Macarena od Los del Rio, Tubthumping od Chumbawamby alebo Bittersweet Symphony od The Verve. Viete čo tieto pesničky spája? Zdanlivo je každá iná, no všetko sú to takzvané One Hit Wonders. Songy, ktoré boli vo svojej dobe obrovskými hitmi, dostali svojich autorov na výslnie, ľudia ich dodnes počúvajú a majú radi, len už po nich akosi nič ďalšie neprišlo. Zostali osamotené a ich autori už nedokázali prekročiť ich tieň a nadviazať ďalšími úspešnými piesňami.
Prečo ale začínam recenziu skútra táraním o pesničkách? Preto lebo keď som minulý rok testoval VOGE SR4 Max, väčšieho brata dnes recenzovaného SR1 GT, bol som z neho veľmi príjemne prekvapený. Ba priam nadšený. A trochu som sa teraz bál, či VOGE dokáže zopakovať svoju kvalitne odvedenú robotu aj na menej prémiovom skútri. Niekde v hlave som mal, či neostane SR4, ktorú som vychválil, tým spomínaným osamoteným zázrakom.
Dizajn made in Italia
Subjektívne sa mi SR1tka páči a keď mi ju pred domom vyložili, uvedomil som si, že na ulici vyzerá ešte lepšie ako pod umelými svetlami výstavných hál, kde som ju vídaval doteraz. Ono, niet sa čo čudovať, jej dizajn autori zverili talianskej dielni Massima Zaniboniho, ktorý navrhoval aj SR4, ale predtým pracoval aj pre Kymco a ďalšie značky. Takže skúseností má na rozdávanie. Jeho úloha však bola nie úplne ľahká. Vytvoriť kompaktný mestský skúter, ktorý by mal dizajnovo vychádzať z maxiskútrov. Asi najmä preto, aby mohli dať to GT do názvu.
Ja si myslím, že sa mu to podarilo, aj keď teda ma náramne pobavili reakcie, ktoré vyvolala fotka SR1, ktorú som zverejnil na sociálnych sieťach, keď som ju začal testovať. Hneď začali chodiť správy: to je okopírovaná Forza…, veď tam je sedlo z PCX…, to už môžu rovno predávať ako XMax…, premaľovaný JetX… A ja som sa iba smial na tom, ako si každý do toho stroja vložil svoje vlastné imaginácie.
Realita je taká, že si VOGE SR1 GT 125 ide vlastnou, taliansko-ázijskou cestou. Vyzerá dobre a funkčne. Zaujme najmä predná maska s výraznými svetlami, prieduchmi a zaujímavými vertikálnymi smerovkami. Osvetlenie skútra je kompletne full LED, a je to cítiť, a teda predovšetkým vidieť. Na malý skúter je svetlo snáď až naddimenzované. Platí to pre predné svetlá aj pre zadné.
Som rád, že na rozdiel od niektorých konkurenčných značiek, dizajn tu nie je nadradený funkčnosti. Línie sú príjemné na pohľad, ale nikde vás nič neobmedzuje, ani nenúti, aby ste sa prispôsobovali. Jedine snáď, ako to už na týchto menších skútroch býva, trochu trpia odkladacie priestory. Ale nie je to nič hrozné, 29 litrov pod sedadlom je mierne nadpriemerná hodnota a do skrinky pod riadidlami bez problémov zmestíte telefón, doklady, kľúče aj iný bežný bordel z vreciek. Skrinka však nie je uzamykateľná. Pod sedlo som zmestil iba otvorenú prilbu, Lková integrála tam nevošla. Nemal som však problém vopchať tam plne naložený batoh a ešte nad ním zostalo dosť priestoru na iné veci.
