Fúúú, tak toto mi naozaj nesadlo, tu sme sa úplne minuli. Presne tieto myšlienky mi bežali hlavou, keď som sa prvýkrát odviezol na Aprilii SR GT 125. Bolo to minulý rok, keď som mal možnosť vyskúšať dve rôzne SR GT 125 2022. Mám rád ostrejšie odpichy a robustnejšie skútre (ja viem, nejde to veľmi dokopy) a tie dva stroje, ktoré som mal medzi nohami, boli presný opak. Takže, na rovinu, vlani som sa nijako nehrnul do toho, aby som SR GT otestoval.
To sa ale zmenilo tento rok v marci, keď som bol na otvorení sezóny spoločnosti Faber Moto, oficiálneho importéra značiek Piaggio, Vespa, Aprilia, či Moto Guzzi na Slovensku, kde bola síce ešte stará 2022 verzia, ale bavili sme sa, že k dispozícii na testovanie už bude nová 2023ka. Slovo dalo slovo, bolo mi povedané, že sa na modeli pre rok 2023 pracovalo, a tak, hoci som tomu príliš neveril, napokon som si SR GT 125 2023 vypýtal na test.
Napriek vyššie napísanému som veľmi rád, že sa značka Aprilia k skútrom vrátila. Pár rokov to totiž vyzeralo, že skútre Aprilia sa vybrali rovnakou cestou do zabudnutia, ako napríklad Gilera, a žiadneho nového modelu sa nedočkáme. Celkom ma prekvapilo, keď minulý rok nasadili Taliani hneď tri nové modely. Na európsky trh verzie SR GT 125 a SR GT 200, a na ázijský trh, kde je konkurencia o dosť tvrdšia, aj najvýkonnejší model SR GT 250 HPE. Myslím si, že trh na príchod nových skútrov zareagoval veľmi dobre a prijatie bolo viac než vrelé, teda úplne opačné ako u mňa 😀 No a navyše sa skutočne na skútroch ďalej pracuje a vychytávajú sa muchy. Dôkazom je práve aj tohtoročná edícia.
Do roku 2023 s niekoľkými príjemnými zmenami
Aprilia pre rok 2023 zmenila na SR GT hneď niekoľko vecí. Dizajn, resp. iné farebné varianty, si všimne asi každý. Ja za seba dodávam, že na rozdiel od, mne nie úplne vyhovujúcich, minuloročných farieb, sa mi nová farebná paleta páči, teda až na tú kolotočársku žltú, ktorá mi jednoducho k Aprilii fakt nejde. Práve strieborno-čierno-červená verzia Sport, ktorú som testoval, je pre mňa subjektívne najkrajšia. Došlo však aj k náprave asi najväčšieho nedostatku prvej generácie, a to absencie ABS v modeloch SR GT 125 ccm. Minuloročné modely mali len centrálny brzdový systém CBS, a hoci to subjektívne nebrzdilo vôbec zle, asi si viete predstaviť, aký brutálny argument to bol pre všetkých facebookových teoretikov, ktorí okamžite argumentovali, že Honda/Yamaha/SYM a pod. majú ABS a preto sú niekoľko násobne lepšie. Tento argument už v roku 2023 neplatí. Verzie SR GT Sport 125 ABS vpredu majú. Takže už len dozadu a hejteri z diskusií nebudou mít co žrát…
Dizajn na výbornú, ale rátajte s kompromismi
Kupovať si taliansky skúter a neriešiť dizajn…, to sa snáď ani nedá. Ak chcete jazdiť na niečom, čo je objektívne pekné, kúpte si taliana. Resp. talianku, v prípade Aprilie. Aj ja som jej kúzlu napokon podľahol a jej agresívne, no nie japonsky krkolomné tvary mi sedeli. Kto chce, tak v jej siluete vidí pretekársku RS4ku, toto sa podarilo. Celkovo je SR GT vizuálne nadmieru vydarená a má veľmi motocyklový feeling. Ten je umocnený riadidlami, ktoré sú nezakrytované, široké a vyslovene motorkové. Ak nerátam XADv, resp. ADv od Hondy, asi som nezažil skúter, ktorý by mi dával taký motorkový pocit ako táto malá Aprilia. Pritom naozaj nejde o žiadnu robustnú obludu. To vôbec, celá motorka (dobre, skúter) má kompaktné rozmery. Rázvor je 1 350 mm a celková dĺžka 1 920 mm. Pohotovostná hmotnosť je tiež iba 144 kg a manipuláciu so skútrom hravo zvládne aj nežnejšia časť skúter populácie.
Daňou za ladné krivky, štíhlu líniu a užšie boky je menší priestor pod sedadlom. Má 25 litrov, čo síce nie je úplná katastrofa, ale bežný nákup tam vopchá iba okresný šampión v Tetrise. Tým ja nie som, takže som tam síce Lkovú jetku dostal, ale o tom, že by som tam vopchal ešte ďalšiu prilbu môžem iba snívať. O preklápačke, či vyklápačke, ktoré sú z logiky veci širšie, ani neuvažujte. Samozrejme za doplatok je možné si dokúpiť originálny 33 litrový kufor aj s platňou.
