Sezóna skúter akcií je v plnom prúde a mnohí z nás tieto udalosti s radosťou navštevujú.  Veď kde inde stretnúť toľko ľudí, ktorí majú v krvi rovnaké oktánové číslo ako vy? Súčasťou, a v mnohých prípadoch najobľúbenejšou časťou moto zrazov, býva spoločná jazda na skútroch. Niekto ju miluje, iný toleruje, a ďalší sa jej úplne vyhýbajú. Ja osobne si každú vychutnávam, mám rád ten pocit, kedy sa cestami valí masa kovu a jazdcov a ja som jej súčasťou.

Zažil som už na spoločných výjazdoch všeličo, stratili sme sa v pomerne veľkej skupine aj na Po Valašsku na skútru a aj na minuloročnom Scooter Campe, zrazili tetu na bicykli, zablokovali semafory, a vždy to bolo kvôli tomu, že niekto nedodržal jednoduché pravidlá. Aj preto som v článku ocenil výborne zorganizovanú spoločnú jazdu, ktorá sa išla tento rok na prvého mája z Kremnice do Čičmian.

Ak sa chystáte na nejaké skúter akcie, venujte prosím pár chvíľ tomuto textu, prečítajte si čo a ako robiť pri jazde na skútri v skupine a dodržiavajte to pri spoločných výjazdoch. Uvidíte, že vaše zážitky z nich budú len pozitívnejšie. 

Zároveň upozorňujem, že tento článok je venovaný naozaj iba jazdám na skúter zrazoch, teda tých, ktoré si sami neorganizujete. V skupinovom výjazde s kamošmi síce tiež platí väčšina z toho čo som tu uviedol, no tam ešte treba rátať aj s tým, že si vy určíte kto bude kapitán (prvý jazdec v skupine), kto zadný strelec, ako budete komunikovať, tankovať, parkovať a kopec iných „príjemných“ starostí. V prípade spoločného výjazdu na zraze má väčšinu z tohto na starosti organizátor a vy to špeciálne neriešite. Čo však riešte zaručene, je to, že vo väčšine prípadov musíte mať komplet moto oblečenie, inak vás do kolóny nepustia. Niekde sú síce benevolentnejší, ale už som zažil, že takéhoto jazda zo skupiny vylúčili.

Tak sa teda poďme pozrieť čo robiť pri spoločnej jazde na skútroch v skupine.

Skontrolujte si stav benzínu v nádrži

Veľmi dôležitá vec, pred každou akciou skúste pohľadať info o samotnej jazde. Kadiaľ vedie, koľko má kilometrov, resp. ako dlho bude trvať kým prídete do cieľa. Rátajte vždy radšej aj s neplánovanými zastávkami, resp. obchádzkami, ktoré môžu tiež odčerpať časť vašej benzínovej rezervy. Väčšina zrazov tieto informácie má zverejnené buď na webe alebo priamo vo FB udalosti k danému zrazu. Skvelú prácu v tomto odvádza napríklad tím Wallachian Scooter Rider, ak idete na Po Valašsku na skútru, viete okamžite všetko aj o trase a môžete plánovať.

Je to dôležité, aby ste si vedeli manažovať stav nádrže. Ak na akciu prichádzate až v deň spoločnej jazdy, myslite na to, aby ste niekde v okolí natankovali plnú nádrž a teda počítajte aj s tým, že sa kvôli tomu môžete zdržať. Ja som si takto minulý rok zle vyrátal cestu na Scooter Camp a keďže som ešte aj po ceste stratil kľúče od skútra, bol som nakoniec rád, že som sa stihol zaradiť na posledné miesta v kolóne. 

Ak na skúter akciu prichádzate deň vopred, nechajte si doobeda čas aj na natankovanie na blízkej pumpe a počítajte s tým, že tam môže byť plnka, keďže rovnaký nápad ako vy bude mať asi viacero ľudí. Pri spoločnej jazde je spotreba trochu vyššia ako bežne, tak aby ste nemuseli počas cesty riešiť nedostatok paliva.

Ako sa radiť v kolóne skútrov

Radenie je takisto veľmi dôležité. Skúsení organizátori vedia, ako kolónu jazdcov zložiť tak, aby počas jazdy nedochádzalo k zbytočným problémom. Nikdy to nie je dokonalé, ale ak ľudia dodržiavajú čo sa od nich chce, je to v pohode. Prvý jazdec je vždy organizátor, počas skupinových výjazdov sa zvykne nazývať kapitán. Je to jazdec, ktorý udáva smer kam sa kolóna hýbe, ale predovšetkým rýchlosť akou jazdci za ním idú. Mal by jazdiť vždy v ľavom rade, odkiaľ má lepší prehľad o tom ako to vyzerá za ním.

