S jazdou na skútri, o motorkách ani nevraviac, sa vždy spája aj určitá miera fyzického nepohodlia, najmä pri dlhších jazdách. Majúc za sebou tisíce kilometrov v sedle, sám som sa stretol s rôznymi druhmi bolestí, od zablokovanej krčnej chrbtice až po natiahnuté svaly na lýtkach. Aj tento článok píšem so zablokovaným krkom, pretože napriek svojej deklarovanej jazdeckej skúsenosti, som urobil začiatočnícku chybu a prevážal skúter z garáže do garáže v spotenom tričku… Cesta je to kratučká, ale stačilo trocha vetra a druhý deň ráno som hlavou otáčal iba doprava… Našťastie, po rokoch skúseností a konzultácií s odborníkmi som sa naučil niekoľko spôsobov, ako minimalizovať bolesti spojené s jazdením. Na vlastnom tele som si preto overil, že pomáhajú.

Najčastejšie príčiny bolesti pri jazdení na motocykli

  1. Bolesť krčnej chrbtice a ramien 

Dlhé hodiny strávené s rukami na riadidlách a očami na ceste spôsobujú napätie v oblasti krku a ramien. Často k bolesti prispieva nevhodná poloha na motocykli alebo príliš ťažká prilba.

  • Bolesť „krížov“

Jazdenie, najmä na strojoch, ktoré neposkytujú dostatočne ergonomickú oporu, môže viesť k bolestiam spodnej časti chrbta, teda krížov. Vibrácie a pozícia sedenia môžu tieto bolesti len zhoršiť.

  • Bolesť zápästia a rúk 

Dlhé držanie riadidiel v rovnakej pozícii a vibrácie prenášané z motocykla môžu spôsobiť únavu a bolesť v rukách a zápästiach. Výnimočné však nie sú ani zápaly šliach a bolesť v lakti.

  • Únava a bolesť nôh

Neustále držanie nôh v jednej polohe, či už na platforme na nohy alebo na stupačkách, prípadne používanie zle umiestnených pedálov na motorkách môže tiež viesť k bolestiam a únave.

  • Bolesti chrbta a kĺbov 

Chladné podmienky môžu spôsobiť stuhnutie a bolesti v týchto oblastiach, keďže chlad môže znižovať prietok krvi a zvyšovať napätie v svaloch a okolitých tkanivách.

Dobrá správa samozrejme je, že pri troche snahy sa tieto problémy dajú, ak nie úplne odstrániť, tak aspoň minimalizovať. Naozaj, z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť, že aj 5 minútové cvičenie denne výrazne pomôže. Ak neveríte mne, spýtajte sa vášho lekára.

Poďme si teda povedať konkrétnejšie veci, a aby to nebolo len o teórii, ponúkam aj pár riešení z praxe, ktorými sa sám riadim, preto viem, že fungujú.

Bolesť krčnej chrbtice a ramien pri jazde na skútri alebo motorke

Bolesť krčnej chrbtice a ramien je asi najbežnejším bolestivým problémom medzi jazdcami, ktorí trávia dlhé hodiny na ceste. A to ani nespomínam neustály tlak vetra na hlavu, ktorý musí vaša krčná chrbtica prekonávať. Nepríjemné je, že tento typ bolesti môže byť nielen nepohodlný, ale ak sa dlhodobo ignoruje, môže viesť k dlhodobým zdravotným problémom.

Nevhodná poloha na motocykli

Nevhodná pozícia počas jazdy výrazne prispieva k bolesti krčnej chrbtice a ramien. Je dôležité upraviť si všetky prvky skútra alebo motorky tak, aby ste sa cítili čo najpohodlnejšie. Ak sú riadidlá príliš vysoko, príliš nízko alebo príliš ďaleko od vás, môže to viesť k nevhodnému natiahnutiu alebo krčeniu ramien, čo zaťažuje krčnú chrbticu a svaly okolo nej. To isté platí o sedadle, pokiaľ je to možné, treba sa pohrať s jeho výškou, prípadne tvrdosťou.

