Jazdenie s vetrom vo vlasoch, vietor nás šteklí na tvári, uháňame s vetrom o preteky… Samé vzletné klišé a krásne predstavy. No a potom raz ten vietor poriadne zaduje a kopec z nás má problém… Jazdenie na skútri alebo motorke vo vetre, nehovorím, že nebýva zábavné, no je to sem tam poriadny adrenalín, vlastne, môže to byť poriadne nepríjemné, a nebezpečné samozrejme.
Pamätám sa, ako sa mi kedysi ktosi na Facebooku vysmial, keď som hľadal protektor na plexi, aby na mňa nefúkalo. Veď vraj o tom je jazdenie na motorkách/skútroch. Aby si cítil vietor. A hej, ono to vie byť fajn. Ale keď vietor naberie na sile a začne duť, podmienky sa menia, a nie zrovna priaznivo. Vietor má silu, ktorá sa ešte násobí vašou rýchlosťou, a tak nemusím byť ani ortopéd ani matematický génius, aby som si spočítal čo robí s mojou krčnou chrbticou protivietor a 90 kilometrová rýchlosť skútra. A to je predný vietor ten ešte menej protivný typ vetra.
Prečo je vietor nebezpečný?
Takže, ak vás tiež bude nejaký stabilný internetový génius presviedčať o tom, že vietor vlastne vôbec nevadí, tu máte pár argumentov prečo tomu tak nie je.
Vietor unavuje
Jazda vo vetre je v podstate konštantný súboj s prírodou. Aby ste svoj stroj udržali na ceste, je potrebné sa snažiť oveľa viac, ako pri jazde v bezvetrí. Keďže sa vás poryvy vetra prakticky snažia vytrhnúť zo sedačky a odfúknuť ďaleko dozadu, telo sa viac namáha, aby zostalo tam kde je, alebo aby ste napríklad len udržali rovný smer jazdy. Mozog automaticky prepína do módu ohrozenia a pracuje na vyššie obrátky ako inokedy, čo ho tiež vyčerpáva viac ako obvykle. Únava je teda fyzická aj psychická a vyčerpanie sa ohlási skôr, ako inokedy.
Vietor hýbe s predmetmi
Ďalšou radostnou vecou, ktorú pri jazdení vo vetre musím spomenúť, sú poletujúce predmety. Vietor má svoju silu, občas skutočne veľkú. Lietať preto po ceste nemusia len papiere, igelitové obaly alebo zabudnuté rúška na tvár. Stať sa môže aj to, že poletí časť plechu strhnutá z nejakej klasicky slovensky podomácky zhlobenej strechy na kuríne. Ale stačí aj plastový, či gumený kus napríklad z plachty na nákladiaku. V aute ma kedysi trafila gumená rohožka, ktorá uletela človeku, ktorý ju umýval v auto-umývačke cca 50 metrov od cesty. Aj ten najnevinnejší igelitový sáčok môže narobiť poriadnu neplechu, ak vám v nevhodnom momente pristane na prilbe a zakryje výhľad. Ak vás trafí odhodený kus kartónu, alebo naozaj plechu či plastu, tam už je zarobené na poriadny problém.
Vietor mení vašu rýchlosť
Vietor je nebezpečný aj z dôvodu, že má vplyv na vašu rýchlosť. Dokáže vás spomaliť alebo zrýchliť v momentoch kedy potrebujete presne opačnú vec. Môže sa stať, že sa rozhodnete predbehnúť vozidlo pred vami, a práve v momente keď ste vedľa neho, začne fúkať protivietor, či bočný vietor. V dôsledku toho môžete mať problémy so stabilitou či potrebnou rýchlosťou na predbehnutie. Alebo potrebujete rýchlo zastať, prudký vietor v chrbte vám ale predĺži čas zastavenia. Jednoducho je treba viac predvídať.
Nárazy vetra sú nevypočítateľné
Najhoršie je, že na nárazy vetra sa nedá príliš pripraviť. Neprichádzajú totiž v rovnomernom rytme. Je to iné, ak idete v zastavanej oblasti, iné v kopcoch a iné na rovine. Najhoršie je to na otvorenejších priestranstvách. Tu do veternej rovnice intenzívnejšie vstupujú aj ostatné vozidlá na ceste. Asi každý, kto kedy jazdil za hocijakým autom vie, že v určitých uhloch a vzdialenostiach od vozidla pred vami sa jazdiť poriadne nedá, lebo dochádza k turbulenciám od vetra, ktorý sa točí za vozidlom pred vami. Ešte horšie sú prípady keď vás míňa kamión, prípadne traktor. Na chvíľku vás totiž zboku prikryje a na vás zrazu nefúka. O to nepríjemnejší je následne náraz vetra, keď sa s vozidlom miniete a jeho veterný štít zmizne. Bývajú to údery, ktoré vedia poriadne zamávať aj so skúsenými jazdcami.
