Pre niekoho je skúter iba obyčajné približovadlo do práce, iní, a ja sa k nim hrdo hlásim, skúter považujú za životný štýl a každú jazdu na ňom, berú ako zážitok. Nech však patríte do ktorejkoľvek skupiny, pred tým, ako si pôjdete vybrať nový skúter, budete riešiť prakticky tie isté otázky ako všetci ostatní.
Viem to, čítam FB skupiny, skúter fóra a otázky na to, aký skúter si má nádejný skútrista kúpiť, sa opakujú tak dvakrát týždenne, na začiatku sezóny aj každý deň. Myslím si však, že mnoho z našich budúcich kolegov – skútristov na to ide zle, respektíve, pokladajú si nesprávne otázky, aj keď majú správne dôvody na jazdenie. Skúsený skútrista po určitom čase už vie čo je naozaj dôležité a bez čoho sa na skútri obíde, neskúsený skôr pozerá marketingové brožúry. Preto si myslím, že tieto rady, by pred kúpou skútra mohli niekomu pomôcť a byť užitočné. Takže, pred tým, ako slávnostne nasadnete na svoj vytúžený skúter, odpovedzte si na tieto otázky
Na aký účel skúter chcete?
Toto je úplne najdôležitejšia otázka zo všetkých. Na čo vám skúter bude? Vidím podstatný rozdiel v tom, kupovať si skúter do mesta, skúter na dochádzanie do práce, alebo skúter na výlety. Jasné, každý skúter zvládne všetko, teda aspoň by mal, ale otázka je či to zvládne aj jazdec a aké budete musieť robiť kompromisy.
V prípade, že väčšinu vašich jázd tvorí mestská džungľa, je zbytočné rozmýšľať nad väčším skútrom (rozmerovo aj kubatúrou). Úplne postačí 125 až 300 ccm skúter z kategórie Yamaha Nmax, Honda PCX, Honda SH prípadne legendárna Vespa, Piaggio Medley, či niečo podobné. Ide o malé, svižné skútre s lacnou prevádzkou. Do mestskej dopravy, korenenej každodenným zápchami, kam sa maxi skúter nehodí, sú ideálne.
Rovnakú kategóriu skútrov odporúčam aj na dochádzanie do práce. Teda v prípade, že máš prácu cca do 20 km od domu. Ak to máš ďalej, zváž už kategóriu maxi skútrov, kde sa tiež dajú zohnať skvelé skútre aj do 125 ccm, napr. Honda Forza alebo Yamaha Xmax, prípadne niečo od Kymca či SYMu. Na prímestské cesty sú to ideálne stroje, i keď už musíš zabudnúť na podobnú svižnosť ako pri vyššie spomínaných, menších skútroch.
Cestovatelia to však už budú mať o niečo drahšie. Subjektívne odporúčam, pozerať sa už rovno po maxi skútroch s výkonom 300 ccm a viac (Jasné, že ak máte iba Bčko ako ja, je to bezpredmetné). Teda aspoň tým, ktorí chcú často robiť vyššie nájazdy. Maxi skúter na výlety odporúčam z vlastnej skúsenosti. Je pohodlnejší, lepšie ochráni pred nepriazňou počasia a väčšinou ide aj o niečo výkonnejšie stroje, ako vyššie spomínaní drobci. Na takom Suzuki Burgman-e sa navyše budete cítiť ako králi ciest. V tomto prípade sa ešte zamyslite aj nad tým, či budete jazdiť sami, alebo budete mať za sebou spolujazdca. Aj to môže byť dôvod ísť rovno do vyššej kubatúry.
Budem sa na tomto skútri cítiť dobre?
Hoci sa (predpokladám) nejdete prihlasovať do súťaže krásy, ale idete kupovať skúter, vaše miery sú dôležité. Najmä výška a váha, ale pozor, najmä pri výške môže ísť o klamlivý údaj. Z mojich vlastných skúseností viem, že hoci som priemerne vysoký (mám 185 cm) a teda by mi mala väčšina skútrov vyhovovať, nie je tomu tak. Mám totiž dlhšie nohy a to dosť ovplyvňuje posed na skútri. Z tohto dôvodu bola pre mňa napríklad úplne neakceptovateľná Honda PCX. A hoci sám poznám 183 cm človeka, ktorý na nej jazdí a nevie si ju vynachváliť, mne sa na nej sedelo zle. Vybral som si preto pôvodne Yamahu Nmax, kde to bolo pre mňa lepšie, ale aj tam mi pri dlhších jazdách (viac ako 100 km) šiel odpadnúť chrbát a nakoniec som šiel do maxi skútra.