  • Riešenie: Aby ste predišli tejto bolesti, je dôležité prispôsobiť svoj motocykel svojej postave. Riadidlá by mali byť nastavené tak, aby ste mohli udržiavať ruky pohodlne ohnuté v lakťoch bez potreby predkláňať sa dopredu alebo sa zbytočne naťahovať príliš ďaleko. Sedadlo by malo byť dostatočne blízko k riadidlám, aby ste nemuseli počas jazdy vykonávať žiadne náhle pohyby alebo pretáčanie tela. Nastavenie riadidiel, resp. sedadla väčšinou nezaberie veľa času a efekt je okamžitý. Navyše sa výrazne k lepšiemu zmení aj vaša schopnosť ovládať svoj stroj.

Príliš ťažká prilba

Hmotnosť prilby výrazne ovplyvňuje kondíciu vašej krčnej chrbtice a ramien. Prilby, ktoré sú príliš ťažké, môžu spôsobiť nadmerné zaťaženie krčných svalov a stavcov, čo môže viesť k bolesti a urýchliť únavu. Najmä vyklápacie a preklápacie prilby vážia viac ako je bežné a mať na hlave 2 kilá navyše váš krk zaručene pocíti.

  • Riešenie: Výber ľahkej prilby, resp. prilby, ktorá správne sedí, môže výrazne znížiť zaťaženie krčnej chrbtice. Na trhu sú dostupné prilby vyrobené z kompozitných materiálov, ako je karbónové vlákno alebo kevlar, ktoré ponúkajú vysokú úroveň ochrany s oveľa nižšou hmotnosťou. Áno, sú drahšie, ale do čoho iného ako do vlastného zdravia a bezpečia sa oplatí investovať najviac? Dôležité je tiež, aby prilba dobre sedela okolo hlavy, aby sa predchádzalo jej neželanému pohybu, ktorý by mohol zvyšovať napätie v krčnej oblasti. Práve v tomto sú napr. preklápacie prilby nevýhodné, keďže sa mení tlak na hlavu pri pohybe vyklápacieho mechanizmu.

Dodatočné tipy:

  • Strečing a posilňovanie: Pravidelné cvičenia zamerané na posilnenie svalov krku a ramien VÝRAZNE POMÁHAJÚ zmierniť napätie spôsobené jazdením. Strečing pred a po jazde môže uvoľniť svaly a zvýšiť ich pružnosť. Mám to overené praxou.
  • Hydratácia: Udržiavanie hydratácie počas jazdy je kľúčové pre udržanie svalovej funkcie a prevenciu kŕčov. Ako vždy platí, že keď si smädný už je neskoro, treba piť pravidelne.

Bolesť spodnej časti chrbta pri jazde

Bolesť spodnej časti chrbta je bežná, a pozná ju asi každý z nás, ktorí trávime v sedle viac času, ako len krátke minúty pri prejazde mestom. Ak sedíte na svojom stroji dlhé hodiny na ceste bez adekvátneho oporného systému, skôr či neskôr „kríže“ pocítite.

Vibrácie a pozícia sedenia 

Základným problémom je, že či už motorka, tak aj skúter z logiky veci, nedokážu tlmiť nerovnosti na ceste tak dobre, ako napríklad auto. Vibrácie z motora, no najmä priamo z cesty sa tak prenášajú priamo na jazdca, čo môže viesť k bolestiam spodnej časti chrbta. Zaťaženie chrbta a chrbtice navyše rastie vďaka nie práve najergonomickejšiemu posedu, niektorých typov strojov, ktorý vyžaduje, aby jazdec bol v neprirodzenom uhle alebo nadmerne predklonený.

  • Riešenie: Investícia do kvalitnejšieho odpruženia a kvalitného sedla, ktoré je špeciálne navrhnuté na absorpciu vibrácií a podporu správnej jazdeckej pozície, je kľúčová. Pridanie gélových alebo penových vložiek môže tiež pomôcť zmierniť dopad a zlepšiť komfort. Pokiaľ sa vám platiť nechce, alebo je úprava komponentov nemožná, aspoň si pri jazde robte pravidelné prestávky na natiahnutie sa a uvoľnenie chrbta. Dbajte na to, aby trvali aspoň 10 minút.