Vietor je strašidelný
Hej, hej, skúsenejším jazdcom to môže pripadať zábavné, ale už som sa stretol s ľudmi, ktorí sa vetra seriózne boja. Boja sa jeho sily, hlučnosti a nevypočitateľosti. Vlastne, ani sa netreba vyložene báť, stačí sa len obyčajne zľaknúť. Pri strachu majú ľudia tendenciu panikáriť a človek v strese, či šoku je nebezpečný sám pre seba, aj pre ostatných na ceste.
Stačí toľkoto? Je toho viac, ale o tom inokedy.
Čo robiť, ak začne fúkať?
Predpokladám, že nikto, pokiaľ naozaj nemusí, do silného vetra nevyrazí. Najčastejšia príčina toho, prečo vo vetre jazdíme je teda tá, že sa zmenia podmienky počas našej jazdy. A tak síce vyrážame za fajn počasia, no cestou sa rozfúka a začne to byť ródeo.
Poďme sa teda pozrieť čo sa dá robiť, aby ste sa bezpečne vrátili domov.
Ak môžete, zostaňte doma
Áno, najlepšie je nevyraziť a zbytočne neriskovať ak nemusíte. Je to najistejší spôsob, ako zostať zdravý. Nie vždy to však ide, najmä na jar a na jeseň, keď chce človek čo najviac využiť to málo slnečného počasia, zvykneme jazdiť aj vtedy, keď by sme inokedy sedeli doma. Sme už raz takí. Vždy však bude najlepšie ak stavíte na zdravý rozum a dokážete sa ovládnuť.
Vopred si pozrite predpoveď počasia a naplánujte si trasu
Sem tam ma prekvapuje koľko ľudí zdieľa fotky s textom, že ich prekvapila búrka. Niežeby sa mi to nikdy nestalo, no v cca 80 % prípadov tomu poľahky predídem rýchlym pohľadom na www.shmu.sk, čo je portál Slovenského hydrometeorologického ústavu, kde je napríklad meteo radar a ten je absolútne presný.
V lete, ak viem, že pôjdem jazdiť, pozriem si ho niekoľkokrát denne a podľa neho si plánujem jazdy. Jasné, predpoveď nikdy nie je stopercentná, ale čo je v živote na 100 %? Riadim sa tým čo vidím, a keď píšu, že vietor bude silný, tak ráno ani neberiem skúter do roboty. Prípadne si na výlet zvolím trasu, kde ma čo najviac chránia kopce, resp. stromy, či mestská zástavba. Nie je to nič zložité a nijako ma to neotravuje.
Odmontujte zo skútra, čo na ňom nemusí byť
Dobre, poďme už k tomu, čo robiť, keď už sme na ceste. Základom je byť vždy čo najmenší. Ja viem, je fajn ak toho môžeme na skútri odviezť čo najviac. Preto si naň montujeme kufre, bočné tašky, navigáciu, držiak na mobil a kopec ďalších, viac aj menej užitočných vecí. V prípade silného vetra je však každá takáto vec len ďalšou barikádou, ktorú musí vietor prekonať a ktorá vás brzdí. Ešte horšie, z čohokoľvek sa môže stať predmet, ktorý uletí a ohrozí vás alebo niekoho iného. Ak je veterno, čo nemusíte voziť nevozte, čo viete schovať, schovajte. Chvíľu to zvládnete aj s mobilom vo vrecku. Zaberať čo najmenej priestoru. To je jednoduché pravidlo, ktorým zmenšíte plochu, na ktorú môže poryv vzduchu tlačiť.
Jazdite v správnom vybavení
Ja viem, nuda, zasa sa ten Braňo opakuje s tým oblečením. Lenže, naozaj je rozdiel či vás trafí aj maličký predmet do moto bundy alebo na holú kožu. Fakt záleží na tom či vás niečo trafí do integrálnej prilby alebo do otvorenej helmy, v ktorej si tvár chránite iba slnečnými okuliarmi. Hlava je to najdôležitejšie čo treba chrániť, najväčšiu pozornosť ale venujte očiam. A nejde len o to, že vás niečo trafí, stačí hlúpy prach. Dostane sa vám do očí a vy ich v 90tke mimovoľne zavriete, čo je bežný reflex. Následky môžu byť katastrofálne. Použitím kvalitného vybavenia znižujete riziko. Tak to funguje.
