Winter is coming bratia a sestry. Depka, temno, chlad a nekonečné večery. Najazdených km? Nula, zero, nada… Isto si si aj ty všimol, že sa na všetkých moto aj nemoto weboch roztrhlo vrece s článkami typu, Ako zazimovať motorku, Ako pripraviť motorku na zimu a pod. A ak išlo mimo teba toto (ako si hackol algoritmus Facebooku?), tak to, že frekvencia príspevkov typu „Ešte sa dá“, vo Facebookových skúter a moto skupinách klesla na úroveň 1 za týždeň si si ale už naozaj všimnúť musel. Zima je fakt tu.
Je dojemné akú majú všetci starosť o naše stroje, radia nám ako ich čo najlepšie pripraviť na zimu, nech im je teplo, dobre, útulne. Ale nikto už nepovie čo s nami? Čo my úbohí? Ako sa máme zazimovať my? To je veru vyšší level údržby! Preto je na mne stvoriť článok o tom ako zazimovať skútristu, motorkára, trojkolkára, každého koho počet kolies a neokapotovanosť jeho stroja prinútila ostať v garáži. Aby sme aj my jar vítali vo forme, zrelaxovaní a bez „hrdze“ na tele a jazdeckých schopnostiach.
1. Posezónna očista a údržba výbavy
Je čas, kamarát. To, čomu si sa vyhýbal, to, pred čím si utekal si ťa počkalo. Po sezóne treba odstrániť všetky nečistoty, ktoré si počas nej nazbieral. Nánosy prachu z ciest, muchy na prilbe aj tie blbé reči prečo sa to nedá robiť priebežne. Najprv oblečenie, vyprať, vyčistiť, ošetriť. Nezabudni ani na topánky a prilbu. Helmu zabaľ poriadne, lebo na jar fakt nechceš zistiť, že si tam počas zimy niekto založil ZOO. Pavúčiky, mravčeky a inú háveď pri 130 km/h na tvári fakt nechceš mať.
Oprav si zipsy, pozašívaj diery (nostalgicky si pritom zaspomínaj, ako vznikli) prípadne popripínaj odznaky a ponašívaj nášivky, ak si počas sezóny nejaké nazbieral. A nezabudni ani na seba, sprcha je samozrejme základ, najlepšie keď ju budeš obdeň opakovať, ale mysli aj na duševnú hygienu, depka príde, treba ju ale čakať s vidlami a lopatami a hnať ju kade ľahšie!
2. Správne uskladnenie skútristu
Motorka oddychuje, ale aj na motorkára treba nájsť vhodné miesto. Garáž je ideálna, najmä ak patríš medzi tých, ktorí sa so svojim strojom potrebujú „rozprávať“ aj keď nejazdia. A neklamme si, raz za čas si na ňom potrebujeme posedieť a pohladiť mu riadidlá či nádrž všetci. Aj batériu treba sem tam skontrolovať a dobiť. Ak máš dielňu si kráľ, tam sa dá zašiť a zotrvať dlho. Len nebuď lenivý a naplánuj si pár projektov. Vylepši na svojom stroji čo vylepšiť zvládneš.
Ak dielňu nemáš a garáž nie je vykurovaná, pridlhé dialógy môžu mať zdravotné následky. Takže aj gauč v obývačke bude dobrá voľba. Aj na ňom môže hibernujúci skútrista načerpávať motoenergiu (ako sa dozvieš nižšie). Len bacha, tieto ležoviská sú ideálnym miestom, kde partnerky lovia nebohých nevoľníkov pre výkon domácich prác a povinnosti. Odporúčam preto striedať hneď niekoľko útočísk, aby si zmiatol protivníka!
3. Vzdelávanie a pasívny tréning
Aby si sa udržal vo forme, a psychickej sviežosti, odporúčam zaobstarať si kvalitnú moto-literatúru, sledovať moto-vlogy (na YouTube je ich mraky a niektoré sú fakt skvelé Freddie Dobbs, Itchy Boots, MotoFeelz, Classic Rides), alebo, a to sa osvedčilo mne, vypýtať si od „Ježiška“ model nejakého pekného dvojkolesového stroja. Ja preferujem Lego, ale ak si majster trpezlivosti a dokonale ovládaš umenie práce s rýchloschnúcim lepidlom, plastikové modely poslúžia rovnako dobre. Ver mi je to brutálny čistič hlavy, a keď ti maličký lego dielik padne za neodsunuteľný stôl, prečistíš si aj pľúca a zbavíš sa nahromadeného stresu…
Do niektorých aktivít navyše môžeš zatiahnuť aj rodinných príslušníkov (napr. nežnejšie polovičky sa s tebou môžu pozerať na Ewana McGregora v Long Way etc…), takže ešte aj budeš za rodinne založeného.
4. Náhradné adrenalínové aktivity
Ak si aktívnejšia sorta odpočívajúceho jazdca, pri telke či knižke sa ti testosterón nezdvihne. Takže, ak nemôžeš jazdiť na dvoch kolesách, nájdi si niečo, čo ti aspoň z polovice nahradí vietor vo vlasoch a tep v červených číslach. Môžeš napríklad dať manželke/priateľke heslo od svojho telefónu a ísť sa osprchovať, ale odporúčam niečo menej rizikové, s nižšou pravdepodobnosťou smrti.
