Hovorí sa, že každý skútrista či motorkár raz spadne. Nie je otázka či, ale kedy sa to stane. Z vlastnej skúsenosti viem povedať, že to tak naozaj je. Považujem sa za rozvážneho, ba až priposratého jazdca, ale po zemi už som sa váľal aj ja. Aj preto vždy na každého apelujem, aby naozaj jazdil v moto oblečení a s prilbou, nikdy neviete kedy to príde.
Písal som už o tom ako bezpečne jazdiť v daždi a spísal aj desatoro bezpečnej jazdy pre každého skútristu. Napriek tomu, ešte stále ostáva kopec vecí, ktoré by mal dobrý jazdec vedieť. Ale verte mi, aj keď dodržíte všetko čo som doteraz napísal, stane sa, že spadnete.
Aby sme však predsa len znížil riziko na minimum, a pochopili ako jazdiť na skútri a nespadnúť, prečítajte si ešte týchto 7 vecí. Mali by pomôcť k tomu, aby ste zostali na kolesách a nie pod nimi. Týmto článkom by som tak zavŕšil pomyselnú trilógiu o bezpečnosti na cestách a na chvíľku sa venoval iným témam.
Nebrzdite do zákruty
Brzdenie v zákrutách je vec, ktorú sa musíte odučiť ako prvú. Na skútri, rovnako ako na motorke, sa brzdí pred zákrutou. Nikdy nie počas zatáčania. Prečo? Pretože kolesá na skútri sú iba dve, sú v jednej línii a majú menšiu styčnú plochu ako napríklad kolesá automobilu. Ak zabrzdíte a otáčanie kolesa sa zastaví, pokiaľ ste v náklone dôjde k šmyku. A to, najmä pokiaľ nemáte ešte dosť skúseností, vedie k pádu. Najmä predná brzda je kritická, ak sa zablokuje predné koleso je to zlé. Lepší jazdec šmyk zadného kolesa ešte nejako uhrá, predného oveľa ťažšie.
Nejazdite príliš pomaly
Čo je to za rada pýtate sa? Ale ona je to čistá fyzika. Po určitú rýchlosť platí, že čím rýchlejšie idete tým je skúter stabilnejší. V pomalých rýchlostiach strácate stabilitu a skúter má tendenciu sa prevažovať. A hoci sa aj také PCX či NMAX zdajú malé, nie je jednoduché ich udržať, sú ťažké. Preto sa vždy snažte jazdiť síce pomalšie, ale zároveň dostatočne rýchlo na to, aby bol váš skúter stabilný. Už som videl pár ľudí spadnúť aj na parkovisku pred nákupným centrom iba preto, že išli pomaly do zákruty.
Uvoľnite sa
Jazdiť napätý a v strnulej polohe, znamená, že sa dostaví únava, prípadne bolesti. Oba faktory odvádzajú pozornosť od riadenia a zvyšujú riziko pádu či nehody. Jazdiť by ste mali prirodzene vystretý s rukami pred sebou, no mierne pokrčenými v lakťoch. Nedržte ich prepäté a neodtláčajte sa od riadidiel. Horšie sa tak pracuje s plynom a aj ovládanie skútra je tak pracnejšie. Možno sa to nezdá ale zlý posed veľmi ovplyvňuje štýl jazdy a teda aj stabilitu na skútri.
Nepozerajte na prekážky
Platí to na motorke, bicykli, na kolobežke, na čomkoľvek čo má dve kolesá. Skúter smeruje presne tam kam sa pozeráte. Preto je základné pravidlo, aby ste v zákrute nepozerali meter pred seba na cestu ale vždy von zo zákruty. Ak totiž zbadáte na ceste pred sebou dieru podvedome nasmerujete skúter priamo do nej a nie mimo ňu. Takže vždy hľadieť čo najďalej, je to lepšie aj vďaka tomu, že vám to dá čas reagovať.
Nejazdite po krajnici
Ďalšia začiatočnícka chyba. Nie, vôbec neplatí, že pri pravej krajnici je bezpečnejšie. Ani zďaleka. Je tam všetok bordel, ktorý autá z cesty vytlačia, často sú tam (najmä v mestách) poklopy kanálov alebo diery. Prípadne sa krajnica zvažuje do priekopy. Navyše, vodiči majú tendencie vozidlo idúce čo najviac vpravo predbiehať a pri predbiehaní skútrov sa na nejaké udržiavanie odstupu zrovna nehrá. Držte sa v strede pruhu, je vaše sväté právo tam byť, hoci ste malý, ste úplne rovnaký účastník cestnej premávky ako ten najväčší kamión.
Nechoďte rýchlo do zákruty do ktorej nevidieť
Som presvedčený, že každý z nás už minimálne raz zažil, ten nepríjemný pocit prekvapenia, keď sa náhle zákruta v ktorej ste, zatvorí. Niekedy sa to stane aj v zákrutách, ktoré dobre poznáte, stačí do nich vojsť trocha rýchlejšie ako je vhodné. Preto opäť platí, pozerajte ďalej pred seba, bezpečne tak odhadnete rýchlosť akou máte zákrutu prejsť. Ak už ste do zákruty vošli a cítite, že máte vyššiu rýchlosť jemne cvrnknite, najlepšie do prednej brzdy (ja používam zadnú, ale pre neskúsenejších jazdcov je predná vyhovujúcejšia), a pozerajte na vnútornú stranu zákruty, telo tam skúter automaticky pošle. Tento manéver vás dokáže zachrániť.
Bacha na koľaje
Pozor si treba dávať na dva druhy koľají. Jednak na tie vyjazdené na asfaltovej ceste, ktoré keď vás „zoberú“ je problém sa z nich normálne dostať von. Navyše vás dokážu pekne rozhádzať. Pozor však aj na klasické koľajnice. Je jedno či električkové alebo vlakové. Koľaje sú nebezpečné aj keď nie je mokro. Vždy pred nimi pribrzdite a snažte sa prejsť ich čo najviac kolmo na samotnú koľajnicu. Aj tu sa totiž môže stať, že ak pôjdete príliš našikmo, medzera medzi koľajnicou a cestou vám zachytí koleso a bude ho viesť úplne opačným smerom ako potrebujete.
O iných veciach, ktoré radi zapríčiňujú pády na skútroch, napríklad o bielom cestnom značení, či neohľaduplnosti ostatných vodičov som písal v iných článkoch. Nie je tu teda spomenuté všetko, no práve týchto 7 vecí je azda najkritickejších. Zároveň platí, že každý, aj ten na začiatku najslabší jazdec, sa časom vyjazdí. Chce to iba jazdiť, jazdiť a jazdiť. Najlepšie učenie je totiž učenie sa praxou. A keď sa so svojim strojom skutočne zoznámite, tak aj to brzdenie do zákrut sa dá zvládnuť. Tak šťastnú cestu.