Investujte do kvalitnej prilby
Tu si dovolím osobnú poznámku. Vo vetre najviac oceníte ak máte kvalitnú prilbu. Ona totiž väčšinou menej hučí. Ak mávate, podobne ako ja, časté migrény, tichá prilba je dar z nebies. Zo zle utesnenej prilby sa vo vetre stáva hučiace peklo, ktoré vás môže zabiť už len tým, že totálne odpútava vašu pozornosť od jazdy, nehovoriac o tom, že vďaka hukotu v helme je bolesť hlavy neznesiteľná. Sústrediť sa potom na to, či mi tetuška idúca z bočnej cesty na embéčke dáva prednosť, nebýva zrovna jednoduché.
Pozapínajte čo sa dá
Sú z toho síce vtipné historky, no tie sa v prípade nešťastnej náhody môžu zmeniť na tragédiu. Preto vždy všetkým radím, pozapínajte si všetky zipsy, všetky vetracie otvory a to najdôležitejšie, ak máte ruksak so zapínaním na zipsy z každej strany, nikdy ho nezapínajte tak, aby boli oba zipsy vedľa seba v strede, navrchu ruksaku. Vietor vám ho otvorí a sledovať ten výbuch je síce zábavné, ale pre iných, pre vás nie. Vás to môže okrem iného aj zhodiť z motocykla.
Robte si pauzy
Písal som o tom vyššie. Jazda vo vetre je neustály boj s tým, ako sa udržať na ceste. Len obyčajná rovná jazda vás stojí kopec energie. Časom príde únava, aj keď ste zvyknutí jazdiť, aj keď máte kondičku na jednotku, aj keď si myslíte, že vydržíte veľa. Nejde ani tak o vyčerpanosť, kritická je najmä strata koncentrácie. Aj chvíľková. Aj tá môže viesť k nehode. Doprajte si oddych vždy, keď si na sebe všimnete, že sa prestávate sústrediť. Je oveľa lepšie doraziť neskôr ako nedoraziť vôbec, myslite na to vždy, keď už chcete byť za každú cenu doma. Vždy je kde zastaviť, schovať sa a aspoň chvíľku si odpočinúť.
Kontrolujte si nastavenie spätných zrkadiel
Vietor naráža do vášho stroja veľkou silou a čo nie je napevno, to sa snaží pohnúť. Ak nemáte pevné zrkadlá, ako má napríklad Honda Forza, potom sa vám rýchlo stane, že vám ich vietor začne otáčať. Nie je to síce nič výnimočne nebezpečné, ale je to nepríjemné a znižuje to váš prehľad o situácii na ceste okolo vás. A to už nebezpečné je. Takže odporúčam vždy pri pauze a oddychu, skontrolujte si zrkadlá a nastavte ich naspäť do správnej polohy.
Snažte sa čítať vietor
Čo to je zasa za blbosť? Pýtate sa? No, hovorím o tom, že hoci dokážu byť nárazy vetra nepredvídateľné, po pár sezónach budete vedieť odhadnúť, ako sa vietor správa, na čo sa pripraviť v konkrétnych podmienkach a kedy ako vás nejaký ten nápor vetra zasiahne. Stačí napríklad len poriadne sledovať premávku a odhadnúť kedy vás protiidúce vozidlo minie, kedy auto pred vami vybočí zo svojho priameho smeru atď. V meste sa sústreďte najmä na to, aby ste vždy vedeli kedy končí budova, alebo iná bariéra, spoza ktorej príde najbližší veterný náraz.
Vytvorte si bezpečný priestor
Súvisí to s bodom nad týmto. Čítajte vietor a podľa toho si hľadajte miesto vo vašom jazdnom pruhu. Jazdite čo najviac v strede, resp. o troška viac na tej strane pruhu, z ktorej fúka (ak fučí zľava je dobré byť kúsok viac vľavo od stredu). Získate tak trošička viac manévrovacieho priestoru pri náhodnom náraze vetra. Len dávajte pozor. Nejazdite príliš blízko krajnice ani stredu vozovky, tam zasa číhajú iné nepríjemnosti…
Na ktorý vietor si dať najväčší pozor?