Vyberte si skúter, kde to nebudete mať na stupačky ďaleko ale ani blízko. To isté by malo platiť vzdialenosti trupu, resp. ramien od riadidiel. Chodiť neprirodzene zohnutý po čase bolí, byť ďaleko znamená horšie ovládanie plynu a brzdy a to je už životu nebezpečné.
Koľko som ochotný za skúter zaplatiť?
Cena skútru je samozrejme vždy dôležitý faktor, lenže pri skútroch platí, že nie všetko drahšie je aj lepšie. Osobne vždy odporúčam kupovať nový skúter, máte v ňom istotu, záruku a taký, ako si ho zajazdíte, ho budete mať. Ani skútre z druhej ruky však nehaním, sám som si taký kúpil. Len už je tam na mieste oveľa väčšia opatrnosť, predovšetkým neodfláknite prehliadku, viem o čom hovorím…
Vráťme sa však k téme. Od cca 2500 € vyššie už kúpite skútre, za ktoré dá každý skútrista ruku do ohňa. Sú to kvalitné stroje, ktoré budú slúžiť dobre a dlho. Ich na začiatku vyššia cena sa vám vráti pri servise. Myslím, že aj v kategórii 2000 až 2500 € sa takéto skútre nájdu. Pri dnešnej inflácii už do tejto kategórie budú padať aj rôzne čínske skútre, ktoré už sa nedajú brať ako všeobecne podarené. Tam už je to kus od kusu a stačí sa pozrieť do diskusií, ku ktorým skútrom sú najčastejšie otázky na servis.
Niekomu „číňan“ slúži dlho bez problémov, ďalší sa borí s problémami už od začiatku. V globále sa však dá povedať (a ja som si to skutočne overoval v servisoch), že hoci stoja náhradné diely na tieto lacnejšie stroje menej peňazí, jednoducho sa kazia častejšie, čiže ich potrebujete viac. No a za servis sa väčšinou platí hodinovo… Čím častejšie tam ste, tým viac zaplatíte.
Chcem konkrétnu značku/model?
V článku spomínam najmä dvojicu Yamaha a Honda. Sú to Japonské skútre a nie nadarmo sa hovorí, že Japonec zomiera nakoniec. S japonskými skútrami v globále problémy nebývajú. Samozrejme, aj tu sa vyskytnú vadné kusy, ale práve o to ide, sú to kusy, nie celé série. Nevýhodou pre niekoho môže byť trochu strohý, resp. niekedy až príliš futuristický dizajn.
Talianske značky, Piaggio (aj Vespa), Lambretta, Aprilia a iné sú na tom podobne ako japonské. Takisto kupujete overenú klasiku, talianske motory sa dokonca montujú aj do japonských a iných strojov. Každý skúsenejší skútrista vám však povie, že „talianky“ sú po čase ako ženy. Náladové. Najmä staršie stroje zvyknú niekedy hnevať. Výhodou však je, že Taliansko je skúter veľmoc a zohnať náhradné diely nie je problém. Navyše, ale priznávam, je to subjektívne, talianske skútre sú dizajnovo najkrajšie.
Podobne ako talianske, sú na tom aj francúzske značky. Peugeot väčšina ľudí pozná ako automobilku, ale oni už poriadne dlho robia aj skútre. Kvalitné skútre, dá sa povedať. Ibaže po čase tiež potrebujú viac starostlivosti. Svoji zástancov však majú. Navyše ten francúzsky šarm z nich priam srší.
Výrazný progres zaznamenávajú v poslednom čase skútre z Taiwanu. Kymco či SYM, ale aj iné značky pomaličky ale o to vytrvalejšie stúpajú v rebríčkoch spoľahlivosti a ak to takto pôjde ďalej, budú sa musieť mať Japonci na pozore. Dizajnovo sa podobajú Japoncom.
Na koniec som si nechal už spomínaných Číňanov. Tu by som osobne šiel len do nových skútrov a cca po 10 000 km, by som sa snažil ich predať. Aj tu nájdete kvalitnejšie značky, ako napr. Maxon, ale realita stále nie je úplne ružová.
Akú výbavu na skútri chcem?