Skús napríklad:
- Motokáry/Pitbikes – ideálne miesto, kde si môžeš otestovať svoju rýchlosť a reflexy
- Simulátory jazdy – doma pri hernej konzole alebo v profi centre. MotoGP na veľkej obrazovke? Paráda!
- Športy s dávkou rýchlosti – napríklad korčuľovanie alebo snowboarding, ak si trúfaš. Ak stačí klasika, sú tu lyže. Ale niekedy stačí ísť len do práce na bicykli…
Hlavné je, aby tvoje telo a myseľ nezabudli, čo je to akcia.
5. Udržiavanie formy
Zazimovaný motorkár by mal ostať v top kondícii, inak sa na jar na motorku sotva vyškriabe. Ale, poznáme sa, však? Posilňovňa – sprosté slovo. Nevadí Čo tak zapracovať na tréningu reflexov?
Reflexy sú pre jazdca ako brzdy pre motorku – keď ich nemáš v top stave, skončíš v problémoch. Preto ich treba trénovať aj počas zimy. Zober tenisák a šup s ním o stenu – chytaj, striedaj ruky, pridaj rýchlosť, alebo si zavolaj parťáka, nech ti loptičku hádže bez toho, aby si vedel kam ju hodí, nasimuluješ tak reakcie na všelijakých „premávkových ninjov“. Ďalším spôsobom môžu byť špeciálne aplikácie na reakčný tréning, nájdeš ich v Apple či Google store a sú aj zadarmo. Dokonca aj odrážanie ping-pongovej loptičky s moto rukavicou ti pomôže zlepšiť koordináciu. Skvelé je švihadlo, dostane ťa do tempa a naučí rýchlo reagovať na zmeny rovnováhy.
Aj pred telkou sa môžeš zlepšovať! Ak chceš vylepšiť periférne videnie, skús videá na reakčné testy – sleduj stred obrazovky a zachytávaj objekty na okrajoch. Na precvičenie jemnej motoriky zase stačí pár mincí: hádž ich do vzduchu a chytaj rovnakou rukou. Možností je veľa, nezáleží na tom, čo si vyberieš – tieto cvičenia ti pomôžu byť na jar pripravenejší na zvládnutie všetkého, čo cesta prinesie.
6. Sociálna údržba
Skútristi aj motorkári sú sociálne stvorenia – potrebujeme svoje svorky. Vlk samotár síce vyzerá drsne a príťažlivo na fotkách, ale realita je omnoho vypĺznutejšia. Preto je zimné obdobie ideálny čas na otravovanie kamošov cez sociálne siete (neboj oni sú radi, že sa im niekto ozve), plánovanie budúcej sezóny, organizovanie zrazov (bezkolesových) alebo ich zavolaj len tak nezáväzne pokecať pri pive.
Virtuálne skupiny na sociálnych sieťach alebo stretávky v moto-puboch sú výborný spôsob, ako si udržať jazdeckého ducha nezlomeného zimou a tmou. Prinajhoršom si môžete zaspomínať na roky minulé a poplakať si spoločne.
A ak si absolútny drsňák nahádž nepoužívané veci na bazár. Sociálnej interakcie zažiješ habadej, akurát sem tam stratíš vieru v ľudstvo…
7. Mentálny tuning
Keďže nebudeme jazdiť, máme čas premýšľať. Ideálny čas na brainstorming: čo vylepšíš na svojej motorke? Čo vylepšíš na sebe? Možno je čas na novú výbavu. Alebo plánuj aké destinácie navštíviš budúcu sezónu, alebo sa konečne odhodlaj na ten kurz na veľkú motorku, ktorý furt odkladáš lebo si starý/je to drahé/nemáš čas (použi ľubovoľnú výhovorku). Rob čokoľvek čo ťa nielen zabaví ale aj posunie. Založ si blog, stránku na Facebooku, Instagrame, urob si YouTube kanál, posuň svoju vášeň o krok ďalej.
A v žiadnom prípade sa nehanbi, že tvoja príprava na sezónu je komplikovanejšia ako príprava na štart raketoplánu. Poznám človeka, ktorý tvrdí, že príprave na sezónu venuje viac času ako venoval príprave na svadbu, manželstvo a deti dokopy. Nebudeme si z neho brať príklad (číta to tu aj moja polovička), ale ak to platí aj pre teba, nič si z toho nerob – všetci sme na tom rovnako.
8. Odhodlanie na návrat
To najdôležitejšie, neber to príliš vážne. Zimu bez jazdenia si už zvládol veľakrát, prežiješ znova. Užívaj si aj tie chvíle keď ušetríš za benzín, keď svoj stroj nemusíš umývať, keď nemusíš stále čistiť reťaz, niečo opravovať, prehŕňať sa na fórach 539 rovnakými fotkami skútrov alebo motoriek s plechovým koňom kdesi pri Trnave. Dopraj hlave aj telu oddych.
Život nie je len o jazdení (aj keď, priznajme si, to tvorí veľkú časť). Tak využi zimu – uži si rodinu, sprav niečo pre seba, a uvidíš, že jar príde rýchlejšie, než stihneš dobiť baterku.
Takže tak priatelia. Zazimovať motorku je jednoduché, ale zazimovať skútristu vyžaduje skúsenosti a štipku humoru. Nezabudni – zima je len pauza na tankovanie, aby si na jar mohol vyraziť s plnou nádržou nápadov a elánu.