Doteraz sme sa bavili o základných všeobecných radách, ako sa pripraviť na jazdu vo veternom počasí. Ibaže, ak už vás vietor niekde chytí, nie vždy sa dá zovšeobecňovať. Ani ten vietor nie je vždy rovnaký. Už len to, odkiaľ na vás fúka dosť zásadne mení hru, bočný vietor je oveľa nepríjemnejší, ako vietor spredu či zozadu… Sledovali ste niekedy cyklistické preteky? Tam je krásne vidieť, čo bočný vietor dokáže urobiť s cyklistami aj s pelotónom. Tak si teraz pridajte ešte viac kilometrovú rýchlosť a výsledok je jasný. Pozrime sa na to, čo robiť pri tom, ktorom vetre.
Vietor fúka spredu
Vietor, ktorý na vás fúka spredu, je asi najbežnejší typ vetra. Stretávame sa s ním prakticky neustále. Aj pri bezvetrí cítime ako pri jazde rozrážame vzduch, takže v podstate sme naň zvyknutí. Ak však začne aj naozaj fúkať, má to vplyv na našu jazdu.
Pokiaľ máte nainštalované plexi (odporúčam), snažte sa čo najviac schovať zaň. Ak sa skloníte, plexi odvedie nápor vzduchu ponad vašu hlavu za vás. Nebudete tak musieť bojovať s tým, aby ste sa udržali v sedle, neunavíte sa tak rýchlo, a vaša krčná chrbtica, a na druhý deň aj vaša hlava vám poďakujú.
Snažte sa aj vy, ako jazdec, zaberať čo najmenej miesta. Držte ruky aj nohy čo najbližšie k telu, resp. k skútru. Veľa skútrov má pomerne masívny predný štít, za ktorý sa dajú nohy schovať celkom dobre, ale napríklad Honda Adv či Aprilia SR GT sú športovejšie skútre a tam ochrana nôh nie je až taká vysoká. Preto je potrebné nohy čo najviac pritlačiť k skútru.
Snažte sa nespomaľovať. Protivietor je nepríjemný v tom, že vás spomaľuje. A nejde teraz len o mnou vyššie spomenuté predbiehanie. Aj bežná jazda je náročnejšia, motor sa trápi trocha viac ako inokedy. Spotreba je vyššia, atď. Kašlite na to, jedna nádrž vám dieru v rozpočte neurobí. Nespomaľujte viac, ako je potrebné. Je to nebezpečné. Zdržujete tak premávku za vami, ale čo je dôležitejšie, pomalý skúter sa ťažšie ovláda, má horšiu stabilitu a ak vás trafí nejaký neočakávaný náraz vetra, je to nepríjemnejšie, ako keď sa veziete v primeranej rýchlosti.
Vietor fúka zozadu
Vietor do chrbta je asi ten najpríjemnejší možný, no aj keď je jazde v podstate prospešný, pokiaľ prekročí určitú rýchlosť, je dobré sa trocha prispôsobiť. Najmä čo sa rýchlosti týka, keďže pri fúkaní zozadu má rýchlosť tendenciu narastať a je potrebné si ju viac strážiť.
Dbajte na to, aby ste si nechali trocha väčší odstup od vozidla pred vami, respektíve na to, aby ste mali o niečo viac priestoru pred sebou. Brzdná dráha totiž môže byť o trošku dlhšia, keďže vás vietor bude zozadu tlačiť.
Platí tiež to, čo som spomínal pri protivetre, snažte sa ako jazdec zaberať čo najmenej priestoru. Majte ruky a nohy čo najviac pri tele. Môže sa stať, že vás do rúk zasiahne zozadu silnejší náraz vetra, čo môže viesť k rozkývaniu stroja. Buďte na to pripravení, zozadu vás nechráni žiadne plexi.
Bočný vietor
Bočný vietor je pre jazdu na skútri najhorší možný typ vetra, a pokiaľ fúka a presiahne určitú hranicu, jazdenie nikdy nebude príjemné. Je najťažšie s ním bojovať a môže byť naozaj nebezpečný, pretože jazdec je mu v podstate vydaný napospas, nemá sa pred ním kam skryť.
Bočný vietor, či už bude fúkať zľava alebo sprava, sa vás bude snažiť tlačiť von z cesty alebo do protismeru. Taký nesprávne načasovaný poriadny náraz vetra s vami naozaj zamáva aj keď ste plne sústredený a máte kopec skúseností, preto je dobré vedieť pár vecí.