Za ním sa radia najpomalšie stroje, takže vždy od 50 ccm, cez 125 ccm až po vyššie kubatúry skútrov a na konci motorky (v prípade skúter zrazov). Takisto by mali byť vpredu menej skúsení jazdci, inak sa pole v zákrutách totálne roztrhá. Skúsenejší jazdci by mali jazdiť na konci nielen preto, že zväčša sedia na najsilnejších strojoch, ale aj preto, že zadné časti poľa prakticky vždy len dobiehajú, ide sa rýchlo a treba jazdiť bezpečne.

Úplne posledný ide opäť jeden z organizátorov, táto pozícia má názov zadný strelec a je to človek, ktorý v prípade núdze pomáha tým čo zaostávajú, resp. dostali sa do problémov. Je akousi predĺženou rukou kapitána a mali by spolu aj počas jazdy aktívne komunikovať.

Je veľmi dôležité, no zároveň veľmi ťažké, túto hierarchiu dodržiavať. Už prvý kopec totiž spôsobí to, že najmenšie kubatúry mávajú problémy a rýchlejší jazdci ich začnú predbiehať, čím vznikne v skupine totálna anarchia a chvíľu trvá, kým sa celé pole opäť ustáli. Menej skúsení jazdci zasa spomalia tempo v technických úsekoch, aj na nich treba brať ohľad a nepredbiehať za každú cenu.

Spôsob jazdy v skupine skútrov

V drvivej väčšine prípadov sa na skúter akciách jazdí v striedavej formácii, v dvoch radoch, v jednom pruhu, štýlom cik-cak. Tak, aby sa využila celá šírka pruhu. Je to najlepší a najbezpečnejší spôsob skupinovej jazdy. Dáva aj menej skúseným skútristom dosť času reagovať na to čo sa deje pred nimi.

V podstate to vyzerá tak, že idú dva prúdy strojov za sebou v jednom pruhu, pričom medzi prvým a druhým jazdcom v rade za sebou, je šikmo (do trojuholníka) k nim jazdec z druhého radu. Využíva sa pravidlo dvoch sekúnd. To znamená, že ak jazdec pred vami prejde napríklad okolo značky, vy by ste tú istú značku mali minúť cca o 2 až 3 sekundy. 2 sekundy prepočítané na vzdialenosť sú cca 25 až 30 metrov. Máte tak dostatok času reagovať aj na nepredvídateľné udalosti, resp. prudké brzdenie pred vami. Realita býva taká, že je to väčšinou niečo okolo sekundy, tak radšej majte čo najmenej zjazdené pneumatiky.

Snažte sa rozostupy dodržovať tak, aby mali jazdci okolo vás dostatočnú bezpečnú zónu a dosť miesta na to, aby mohli v pohode manévrovať. Počas technických úsekov s viacerými zákrutami sa môže stať, že sa dočasne celá skupina zaradí za seba a ide sa v jednom rade. Myslite na to a nepanikárte ak budete mať na chvíľku pred a za sebou menej miesta.

Pozor si treba dávať aj v obci. Pomalšia jazda zvádza k tomu, že jazdci strácajú koncentráciu, no práve tu hrozí najviac nebezpečenstva. Vodiči z bočných ciest, deti, neopatrní dôchodcovia, cyklisti, ale hlavne zvieratá, sú elementy, ktoré vedia nahnať adrenalín do žíl aj pri 40 km rýchlosti. Vždy sa preto koncentrujte na cestu.

Skúste na sebe vypozorovať či sa vám lepšie jazdí ak ste v ľavom alebo v pravom pruhu a následne sa podľa toho zaraďte, aj to môže prispieť k vášmu pohodliu a tým aj k bezpečnosti.

predbiehanie na skutri

Predbiehanie a zmeny smeru v kolóne

Pri spoločných jazdách sa zásadne nepredbieha. Dodávam, že v ideálnom prípade. Reálne sa takmer vždy dostanete do situácie kedy bude treba niekoho predbehnúť, alebo budú predbiehať vás. Takže, ako reagovať?

Platí dôležité pravidlo, že ak z radu vypadne jazdec pred vami, je vašou povinnosťou medzeru zaplniť. Čiže pridajte plyn, a doplňte jeho miesto. Medzeru vždy vypĺňa jazdec z toho istého radu, v akom jazdil ten, ktorý z neho vypadol. Nikdy neprechádzajte z druhého radu šikmo, môžete sa tak zraziť s jazdcom za vami, ktorý pozná pravidlá a ešte tým aj narušíte rytmus celej skupiny za vami. Počas tohtoročného Po Valašsku na skútru sa to stalo niekoľkokrát a bolo nepríjemné to na mokrej ceste potom v zákrutách riešiť.

Ak musíte predbiehať, najmä v kopcoch pomalšie stroje, nezabúdajte, že ste stále v premávke a platia všetky povinnosti, to znamená dávajte výstražné znamenia, nemíňajte jazdca nablízko, na poslednú chvíľu atď. Za vami sú ďalší jazdci, nechajte im čas a priestor na manévrovanie.

