Zhodou okolností ma v priebehu 3 dní oslovil najprv kamarát z polície a následne, nezávisle na ňom, aj kamarát skútrista, aby som apeloval na čitateľov a napísal článok o tom, že bezpečnosť (nielen) na skútri je vždy na prvom mieste. Rozmýšľal som ako to urobiť, lebo sa naozaj necítim na to, aby som niekoho poučoval. Potom ma však napadlo spracovať tipy pre bezpečnú jazdu do formy desatora pre skútristov a tento nápad sa mi zapáčil. Snáď je to tak ľahšie stráviteľné.
Ja viem, vždy to budú len kecy, teória. Ale ak si už nič iné nezapamätáte, tak to posledné, nazvime ho 11 prikázanie si pamätajte, používajte zdravý rozum. Pud sebazáchovy je totiž niekedy najlepší kamarát. Nepotláčajte ho, nech ste ostrieľaný skútrista alebo člvoek, ktorý si skúter iba vyberá.
Kamoši – skútristi, spolu s motorkármi a cyklistami sme na cestách najslabší, nemáme žiadne deformačné zóny, žiadne airbagy (viem, že existujú), nepomôžu nám zosilnené rámy, ani vyššie položený kokpit. Aby sme na cestách prežili, musíme sa spoľahnúť sami na seba a dávať pozor. Prečítajte si prosím týchto 10 rád a dodržiavajte ich. Nech sa na zrazoch a spoločných jazdách stretávame vždy všetci a nemusíme doma ani nikde inde vysvetľovať, že veď ale ja som fakt dával pozor…
PREDVÍDAJ
Jazda na skútri v bežnej premávke je o tom, že musíš rozmýšľať aj za druhých. Za vodiča pred tebou, za toho za tebou, za tú tetu čo ide cez prechod aj za ostatných dvojkolesových kolegov. Nič by ťa nemalo prekvapiť, ak začínaš mať pocit, že niečo nemáš pod kontrolou, radšej spomaľ, napríklad pri jazdení v daždi. Sleduj vždy minimálne 2 autá pred tebou aby si bol pripravený reagovať na ich manévre. Pripravuj sa na to, že budeš musieť uhnúť a hľadaj miesta kam. Vždy čakaj, že na ceste bude výmoľ alebo, že ťa niekto nevidí. Byť o krok napred zachraňuje životy.
KONCENTRUJ SA
Nejazdi keď sa necítiš dobre, nejazdi keď si mal totálne zlý deň, nejazdi keď si unavený, nejazdi keď máš chuť niekoho zabiť a nejazdi ani vtedy, keď z teba adrenalín doslova strieka. Na jazdu na skútri sa treba sústrediť, jasné, dá sa vypnúť a kochať sa výhľadmi, ale nie nadlho. Na skútri neprejdeš jamu len tak, olejovú škvrnu si vodič auta ani nevšimne a teba môže zabiť. Auto pred tebou môže spraviť vec, ktorá sa tebe zdá úplne neuveriteľná. Tak jazdi tak, aby si bol vždy duchom prítomný a vnímal čo sa okolo teba deje. Venuj sa riadeniu.
SI NEVIDITEĽNÝ
Toto je úplne prvá vec, ktorú si musíš uvedomiť, keď sadneš na čokoľvek s dvoma kolesami. Šoféri sú podvedome zvyknutí vnímať veci, ktoré svietia dvomi svetlami. Ty máš jedno a aj to malé. Ak navyše nemáš reflexné prvky, ale aj s nimi, jednoducho splynieš s davom a si pod rozlišovacie schopnosti bežného šoféra. Preto vždy jazdi tak, ako keby si bol neviditeľný. To znamená udržuj si dostatočnú vzdialenosť, sleduj vodičov naokolo a odhaduj reakcie
NIKDY NEMÁŠ PREDNOSŤ
Prednosť nemáš ani keď ju máš. Pozri si nehody motorkárov a najčastejšou príčinou, okrem rýchlosti, je práve to, že niekto nedal prednosť. Jednak to súvisí s tým čo som písal vyššie, vodiči áut nás nevnímajú. Druhou vecou je, že mnohí podceňujú rýchlosť motoriek aj skútrov. Myslia si, že stihnú… Vždy keď ideš do križovatky a stojí tam auto, ktoré ti má dať prednosť, pozeraj vodičovi do očí, uvidíš či ťa vníma, alebo pozerá niekam cez teba. Vtedy brzdi. Nevie o tebe.
VŠETCI ŤA CHCÚ ZABIŤ
Jasné, zveličujem, ale iba trochu. Ber to naozaj tak, že všetci po tebe idú. Vlastne hráš svoju vlastnú verziu Battle Royale. Malá umelá paranoja nie je zlá a ty vďaka nej niekedy dostaneš sekundu či dve navyše. A to je dosť času na to, aby si sa dokázal uhnúť. Jednoducho dávaj pozor na každého na ceste, ale aj na chodníku. Každý ťa chce zabiť a tvojou úlohou je vyhýbať sa a prežiť.