Bolesti zápästia a rúk z jazdy na skútri

Dlhé držanie riadidiel a neustále ovládanie bŕzd, resp. spojky a brzdy pri motorkách, môže viesť k bolestiam a únave v zápästiach a rukách.

Dlhé držanie riadidiel a vibrácie 

Nepretržité držanie a manipulácia s riadidlami bez možnosti zmeny polohy môže spôsobiť napätie a bolesť v zápästiach a rukách. Ak ste sa viezli niekoľko hodín po diaľnici, asi budete vedieť čo mám na mysli. Karpálny tunel sa naozaj dá dostať aj mimo kancelárie. Navyše, práve karpál zhoršujú aj vibrácie prenesené do riadidiel.

  • Riešenie: Prispôsobenie polohy riadidiel tak, aby zodpovedala pohodlnej jazdeckej polohe a znižovala potrebu nadmerného natiahnutia alebo krčenia, môže pomôcť. Použitie kvalitnejších riadidiel alebo rukovätí, ktoré znižujú prenos vibrácií, dokáže dosť pomôcť. Aj kvalitnejšie rukavice dokážu aspoň troška tlmiť neželané vibrácie. Ergonomické rukoväte, cvičenie a častejšie prestávky na uvoľnenie rúk môžu zmierniť bolesti. Ak viete, že budete jazdiť veľa po diaľnici, myslite na to už pri výbere stroja a uprednostnite ten s tempomatom.

Únava a bolesť nôh pri jazde na motocykli

Stále udržiavanie nôh na stupačkách a používanie riadiacich a brzdových pedálov môže spôsobiť únavu a bolesť v nohách.

Statická pozícia a manipulácia s ovládacími prvkami

Dlhé udržiavanie nôh v jednej pozícii a neustále používanie pedálov môže viesť k bolestiam v nohách, kolenách a bedrových kĺboch. Vždy radím ľuďom, aby si vybrali skúter, kde sa dá čo najviac hýbať nohami aspoň dopredu a dozadu, lepšie je však, ak sa dajú dať nohy do viacerých polôh.

  • Riešenie: Ako prvý krok je dôležité zabezpečiť, aby boli stupačky správne umiestnené a aby ich používanie nevyžadovalo nepohodlné alebo nezvyčajné pohyby. Niektorí predajcovia vám stupačky na požiadanie upravia, stačí sa na to len spýtať. U skútrov je to ťažšie, preto už pri výbere skútra skúste myslieť na to, či pozícia nôh, ktorá sa vám teraz po minúte sedenia zdá pohodlná, bude taká aj pri viachodinovej jazde. Zmena pozície nôh počas jazdy a pravidelné prestávky na prechádzky môžu pomôcť predchádzať únave a bolesti. Náležité nastavenie sedla a výšky motocykla tiež zohráva dôležitú rolu v udržiavaní zdravia dolných končatín.

Bolesti chrbta a kĺbov spôsobené chladom pri jazde na motorke

Jazdenie na motocykli vo veternom alebo chladnom počasí má veľký vplyv na vaše zdravie a pohodlie, najmä čo sa týka chrbta a kĺbov. Zima môže spôsobiť stuhnutie a bolesti v týchto oblastiach, keďže chlad znižuje prietok krvi a zvyšuje napínanie v svaloch a okolitých tkanivách..

  • Riešenie Nosenie viacerých vrstiev oblečenia je základom pre udržanie telesného tepla, kvalitné termo spodné prádlo je úplný základ nielen v chladnejších mesiacoch. Kúpiť sa dá aj špeciálne navrhnuté moto oblečenie so zateplenými panelmi v kritických oblastiach, ako sú chrbát a kolená. Použitie vyhrievaného oblečenia alebo vyhrievaných vložiek môže tiež pomôcť, rovnako tak nosenie kukly, prípadne šálu či bandany na krk. Ako vždy, pomôže aj zastaviť a trochu sa ponaťahovať – zvýšiť prietok krvi v najviac exponovaných miestach.

