalované plexi. K dispozícii sú, ale musíte si zaň priplatiť. V meste vám chýbať až tak nebude, mimo mesta, čo však nie je Medleyho prirodzený habitat už bude absencia citeľnejšia. A ešte veľkosť nádrže by mohla byť väčšia. Aj keď chápem prečo je aká je. Je umiestnená pod nohami jazdca a ak by mala viac ako tých 7 litrov, už by sa asi musel meniť dizajn. Reálne vám benzín vystačí asi na 200 – 220 kilometrov. Medley totiž veľa „nežerie“. Ja som mal spotrebu okolo 2,7 litra a to som pri testovaní ten typ čo jazdí brzda-plyn a do kopcov naplno. 

Ako som sa dočítal, práve to, že priestor pod nohami nie je úplne rovný, niektorým majiteľom konkurenčných strojov prekáža. Trochu ma to prekvapilo lebo nádrž je nízka a priestoru na nohy viac ako dosť. Ja, ak si dávam medzi nohy nejakú batožinu, vešiam ju práve na spomínané putko a nemám ju položenú až na podlahe. Už som písal, že mám Vespu, ktorá má rovné „dno“ a nejaký diskomfort som na Medleym nepociťoval.

Záverečné zhrnutie

Ako to na záver zhrnúť… Piaggio Medley 125 je univerzálny a praktický mestský skúter. Ak ho máte zaradený v kategórii nudná nákupná taška, prosím, vyhoďte ho odtiaľ. Nie je ňou. Je to zábavný spoločník, bez výraznejších slabín, ktorý vás nikde nenechá v štichu. Vyzerá dobre, jazdí kvalitne a čo je dôležité, a teraz pozerám na vás basketbalisti z PCX, NMaxov, JET Xov, ale aj Primaveriek, ani veľmi vysoký človek na ňom nevyzerá ako páriaca sa modlivka. Rozumiem apelom na cenu, no zároveň, plne si uvedomujúc zodpovednosť, ktorú mám tvrdím, že Medley svoj dlh do posledného centu splatí. 

TECHNICKÉ PARAMETRE PIAGGIO MEDLEY 125 S