Trojuholník radosti
Prvé posadenie sa bolo príjemné. Dizajnérom sa podarilo trafiť rozmery tak, aby ergonomický trojuholník (sedadlo, riadidlá, nášľapy) nebol vychýlený na žiadnu stranu, a sedelo sa v ňom pohodlne. Musím povedať, že s mojou výškou 185 cm + o niečo dlhšími nohami, som sa zmestil úplne dokonale. Na týchto menších skútroch málokedy dokážem využiť obe polohy pre nohy, ale na SR1 GT som si zmeny uloženia nôh užíval a v ani jednej polohe som nedostával kŕče. Miesta je tu až, až. Veľmi dobrý pocit z posedu ešte umocňuje výborne nastavený veterný štít, ktorý je na vrchu o niečo predĺžený, vďaka čomu som ani v nedávnych mimoriadne veterných dňoch nemal problémy jazdiť bez toho, aby mi išlo vytrhnúť prilbu z hlavy. Márne sa snažím spomenúť či mi niekde plexi vyhovovalo viac ako tu.
A k jazdeckej pozícii, spomeniem ešte to, že sedadlo, je vo výške 775 mm, čo je pomerne nízko. Ocenia to ľudia s kratšími nohami, alebo subtílnejší jazdci, napríklad nežnejšieho pohlavia. Navyše je príjemne mäkké a ani pri dlhšom jazdení ma z neho nebolel zadok. Dámam, ale samozrejme aj pánom, bude vyhovovať aj nízka váha. 139 kilogramov nie je veľa a so skútrom sa veľmi dobre manipuluje aj pri vypnutom motore. Napomáhajú tomu aj kompaktné rozmery. Hoci sa skutočne vďaka dizajnu zdá skúter väčší, realita vás príjemne prekvapí.
Nevhodné pre pretekárov
VOGE SR1 GT poháňa kvapalinou chladený, štvortaktný jednovalec (SOHC) s výkonom 8,5 kW (11,6 Ps) pri 8500 ot./min., s maximálnym krútiacim momentom 11 Nm pri 6500 ot./min. Emisná norma samozrejme EURO 5 a pohon je cez variátor. 8,5 kW je p kúštiček menej ako relevantná konkurencia a na rovinu treba povedať, že mimo mesta SR1 nie je žiaden strelec. Na rovine som z neho maximálne dostal 102 km/h )tachometrových). Nikdy som však z neho nemal pocit, že by sa nejako trápil.
Je to aj tým, že nábeh rýchlosti je konštantný, plynulý a vädnúť začína až okolo 90tky, čo je pri tomto objeme štandardné. Netreba mať strach, zavadzať nebudete ani zďaleka. Spotreba sa pri mojom jazdení ustálila presne na hodnote, ktorú uvádza aj výrobca 2,7 litra na 100 km. Myslím si však, že môže ísť nižšie, keďže stroj, ktorý som mal ja, mal najazdených cca 30 kilometrov a ja som s ním jazdil, akoby už bol zajazdený. Nádrž pojme 8 litrov benzínu, takže nejakých papierových 350 km by ste na jedno natankovanie odjazdiť mali. V dynamike jazdy som nijaké zvláštnosti nebadal. Žiadne preťaženie 3g nezažijete, ale na 125ccm skúter je dostačujúce. Pokiaľ ste zvyknutí chodiť na križovatkách dopredu a následne utekať autám, pred ktoré ste sa na drzovku vopchali, nebudete sa musieť krotiť. Stále budete rýchlejší.
Hlavný hrdina mestských uličiek
Svoje hviezdne chvíle zažíva SR1 v meste. Tam totiž viac ako na výkone záleží na iných parametroch, a v nich SR1 absolútne vyniká. Začnem manévrovateľnosťou, mnohí ju podceňujú, ale pre pocit z jazdy, kór v meste, je kľúčová. V ovládateľnosti, aj vďaka nízkej váhe, hrá SR1 extraligu, rozmýšľam kedy naposledy som skúter pod sebou tak dobre cítil. Asi na SYMe Jet X. Zmeny smeru sú rýchle, presné a intuitívne, stačí malý pohyb bokmi alebo ramenami a stroj ide tam kam potrebujete. Prepletanie sa mestskou džungľou je zábava a len od vašej asertivity záleží na čo všetko si trúfnete. Skúter má navyše pomerne úzku stavbu, takže sa fakt vopcháte kamkoľvek a môžete ho využiť na maximum. Ľahké a útle skútre mávajú tendenciu byť nestabilné, tu som nič také nezaznamenal. Zákruty som si absolútne užíval a kresliť v nich plynulé oblúky zvládne po chvíli aj menej skúsený jazdec.
