Nedávno som písal o povinnej výbave na skúter. Samozrejme, jedna vec je čo píše zákon, druhá to, čo reálne potrebujete. Jedna z vecí, ktorá by vám určite chýbať nemala, je sada na opravu defektu. Ak si kúpite nejakú drahšiu, súčasťou bývajú aj bombičky na dofúknutie kolesa. Niekedy však nemusia stačiť. Preto som si, kedysi dávnejšie kúpil prenosný kompresor Xiaomi Mi Portable Air Pump. Chcel som riešenie, ktoré zmestím pod sedadlo, netrčia z neho káble (toto ja riešim pri všetkom, neznášam káble), a dokáže mi dofúknuť obe kolesá aj keby boli úplne prázdne. Musím povedať, že som urobil dobre. Xiaomi Air Pump , ale v podstate každá podobná bezkáblová pumpa, stoja za každé €, ktoré do nich vložíte.

Pred pár týždňami som si všimol, že na trhu je vylepšená verzia „môjho“ bezdrôtového kompresora a tak som sa rozhodol, že sa jej trochu pozriem na výduch a kúpim si ju. Reku, aspoň porovnám oba modely a ak ten nový nebude výrazne lepší, niečo s ním v rámci Na skútri.sk vymyslím…

Obsah balenia

Krabička s kompresorom je úzka a vysoká, ale musím uznať, že je naprataná a nekupujete „liter zbytočného vzduchu“. Okrem samotného kompresora Xiaomi Air Pump 1S nájdete v krabičke ešte redukciu na galuskový ventil, ihlu pre fúkanie lôpt, textilné vrecúško, čo je mimochodom vec, ktorú som okamžite stratil a kábel na nabíjanie (USB-C). Rovnako to bolo aj pri prvej generácii kompresora. Zachytil som, že sú na trhu aj verzie bez kábla v balení, ale ja som kábel priložený mal.

Tvar a rozmery

Na prvý pohľad sa od seba oba kompresory takmer nelíšia. Farba zariadenia je matná čierna a to vrátane ovládacieho kolieska na prednej strane. Čierna je aj vzduchová hadička dlhá presne 18 cm. Pre manuálne „zručnejších“, ako som napríklad ja, je časť, ktorá sa vyťahuje zo stojanu a nasadzuje na ventil označená na základni farebným kolieskom. Xiaomi Air Pump prvej generácie mal koliesko červené, model 1S už má kruh strieborný. 

Telo kompresora má tvar hranola so zaoblenými hranami. Ovládanie je na prednej strane, rovnako ako malý displej, ukazujúci digitálne hodnoty. Nabíjanie je v spodnej časti na základni, vo forme už spomínaného USB-C portu, zakrytého gumenou krytkou. Na bokoch prístroja sú prieduchy na chladenie.

Rozmerovo a váhovo ide o priestorovo výraznejšie zariadenie. Teda minimálne ak ho porovnáme s konkurenciou. Má to však svoje dôvody a stále ide o kompaktný prístroj, ktorý s trochou snahy zmestíte aj do skrinky pod riadidlami. Výška Xiaomi Mi Portable Air Pump 1S je 124 mm, šírka 71 mm a hĺbka, resp. hrúbka 45,3 mm. Niežeby som to meral, ale prečítal som si to na stránke výrobcu a keď tak na kompresorík pozerám, dá sa tomu veriť. Rovnaké rozmery malo aj zariadenie predtým. Čo som ale reálne urobil je to, že som zariadenia zvážil. Pri Air Pump mi váha ukázala 434 gramov, pri Air Pump 1S to bolo 482 gramov. Nie je to málo. Pamätám si, že ma váha bezdrôtovej pumpy prekvapila, keď som ju vzal prvýkrát do rúk.

Ovládanie a parametre

Už som spomínal, že ovládanie je na prednej časti kompresora Xiaomi a je veľmi jednoduché. V podstate ho tvorí 5 tlačidiel. Štyri tlačidlá, usporiadané do kruhového ovládača a jedno tlačidlo, ktoré tvorí stred kruhu.