VŽDY MAJ PRILBU
Bez ochrany nie. Pri nezáväzných radovánkach to platí vždy, tak si proste pri jazdení na skútri nasaď prilbu. Stále ma dokáže prekvapiť, že sa nájde dospelý človek, ktorý sadne na mašinu, čo ide aj 120 km/h, bez helmy. A že takých je. Nebuď debil. Ber si prilbu aj na 100 metrovú cestu do obchodu. Stačí, aby ti do cesty skočilo dieťa, pes, čokoľvek a ideš k zemi a zem je tvrdšia ako tvoja hlava. Helma zachraňuje životy, aj tá najlacnejšia prilba z Lidla. Tak ju nos.
SKÚTER MAJ VŽDY V 100 % STAVE
Brzdy čo ešte chvíľu vydržia, pneumatiky ktoré už naozaj po sezóne vymeníš, riadenie čo sa síce trasie, ale veď to udržíš, trochu je to sfúknuté, ale však idem len do obchodu, atď… Koľko takýchto výhovoriek máš? Nepodceňuj stav svojho skútra ani vtedy keď si objektívne super jazdec. Pri krízovej situácii máš na jej vyriešenie niekedy iba desatiny sekundy, alebo pár metrov. Každá jedna výhovorka ti z reakčnej doby uberá. Doživotné následky nestoja za tých pár desiatok Eur, ktorými vyriešiš akýkoľvek problém s bezpečnosťou na skútri.
NEPODCEŇUJ VYBAVENIE
Ja viem, slnko je sviňa a v krátkych gatiach, tričku a teniskách sa jazdí skvele, ale šúchať sa po asfalte v kraťasoch a šúchať sa po asfalte v kevlarových rifliach je sakra rozdiel. Nechcem maľovať čertov na stenu, kdeže. Sám však nosím poriadne oblečenie na skúter aj keď je vonku 35 stupňov a viem, že vďaka moderným materiálom je to aj pohodlné ale hlavne bezpečné. Chápem, že v meste sú rýchlosti nižšie a teda pád nie je taký zlý, ale akonáhle idete von z mesta jazda bez poriadneho vybavenia je riziko, ktoré je zbytočne vysoké. Jazvy už dnes nie sú sexi…
DODRŽUJ PREDPISY
Nedávno som písal článok o tom, čím nás vytáčajú šoféri áut. Stojím si za každým písmenom. Ale, ruku na srdce, aj my dokážeme jazdiť ako prasce. Všakže. Predbiehanie sprava, predbiehanie cez plnú čiaru, myšičky, nedodržiavanie rýchlosti a jazda na slabučko červenú + ďalšie veci, pred ktorými privierame oči. Kamoši, rozmyslime si to vždy, keď sa chystáme niečo porušiť. Nehovorím, aby sa jazdilo na 50tke štyridsaťpäť, ani aby ste čakali na križovatkách na silno zelenú keď nič nejde. Len niekedy v premávke možno stojí za to skrotiť svoje pudy. Policajtov nemusíme mať v láske za XY vecí, ale ich práca je dôležitá, tak ju rešpektujme.
NIE SI NESMRTEĽNÝ
Veľmi dôležitá vec. Aj keby si bol ten najlepší jazdec na planéte, pred ktorým by sa Valentino Rossi každé ráno klaňal, stále si len obyčajná kopa kostí, mäsa, svalov a telesných tekutín. Stačí aj úplne slabý náraz a si out. Mysli na to, väčšina ľudí, ktorí na cestách zomrú za to nenesie vinu. Žiaľ, nie si na ceste sám a nedá sa všetko uhrať schopnosťami. Niekedy okolo 40tky si ľudia uvedomia, že sú smrteľní, ale na dvoch kolesách je dobré precitnúť skôr. Fakt stačí málo a si štatistika.
Skúter je skvelá vec a jazda na ňom esencia radosti, ale treba sa mať vždy na pozore a preto pridávam ešte jedno, jedenáste prikázanie.
POUŽÍVAJ ROZUM
Uškŕňaš sa, že čo za blbosť? Tak práve k tebe teraz hovorím. To, že nie si nesmrteľný som napísal vyššie, ale ešte máš na ceste pod sebou aj zbraň, neveríš? 200 a viac kíl je kopa energie, ktorú keď niekam namieriš je to poriadna šupa. Tak vždy rozmýšľaj čo robíš. Svojou blbosťou totiž nemusíš pokaziť život iba sebe. Chceš ísť rýchlo? Na limite? Choď, ale tam kde si to môžeš dovoliť a kde urobíš zle iba sebe. Neriskuj, nemachruj a nepredvádzaj sa. Ego je strašná sviňa, ale ak si poriadny chlap (alebo žena), tak ho vieš skrotiť. Frajera strúhaj tam, kde tým nikomu neublížiš. Bezpečnosť na skútri nie je nič zložité, nepchaj sa tam, kde nie je miesto, nechoď rýchlo, keď to stav cesty nedovoľuje a brzdi radšej skôr ako neskôr. Hlavu máme na krku, aby sme ju používali, robme to aj na skútri.