Druhou vecou, v ktorej eserjednotka odvádza skvelú službu je podvozok. Pritom papierovo to je v podstate štandard. Vpredu teleskopická hydraulická vidlica s priemerom 31 mm a zdvihom 93 mm. Vzadu sa vám o ctený zadok postarajú dva hydraulické tlmiče so zdvihom 103 mm. Kolesá, vpredu 14“ s pneu 110/70, vzadu 13“ s pneu 130/70. Nič ohurujúce, ale predsa len sa to inžinierom spoza Čínskeho múru podarilo vyladiť tak, že vám ani na skutočne rozbitých mestských cestách nebudú cvakať zuby a plakať kríže. Počas testovania sa mi nestalo, že by som narazil na doraz, a to som sa terénnym nerovnostiam nijako prehnane nevyhýbal. Bežne veľké slovenské hrbole čínsky skúter papá ako halušky.
K pocitu bezpečia prispievajú aj brzdy. Fungujú spoľahlivo, ale bacha, hryzú celkom agresívne. Keď som prvýkrát dobrzďoval v garáži, skoro som si nedobrovoľne vystúpil, treba si chvíľu zvykať na jemnejšie zaobchádzanie s brzdovou páčkou. Vpredu je namontovaný dvojpiestkový strmeň a kotúč (ø 240 mm), vzadu jednopiestkový strmeň a kotúč (ø 220 mm). S brzdením pomáha aj nezávislé dvojkanálové ABS. Akurát je to také to klasické poplašené ázijské ábéesko, ktoré hádam aktivuje už len pomyslenie na to, že bude treba brzdiť… Mimochodom, ak dôjde k náhlemu brzdeniu, skútrik má výstražný systém núdzového brzdenia EES. Ten pri prudkom zabrzdení rozbliká všetky zadné svetlá, aby vodiči za vami stihli včas zareagovať. Elektronickú bezpečnostnú výbavu dopĺňa systém kontroly trakcie TCS, ktorý zabraňuje strate trakcie zadného kolesa na povrchu s nízkou priľnavosťou pri rozjazde aj v zákrutách. Ak túto fíčurku nemáte radi, dá sa vypnúť tlačidlom nad ľavým heftom.
Smooth Criminal
S pohodlnosťou súvisí aj iná vec. Ticho. VOGE SR1-GT je veľmi tichý stroj. Vtipné bolo, keď som si pri prvej jazde kontroloval komunikátor či nemám príliš nahlas hudbu lebo som nepočul motor. Nie, on je taký nehlučný a je absolútne bez vibrácií. Nenapadne ma teraz ekvivalent anglického slova smooth, ale jazdenie na SR1 je veľmi smooth. A najlepšie je, že si to pri jazdení vôbec neuvedomujete. Až keď som z eserjednotky priamo presadol na iný skúter, uvedomil som si, že aha, veď skútre vlastne vibrujú, rezonujú a sú hlučné. Tu to bolo od začiatku také prirodzené, že ma ani nenapadlo, že to má byť inak. Ak si toto pohodlie skombinujeme s vyššie spomínanou skvelou jazdeckou polohou, dostanete výborný skúter pre tých, ktorí trpia bolesťami chrbta, nôh, alebo im tŕpnu končatiny.