Aj pri bočnom vetre je dôležité, aby ste sa snažili zaberať čo najmenej miesta. Skútre majú na rozdiel od motoriek dosť priestoru medzi predným štítom a sedadlom, teda tam, kde má jazdec nohy. Je to malá výhoda, ale dá sa využiť. Snažte sa vždy pracovať kolenami. Natáčajte ich po smere vetra, aby po nich vietor skĺzol, a teda nenarazil do vás alebo do skútra priamo. Ak má prúd kade vyjsť von, tlak na vás sa trochu zníži.
Pomáha tiež pracovať s váhou. Presúvajte sa na sedadle a prenášajte váhu. Ak dokážete preniesť váhu na tú stranu, z ktorej fúka vietor, dokážete zmierniť jeho účinok, resp. lepšie odolať jeho nárazu. Je však treba byť opatrný, nerobte to na úkor toho, aby šiel skúter rovno. Prenášaním váhy sa totiž často mení smer jazdy, preto je treba mať trocha skúsenosti a byť so svojim strojom zžitý.
Ďalšou vecou, ktorá pomáha a už som o nej hovoril, je nakláňanie sa. Jazdci to robia viacmenej automaticky, no je dobré to vedieť. Ak sa aj so skútrom či motorkou nakloníte proti smeru, z ktorého fúka vietor, opäť sa trochu vzopriete jeho tlaku a tým si pomôžete, aby na vás sila vetra nedopadala priamo, ale aspoň trochu sa po vás takpovediac zošmykla. Aj tu však treba dávať pozor na to, že pri takomto nakláňaní môže dôjsť k zmene smeru jazdy, preto treba byť opatrný.
Najdôležitejšie pri bočnom vetre je byť pripravený na nárazy vetra. Tie sú extrémne nepríjemné a nech robíte hocičo, budú vás vychyľovať zo smeru jazdy. Nemáte šancu im predchádzať, preto je dobré trochu čítať vietor a snažiť sa napríklad nejazdiť úplne pri okrajoch vášho jazdného pruhu, aby vás nesfúklo buď do priekopy alebo do protismeru.
Je tiež dobré uvoľniť sa a nejazdiť v kŕči, resp. napätý. Majte uvoľnený, ale pevný úchop riadidiel, no ruky z nich nedávajte dolu, aj milisekunda môže pri silnom náraze znamenať rozdiel v tom, či úder ustojíte, alebo vás vietor rozhodí. Pri silných nárazoch vetra sa snažte zatlačiť do riadidiel vždy na tej strane, z ktorej fúka.
Je niektorý skúter pri jazde vo vetre bezpečnejší?
Často čítam, že maxiskútre sú pre jazdu vo vetre bezpečnejšie ako menšie skútre. Je to však pravda? Nuž, ako sa to vezme. Jazdil som, a jazdím, oba typy skútrov. Aj maxíkov, aj malé mestské strely. Oba druhy majú pri vetre svoje výhody aj nevýhody.
Maxiskúter je už z logiky veci lepšie stavaný, ťažší a teda viac odolávajúci vetru. Ibaže to, že je väčší, je zároveň jeho nevýhoda, pretože sa do neho vietor jednoducho zaprie viac a pôsobí naň väčší tlak. V tomto fyzika nepustí. Nárazy vetra sú teda prudšie a viac ich cítiť.
Malý skúter je zasa menej chránený a teda jazdec je na ňom viac vystavený vetru, no plocha skútra je menšia a teda sa doňho neoprie taká veterná masa ako do väčšieho skútra. Tlak vetra je menší, takže sa skúter lepšie ovláda. Nevýhodou je, že malé sú väčšinou 125ky a tým pri veterných podmienkach dosť kolíše rýchlosť.
Osobne sa mi vo vetre lepšie jazdilo na maxiskútroch, ale v podstate si myslím, že to, na čom naozaj záleží nie je stroj, ale jazdec. Ak nemáte skúsenosti, je jedno na čom sedíte, sfúkne vás aj s maxiskútrom. Naopak, ak už máte toho odjazdeného viac a dokážete so skútrom narábať, tak zvládnete aj prudký vietor napríklad na malej Vespe.
Je to vždy hlavne o tom nespanikáriť. Zostaňte pokojný. Ak udržíte nervy na uzde a budete sa riadiť tým čo som sem napísal + samozrejme vašimi skúsenosťami, ani silný vietor vás na ceste neprekvapí. A ja vám, tak ako vždy na konci článku želám veľa šťastných kilometrov bez nehody.