Začnime tým, že na to, aby ste Xiaomi Air Pump 1S zapli, potrebujete vytiahnuť koniec vzduchovej hadice zo základne. Hneď ako tak urobíte, zariadenie sa aktivuje. Najdôležitejším tlačidlom je následne tlačidlo vpravo. Pomocou neho si zvolíte čo vlastne ide robiť, respektíve, čo idete fúkať. Na výber je 5 možností:

  • Bicykel – prednastavený tlak 3,1 bar, rozsah 2,0 – 4,5 bar,
  • Moto/skúter – prednastavený tlak 2,4 bar, rozsah 1,8 – 3.0 bar,
  • Auto – prednastavený tlak 2,5 bar, rozsah 1,8 – 3,5 bar,
  • Lopta – prednastavený tlak 0,6 bar, rozsah 0,3 – 1,1 bar,
  • Manuálny režim – prednastavený tlak 2,4 bar, rozsah 0,2–10,3 bar.

Každá voľba má svoju predvolenú hodnotu, ktorú si môžete prepínať do dvoch jednotiek. Buď máte hodnotu uvedenú v BARoch alebo psi. Treba si na to dať pozor, hoci kompresor má bezpečnostnú poistku a pri dofúkaní na maximálny tlak sa sám vypne. Medzi jednotkami prepínate tak, že podržíte pravé tlačidlo asi 2 sekundy.

Ako som napísal, hodnoty pre každý stroj, resp. predmet sú pevne zadané, ale vy si ich samozrejme môžete zmeniť. Urobíte tak pomocou tlačidiel plus a mínus, ktoré sú na ovládacom koliesku hore a dolu. Ocenil som, že tlačidlá netreba zakaždým stláčať, ale stačí ich podržať. Hlavne pri voľnom dofúkavaní, kedy začínate od 0 to šetrí čas aj prsty.

Posledným tlačidlom je prisvietenie. Nachádza sa vľavo a jeho funkcia je úplne jednoduchá, no dokáže veľmi pomôcť. Zapína malú LED baterku, ktorá je v hornej časti základne, pod hadicou. Už mi párkrát pomohla pri hľadaní spadnutej malej skrutky pod regálom v garáži.

Kolega mi kázal, aby som v recenzii nezabudol spomenúť, že hoci je displej veľmi jednoduchý, treba oceniť, že číslice sú obrovské a tak ich vidí aj človek s horším zrakom. Za to chválime, výrobcovia podobných zariadení sa väčšinou snažia displeje urobiť tak, aby sa na ne zmestilo čo najviac hodnôt a tie sú v konečnom dôsledku potom také malé, že ich bez okuliarov nikto neprečíta. Tu je to priam ukážkové. Ale, myslím si, že predchádzajúca generácia mala číslice spracované lepšie. Boli určite viditeľnejšie. Predpokladám však, že je to jedna z oblastí, ktorá sa optimalizovala, aby sa zvýšila výdrž.

Funkčnosť

Poďme ale konečne k tomu podstatnému, čo vlastne Xiaomi Mi Portable Air Pump 1S dokáže. Aby som nebol za hlúpeho, pozeral som sa, aké rozdiely medzi jednotlivými generáciami výrobku čínski inžinieri vymysleli a uvádzajú ich v popise produktu.

Ako prvé uvádzajú, že výkon kompresora je 10,3 baru, resp. je to hodnota 150 psi, čo je slušné.  Rovnaký výkon mal však aj môj starší model. Je však otázne či je tento údaj reálny. Podľa skúseností veľmi nie. Lepšie je na tom nová verzia s výdržou, tá údajne stúpla o 45,4 %, a to je pri rovnakej batérii naozaj slušný nárast. Môže za to údajne softvérová optimalizácia celého systému (viď napr. spomínané zníženie jasu číslic). Ja by som to ale tak dramaticky nevidel. Nepovažujem to ale za negatívum. Už staršia verzia mala výdrž výbornú. Batéria mala kapacitu 2 000 mAh.

Z vlastnej skúsenosti viem potvrdiť, že som s ním nafúkal 4 automobilové pneumatiky práve z cca tých 2 barov na 2,5 baru a ešte následne obe pneumatiky na skútri a stále ešte bol pripravený na použitie. 6 motorkám by som úplne neveril, ale 4-5 si myslím, že je reálne číslo. Nabíjanie prístroja trvá cca 2 a pol až 2 a trištvrte hodiny a čo je skvelé, nabije ho aj dostatočne výkonná powerbanka. Otestoval som za vás na Scooter Campe.