K pocitu spokojnosti prispieva aj technologická vybavenosť. A tu opäť SR1 ide do trháku. Začnem tým, že podobne ako SR4 Max, aj jeho mladší a menší súrodenec má zabudovanú HD kameru. Takže si môžete svoje cesty nakrúcať a následne sa buď chváliť na sociálnych sieťach, alebo máte dôkaz keby ste na ceste svedkom niečoho čo do premávky nepatrí. Rozlíšenie kamery je 1080 pixelov, čo je dostatočné. Zábavné je, že microSD karta sa vkladá do priehradky pod sedadlom, tam by som ju ozaj nečakal.
Ale pokračujeme, štartovanie je bezkľúčové, to už je dnes štandard používaný bežne. Kľúč stačí mať pri sebe vo vrecku a pomocou otočného ovládača a tlačidla na riadidlách skúter uvediete do chodu. Mimochodom, kľúč vyzerá skutočne prémiovo, dokonca o dosť krajšie ako väčšina kľúčov aj od drahších áut. Okrem toho, že ním naštartujete, dokážete s jeho pomocou aj odomknúť skúter, resp. zapnúť „diskotéku“, aby ste svoj stroj ľahšie našli na preplnenom parkovisku.
Tablet namiesto displeja
Najlepšou technologickou vecičkou je však určite veľký 7“ LED displej. Má invertné farby, takže informácie na ňom sú biele na čiernom, čo dosť prospieva čitateľnosti aj pri silnom svetle. Prístrojový panel je vybavený fotoelektrickým snímačom, ktorý automaticky prispôsobuje jas obrazovky podľa vonkajšieho osvetlenia. Ja som nemal úplné šťastie na extrémne slnečné dni, ale keď slnko zasvietilo, nemal som pocit, že by sa čitateľnosť displeja nejako zásadne zhoršila.
Okrem toho, že je naň stále dobre vidieť však poteší aj kopa informácií, ktoré zobrazuje. K obligátnemu rýchlomeru s veľkými číslicami pribudol otáčkomer, grafický ukazovateľ teploty, obsahu benzínu, samozrejme hodiny, priemerná spotreba, voltmeter a počítadlo plného/čiastočného počtu kilometrov, ako aj široká škála kontroliek. Mne digitálny ukazovateľ rýchlosti nevadí, takže jediné čo môžem vytknúť je to, že sa displej nastavuje dvomi, nie úplne jednoducho stlačiteľnými, pogumovanými tlačidlami, umiestnenými pod ním, čo nie je zrovna dvakrát bezpečné uloženie. Ale nie je to nič zásadné. Len treba zastaviť pri nastavovaní.
K displeju si samozrejme môžete pripojiť aj mobil. Potom vidíte také tie základné veci, ako kto vám volá a podobne, nič čo by ste úplne potrebovali každý deň, ale keď to raz za sto rokov využijete tak máte z toho dobrý pocit. Zaujímavosťou je, že mobil sa nepripája štandardne cez bluetooth rozhranie, ale skúter si vytvorí vlastnú wifi sieť a mobil si pripojíte priamo k nej.
Nedostatky skryté v detailoch
Doteraz som chválil, je čas sa pozrieť aj na to, čo sa z môjho pohľadu nevydarilo. Nie je toho veľa čo mi vyslovene prekážalo. Začnem spracovaním niektorých detailov. Resp. je vidieť, ako sa čínske značky pohli v kvalite komponentov, v technológiách, aj v jazdných vlastnostiach nimi vyrábaných skútrov. Zároveň ma prekvapuje, že im stále unikajú niektoré detaily, prispievajúce k lepšiemu používaniu stroja. Napríklad na to, aby ste otvorili sedadlo sa používa tlačidlo. Toto tlačidlo však treba stlačiť na určitom mieste, v určitom uhle a určitou silou, inak jednoducho neotvoríte. Kým sa naučíte, kde a ako ho stlačiť, chvíľku to trvá. Okrem toho som fakt mal pocit, že to miesto, sklon a sila sa zakaždým menia… A nemal som s tým problém iba ja, ale aj pán, ktorý mi skúter predvádzal. Podobne je to aj s otváraním schránky pod riadidlami. Na to sa tiež treba naučiť špeciálny grif, lebo sa neotvára smerom k vám, ako by bolo logické, ale opäť treba dvierka potiahnuť v akomsi zvláštnom sklone a smerom hore…
Zamrzí aj použitie niektorých lacnejších plastov. Resp. ja úplne chápem, že výrobca chcel, aby cena skútra bola prístupnejšia, ale aspoň v kokpite mohli byť použité plasty o niečo krajšie. Ale zasa, aspoň tu sú a všetky káble sú nimi zakryté, pretože tie nevzhľadné zväzky trčiace z riadidiel napríklad aj pri obľúbenej Honde PCX vyzerajú, akoby človek stratil krytku. Tiež sa mi viackrát stalo, že po vypnutí motora cez „chcípák“ a následnom vrátení kolísky do správnej polohy som musel procedúru zopakovať pretože spínač ostal akoby stlačený.