Ak cítite, že máte problémy, alebo ak ste pomalším jazdcom vy, a vidíte, že nestíhate, najlepšie je zaradiť sa k pravej krajnici a nechať sa predbehnúť a následne sa niekam zaradiť. Síce tým spôsobíte malý chaos, keď sa budete radiť naspäť, ale určite menší, ako keby ste ostali v strede cesty, jazdci vás budú musieť predbiehať zľava aj sprava a vznikne tak kopec kolíznych situácií.

Ešte by som chcel dodať, naozaj sa snažte nepredbiehať a ak už áno, tak dodržte všetky zásady bezpečnosti. Najhorší sú jazdci, ktorí sa ponáhľajú za kamošmi dopredu, predbiehajú zľava plná, neplná, a keď ide oproti auto, tak sa rýchlo strčia do medzery pred vami. Nerobte to, neverím, že vám nevadí, keď to robia vám.

Najhoršie je predbiehanie auta, ktoré sa nejak dostalo do kolóny. Je to manéver, ktorý si vyžaduje vašu plnú pozornosť. Vždy predbiehajte iba v situácii, kedy máte dokonalý prehľad a hlavne dodržiavajte poradie jazdcov! Nesnažte sa predbehnúť váhajúcich, je to nebezpečné nielen pre nich, ale aj pre vás ostatných. Ak už ste začali predbiehací manéver, snažte sa auto predbehnúť čo najrýchlejšie a zaradiť sa čo najďalej pred neho, aby mali jazdci za vami dostatok miesta dostať sa do bezpečnej časti vozovky. Ak vo vás drieme kúsok ľudského dobra, môžete po predbehnutí auta ostatným za vami signalizovať či majú voľnú cestu na predbiehanie aj oni. Vidíte totiž viac, ako skútristi za vami.

Zastavenie kolóny

O tom, aby ste sledovali dianie okolo seba píšem aj preto, lebo sa môže stať, že kolóna, alebo len jej časť, bude musieť niekde zastaviť. Zväčša na semaforoch, no stane sa aj to, že na ceste vznikne prekážka v jazde a je treba jednoducho počkať, kým sa prejazd neuvoľní. Prípadne sa s celou skupinou stratíte a nikto nepozná cestu do Pliešoviec, všakáno 😀 

Pri zastavení kolóny sa jazdci radia tak, ako počas jazdy, teda do dvojstupu, v jednom pruhu za sebou. Nepredbiehajte sa a nepchajte sa do vzniknutých medzier, pri výjazde potom vznikajú nebezpečné situácie. Takisto by som rád podotkol, aby všetci vždy sledovali semafor, nerozprávali sa so susedom a koncentrovali sa, nech je rozbeh kolóny čo najplynulejší. Ak sa totiž pri opätovnom rozbiehaní niekto zbytočne oneskorí, hrozí, že stroje vzadu nestihnú zelenú a kolóna sa roztrhá, resp. sa do nej dostanú autá. 

Komunikácia jazdcov

Na rozdiel od skupiny kamošov, ktorá je väčšinou aspoň z nejakej časti spojená pomocou komunikátorov, pri spoločnej jazde na skúter zrazoch sa budete musieť spoľahnúť len na gestá a neverbálnu komunikáciu. Preto sledujte jazdcov čo vám signalizujú a reagujte na to. 

Platí to aj pre vás. Ak z nejakého dôvodu potrebujete zmeniť smer, preradiť sa z jedného radu do druhého, alebo vidíte, že na ceste pred vami je prekážka, či nebodaj nehoda, signalizujte to jazdcom naokolo. Vzadu za vami toho veľa nevidia, tak si aspoň takto pomáhajme.

Pomoc organizátorom

Väčšina organizátorov ešte pred samotnou akciou, ale niekedy aj priamo na mieste vyzýva, aby sa prihlásili dobrovoľníci, ktorí pomôžu s plynulým priebehom jazdy. Môžete to skúsiť aj vy. V podstate je to o tom, že budete na určitých miestach napríklad ukazovať kam odbočiť, prípadne budete zabezpečovať križovatky, aby sa do kolóny jazdcov na skútroch nedostali autá. 

Treba počítať s tým, najmä v prípade ak je pomocníkov menej, je to trochu adrenalínová práca, pretože budete musieť zabezpečiť viac križovatiek a to znamená, že budete musieť niekoľkokrát predbehnúť celú kolónu. Aj preto som spomínal, aby ste zbytočne nepredbiehali, pretože môžete blokovať, alebo nedajbože naraziť do jazdca, ktorý sa ponáhľa zabezpečiť vám hladký prechod cez križovatku.

Som si v podstate úplne istý, že pri používaní zdravého rozumu vám v kolóne skútrov nič vážne nehrozí, no aj tak je dobré poznať pravidlá a dodržiavať ich. Spoločná jazda bude potom naozaj pozitívnym zážitkom pre všetkých. 

facebook banner