Cvičenia pre skútristov aj motorkárov

Aby som len bohapusto nekecal, tak pridávam pár cvikov, ktoré mne naozaj pomáhajú, a verím, že počas sezóny, ale aj mimo nej, pomôžu aj vám.

Plank

Planky sú vynikajúce na posilnenie jadra, pomáha pre udržiavanie správnej jazdeckej pozície a zároveň je to prevencie proti bolesti spodnej časti chrbta.

  • Ako na to: Začnite v polohe na lakťoch a špičkách nôh, telo rovné od hlavy až po päty. Udržujte túto pozíciu, svaly jadra pevne stiahnuté, po dobu 30 sekúnd až jednej minúty.

Drep s jednou nohou (Pistol squat): Tento cvik pomáha posilňovať nohy. Dlhšie tak vydržím nedostávať kŕče, ak jazdím dlhé trasy, resp. ma neťahajú lýtka, ak mám na testovanie skúter, kde sa nedajú príliš meniť polohy nôh. 

  • Ako na to: Stojte na jednej nohe, druhú nohu vystriete pred seba. Pomaly sa spustite do drepu na opornej nohe, udržiavajte rovnováhu. Pokúste sa ísť čo najnižšie, na začiatok stačí kúsok, nemá to bolieť. Vráťte sa do východiskovej pozície. Opakujte 5-10 krát na každú nohu. Postupne sa dostávajte nižšie a nižšie

Rýchly strečing

Mačka-krava: Tento pohyb pochádza z jógy a pomáha uvoľniť napätie v chrbtici a zlepšuje flexibilitu chrbta.

  • Ako na to: Dajte sa na všetky štyri, oprite sa o zem kolenami a dlaňami, chrbát nech je v rovine. Pri nádychu pomaly ohnite chrbát smerom nadol a zdvihnite hlavu a zadok (poloha kravy). Pri výdychu chrbát zdvihnite a zaokrúhlite, hlavu a zadok naopak spustite dolu (poloha mačky). Opakujte 10-15 krát.

Strečing štvorhlavého stehenného svalu: Pomáha uvoľniť napätie v stehnách, ktoré môže byť spôsobené dlhým sedením na motocykli.

  • Ako na to: Stojte a uchopte si pravú nohu za členok, pritiahnite pätu k zadku, kým necítite jemné natiahnutie na prednej strane stehna. Držte 20-30 sekúnd a potom zopakujte s druhou nohou.

Strečing lýtka: Ideálne ak cítite, že dostávate kŕče pri dlhšej jazde.

  • Ako na to: Postavte sa tvárou k stene a položte ruky na stenu na úrovni očí. Jednu nohu natiahnite dozadu, pričom päta zostáva na zemi, a druhú nohu ohnite v kolene dopredu. Držte, kým necítite ťahanie na lýtku zadnej nohy. Udržujte 20-30 sekúnd a potom zopakujte na opačnej nohe.

Posilňovanie svalov a pravidelný strečing sú kľúčové pre zmiernenie a prevenciu proti bolestiam vznikajúcich pri jazdení na skútri alebo motorke. Spolu s ďalšími preventívnymi opatreniami môžu výrazne prispieť k zlepšeniu komfortu a zníženiu bolesti čím vám, umožnia stráviť v sedle dlhší čas a prispejú pohodlnejšej jazde pri dobrodružstvách na cestách.

Pri písaní článku som vychádzal z vlastných skúseností, teda z toho s čím sa sám stretávam, čo reálne robím a čo mi prináša citeľný efekt. S bolesťou na moto či skútri sa boríme hlavne vo vyššom veku, no je dobré nepodceňovať prevenciu už v mladosti. Užijete si tak viac rokov bez bolesti. Ak máte pocit, že v článku niečo chýba, budem rád, keď sa ozvete napríklad na brano@naskutri.sk alebo v komentároch na FB pomôžete tým ostatným. Ďakujem.