Skúsil som teda realitu pri novom prístroji a výsledky boli dobré. 8 automobilových kolies som z 2 barov na 2,5 baru dofúkal úplne bez problémov a hoci už zariadenie blikaním diódy signalizovalo, že je ho potreba nabiť, myslím, že ešte aspoň jednu pneumatiku na skúter by som dofúkať zvládol, samozrejme, nie úplne prázdnu.

Najväčší nárast u konkrétneho parametra zaznamenáva nový model v množstve pretečeného vzduchu za minútu. Pri starom modeli išlo o 7 litrov za minútu, pri novom modeli je to 15 litrov. To je viac ako 100 % nárast a malo by to spôsobiť to, že pneumatiku dofúkate rýchlejšie. 

Realita? Funguje to, fyziku človek neoklame, ale marketingové popisy niekedy nemusia hovoriť celú pravdu. Nečakajte ale, že sa rýchlosť fúkania skráti o polovicu. Napríklad koleso auta som však so starším modelom z 2 na 2,5 baru nafúkal za 4 minúty a 36 sekúnd, s modelom 1S  to bolo za 2 minúty a 57 sekúnd. To je už celkom výrazne ušetrený čas.

Z popisov som vyčítal, že nový bezdrôtový kompresor má tiež vylepšený tlakový senzor. Ten v Xiaomi Air Pump 1S vraj meria tlak s presnosťou na 1 psi. Znamená to hlavne to, že vám presnejšie zmeria tlak v pneumatike, čo je napr. pri skútri, resp. motorke celkom dôležité. Aby som však bol úprimný, oba prístroje mi ukazovali zhodné hodnoty tlaku v pneumatikách.

Využitie Xiaomi Air Pump 1S

Ako som už spomenul, toto nie je recenzia produktu, ktorý mi niekto poslal na zrecenzovanie. Starší model bezdrôtovej pumpy Xiaomi Air Pump používam už druhú sezónu a som s ním nadmieru spokojný. Mám ho v aute, a keď ho nezabudnem, vozím ho aj na skútri. Je ako stvorený na akútne dofúkanie kolesa. Už ma raz zachránil, keď som rozrazil pneumatiku na svojom osobnom aute a musel som ju každú chvíľu dofukovať, kým som neprišiel domov.

Na fúkanie pneumatík skútra vlastne nepoužívam nič iné, iba tento kompresor. V garáži je to ideálny pomocník. Nezavadzia, svoju robotu si urobí na výbornú, a hneď potom ho môžem zobrať so sebou. Nehovorím, že iný (káblový) kompresor to nedokáže, ale tento je výrazne spratnejší a to je pre mňa pádny dôvod, prečo dať prednosť Xiaomi. Zmestí sa všade. Nabíjam ho raz za čas. Hlavne ale preto, lebo sa vybíja keď dlho stojí a ja ho chcem mať vždy na 100 % pripravený. Upozorňujem ešte na to, že je zariadenie pomerne dosť hlučné. Nemám síce merač, ale v iných recenziách udávajú hodnotu až 80 dB. Zaujímavé je, že medzi prvou a druhou generáciou je rozdiel v zvuku, ktorý vydáva. 

Za nevýhodu považujem fakt, že zariadenie funguje iba ak je odpojené od napájania. Pripojené do elektrickej siete, ani cez Power banku nefunguje. Tu to s tými antikáblovými pravidlami inžinieri troška prehnali.

Cena

Ja som bral svoje zariadenie z Alzy, kde stojí v čase písania článku model 1S 44,90 €. Priznám sa, nekontroloval som či v iných obchodoch je lacnejší. Ja som so zeleným mimozemšťanom spokojný, hlavne kvôli vybavovaniu reklamácií a prístupu k vráteniu tovaru, takže nakupujem tam. Nepredpokladám však, že by sa ceny pri novom modeli nejak výrazne líšili. Starší model už ale zoženiete lacnejšie, videl som ho aj za 30 €.

Verdikt

Aby som to celé zhrnul. Ak nemáte žiaden kompresor a tiež nemáte radi tie káblové, určite si Xiaomi Air Pump 1S kúpte. Nebudete ľutovať. Máte v ňom istotu všade tam, kde ho zoberiete. Je spratný, výkonný a ešte aj svieti :). Paráda. Pokiaľ však, rovnako ako ja, vlastníte starší model, myslím si, že k upgradu nemáte veľký dôvod. Reálne, to či dofúkate pneumatiku za 4 minúty alebo za 2 a pol, nie je taký game changer, aby ste za to museli dať tých cca 45 €.