Výbava skútra je parameter, ktorý pri kúpe zaváži. Hovorím najmä o výbave ako je ABS, posilovač, či typ bŕzd (bubnová/kotúčová), elektronickí asistenti… To všetko už moderné skútre majú a dokonca na skvelej úrovni (ABS ma už párkrát zachránilo). Často sa výrobcovia chvália aj systémom Štart/Stop, ale reálne skúsenosti s ním ma nenadchli, na spotrebe sa toto čudo príliš neprejavovalo. Preto popri cene vždy pozerajte aj na to čo v skútri je a či to využijete. Výkon, rýchlosť, váha, ok, všetko je dôležité, ale treba sa pozrieť aj na bezpečnosť a ak je to možné, radšej si za ňu priplatiť. Ak budete jazdiť každý deň, skôr či neskôr si vás napr. horšie počasie nájde a vy oceníte asistentov, ktorých vám skúter ponúka.
Ja odporúčam pozrieť sa aj po príplatkovej výbave, ako je napr. vyššie plexi, zadný kufor, či napr. vyhrievané riadidlá. Síce som sa už stretol s tým, že ma za vysoké plexi hejtovali, pretože motorkárovi, resp. skútristovi, nemá čo vietor prekážať, ale ak trpíte migrénami, tak budete za vyššie plexi a dobrú prilbu, ktoré vás ochránia pred nárazom vetra do hlavy, ďakovať.
Zvládnem skúter uživiť?
Toto je jeden z argumentov, prečo si vôbec skúter kúpiť. Jednoducho jazdíte za tak smiešne sumy, že to je niekedy až neuveriteľné. Najmä skútre do 125 ccm „papajú“ naozaj málo. S Nmaxom som s plnou nádržou prešiel okolo 200 až 250 km a hoci som tankoval ten najkvalitnejší, a tým pádom aj najdrahší benzín, plná nádrž ma stála asi 9,50 €. Teraz na Xmaxe 125 platím cca 14 € ale prejdem 300 až 350 kma nepatrím zrovna k tým, ktorí jazdia úsporne.
Áno, vyššie kubatúry už majú vyššie nároky, ale aj taký Burgmann 650 je bez problémov ekonomicky utiahnuteľný a ešte na svoje rozmery aj sympaticky svižný.
Servis skútrov je tiež položka, ktorá vás nezruinuje, no tu nejde paušalizovať, pretože je rozdiel nielen v tom, v akom kraji stroj servisujete, ale aj v tom či ste v autorizovanom či neautorizovanom servise. Dôležitá je aj dostupnosť náhradných dielov (majitelia Malaguti, by vedeli rozprávať). Oproti automobilom či motorkám však ide o rádovo nižšie sumy. Aj tak by som sa však vždy rozhodoval pre kúpu skútru, ktorého značka má v mojom okolí servisné zastúpenie.
Skúter si vždy vyskúšajte
Vždy si skúter pred kúpou vyskúšajte. Ešte raz. VŽDY! Nielen preto, aby ste zistili či je pojazdný, nič v ňom neklepe, nehrká atď. Dôležité je aj to, ako sa na ňom cítite. Žiaľ, najmä pri kúpe z druhej ruky vám majiteľ asi dlhšiu trasu nepovolí, no ak je to možné, aspoň nejakú, bez toho nikdy nič nekupujte.
V autorizovaných predajniach to problém nebýva a ak by náhodou bol, choďte inam. Z jazdy totiž hneď budete vedieť, aký máte pocit z posedu, z ovládateľnosti, ale zistíte aj ďalšie dôležité veci. Napr. či dočiahnete na zem pri náhlom zastavení, či pre vás skúter nie je priťažký (tieto parametre sú veľmi dôležité najmä u skútristiek) alebo či vás kapotáž dostatočne chráni. Dojmy z jazdy sú neoceniteľné.
Na koniec ešte jedna dobrá rada, opäť z kategórie vyskúšal som za vás. Je dobré si pred kúpou skútra prejsť čo najviac stránok na internete, pýtajte sa naň v skupinách aj na fórach, ale nikdy si ho nekupujte bez skúšania, aj keby ste do neho boli zaľúbení akokoľvek… Potlačte nadšenie z toho, že si idete kúpiť skúter, buďte racionálni a vecní. Možno nakoniec nekúpite skúter o ktorom ste snívali, ale kúpite taký, na ktorom sa vám bude dobre jazdiť. A o dobrý pocit pri jazdení ide najviac. To je totiž to čo všetci na skútrovaní milujeme. Teším sa na nových skútristov na niektorom zo skúter zrazov.