Ako vravím, sú to detaily, ale nič iné ponúknuť neviem, pretože aj napriek najazdeným stovkám kilometrov som si nič iné negatívne nezapísal. Aj z toho vidieť, ako dobre sa mi s SR1 GT jazdilo.
Kvalita z Číny, zvykajme si
Je mi jasné, že svojou recenziou kurz podceňovania čínskych značiek nezmením, a svojou chabou autoritou presvedčených anti-číňanov nepresvedčím, no ja som sa opäť utvrdil v tom, že čínske (nielen) skútre už treba brať vážne. Nie je to už o tom či mám rád tých, alebo nemám rád oných, a aké historické predsudky k strojom z tejto krajiny patria. Je to o stúpajúcej kvalite. A VOGE SR1 GT je bez debaty stroj, ktorý svojho jazdca poteší všetkým tým čo som tu spísal a určite pridá ďalšie veci, ktoré som ani nezaznamenal.
Rozumiem pripomienkam ľudí, ktorí poukazujú na to, že tie perfektne licujúce plasty môžu o pár rokov vyzerať inak, že dostupnosť náhradných dielov môže byť zlá a pod. Ale pri ostatných značkách, česť výnimkám to nie je iné. Viem aké ťažké je zohnať niečo na 5 rokov starú Vespu…
Jednoducho, začnime si zvykať kamoši. Zvykať na to, že čínske značky už dokážu konkurovať kvalitou. SR1 je len ďalší dôkaz tohto trendu. Toto nie je stroj, ktorý má diely vyrobené z blata a po 20 000 km sa rozpadne. Už na výstavách som sa mal možnosť rozprávať sa aj s mechanikmi z iných značiek, ktorí sa týmto novým strojom mali možnosť pozrieť „pod sukne“ a off record hovorili všetci to isté: „V kvalite dielov, zvarov, spojov a opracovania, už nie je rozdiel.“
Takže, je jedno či budete nejakému Braňovi z Na skútri veriť alebo nie, ak vám povie, že SR1 je kvalitatívne na úrovni zabehnutých a renomovaných značiek. Nemusíte, ale realite sa dlhodobo vzdorovať nedá. Tak ako je už aj na našich cestách mnoho čínskych áut, o chvíľu to tak bude aj s motorkami a skútrami.
VOGE SR1-GT je kvalitný skúter, ktorý za cenu 2790 € dá svojmu majiteľovi nadpriemernú pridanú hodnotu. Nie je dokonalý, ale Jazdenie na ňom ma úprimne bavilo, asi najmä kvôli jeho ovládateľnosti, vďaka ktorej je predovšetkým jazde v meste zábavnou a návykovou udalosťou. Pokiaľ je teda vašim revírom mesto, prípadne prímestské oblasti a potrebujete skúter kam zmestíte seba, laptop a jednodenný nákup, zaraďte si ho do svojho zoznamu možností. SR1 GT vás nenechá v štichu.
Za zapožičanie skútra ďakujem spoločnosti GOREX Slovensko