Motor, ktorým si podmaníte mesto
Na začiatku som opísal svoje dojmy z minuloročného modelu. Mal som pod sebou dva rôzne kusy a obom dlho trvalo, kým sa rozhýbu. Pritom výkon nechýbal. Minule, aj teraz je to papierovo 11 kW, čo je na skúter, ktorý môže riadiť aj vodič s Bčkovým vodičským oprávnením, celkom fajn číslo. Lenže akoby prevodovka nevedela poriadne dostať ten výkon z motora na koleso. Presne to som čakal aj teraz. A… nedočkal som sa, chvalabohu. Testovací stroj mal najazdených presne 7 km, a čakal som od neho niečo podobné ako minulý rok, slabší rozbeh a pozvoľný nábeh otáčok a rýchlosti. Kdeže, naozaj netuším či konštruktéri niečo urobili s prevodovkou, alebo poladili motor, ale pocit z dynamiky výkonu je oveľa, oveľa lepší.
Môžem bez preháňania napísať, že stroj, ktorý som mal na testovanie, bol jeden z najživších, aké som kedy riadil, a to bol v zábehu. Do mesta ideál a ja som si brutálne užíval, že som malý a ľahký (144 kg suchá hmotnosť – samozrejme toho skútra). Nestalo sa, že by mi na výjazdoch zo semaforov niekto konkuroval. Raz som sa dokonca snažil vyprovokovať jedno PCXko na krátke medzisemaforové preteky, ale jeho asi 60 ročný, korpulentnejší majiteľ zjavne nezdieľal rovnaké nadšenie pre drsné stodvadsaťpäťkové road racing zápolenie a odprdkal si asi 30 kilometrovou rýchlosťou za svojim gangom. Každopádne, ak ste práve pre akúsi apatiu minuloročného modelu Apriliu SR GT zatratili, rovno si ju znova pripíšte do zoznamu, zmenilo sa to.
Mimo mesta je to už menej optimistické. Papierovo má SR GT 125 maximálny výkon 11 kW v 8750 otáčkach s krútiacim momentom 12 Nm v 6500 otáčkach, ale mimo obce od nej žiadne závodné výkony neočakávajte. Moja maximálna rýchlosť bola okolo 105 km/h. Úprimne? Dosť ma to mrzelo, lebo cítiť, že ten stroj má na viac a ten výkon tam v ňom skrytý je, žiaľ, normy sú normy, všakáno. Aprilia montuje do SR GT 125 koncernový, vodou chladený štvortaktný jednovalec iGet, používaný aj v modeli Medley. To je mimochodom stroj, ktorý je známy tým, že čím dlhšie jazdí, tým lepšie jazdí, a ja by som chcel veriť, že tomu tak bude aj pri SR GT. Budem sa veľmi snažiť o to, aby som si po pár tisíc km mohol ešte na rovnaký stroj sadnúť a vyskúšať to. Nechce sa mi veriť, že tak neuveriteľne živý stroj pri prekročení rýchlosti 100 km/h proste narazí do steny…
Z toho, ako je motor nastavený, jasne vyplýva jeho využitie. Je to dynamický mestský skúter a hoci má označenie Sport a tvári sa ako športovo ladená motorka, na nejaké dlhšie trasy to úplne nie je. Jeho domovom je mesto a kratšie prímestské trasy a je dobré to pred kúpou vedieť. Agilnosť, zrýchlenie, brzdenie, to sú atribúty, ktoré má SR GT mimoriadne dobre zvládnuté, a ktoré práve meste využijete. Veľmi cítiť, že v Aprilii na nich pracovali. Práca motora, ale aj dostatočne presnej prevodovky, je pri častých zmenách rýchlosti v meste, priam ukážková. Spotrebu som mal okolo 2,7 litra, ale som presvedčený, že po dostatočnom zabehnutí motora to pôjde dolu.
Ovládateľnosť a stabilita sú tiež fajn, ale začiatočníkom asi bude chvíľku trvať, kým sa odvážia agresívnejšie sa položiť do náklonu. Neviem, či to bolo stavbou motocykla, alebo pneumatikami, aj napriek tomu, že ťažisko je nízko, som spočiatku mal trocha problém dôverovať stroju v náklonoch. Zvykol som si však pomerne rýchlo a ku koncu testovania, keď som stroj viezol zo Žiliny do Bratislavy, som si hlboké zákruty vyslovene užíval. Dojmu, že do agresívnejších náklonov sa Aprilke úplne veľmi nechce, som sa ale úplne nezbavil.
Rozkopané cesty nie sú žiaden problém
To najlepšie som si nechal až sem. Podvozok. V ňom sa skrýva tá najväčšia prednosť SR GT 125. Veľa toho dokážu „popapať“ už kolesá. Vpredu je 14 palcové (pneu 110/80), vzadu 13 palcové (pneu 130/70), no najväčší potlesk si určite zaslúži odpruženie. Najmä nadštandardná predná teleskopická vidlica Showa ⌀ 33 mm / 122 mm je vynikajúca. Má na skúter nezvyčajne vysoký zdvih a je to poznať. Nerovnosti žehlí parádne. Je jedno či hovoríme o kanáloch, rozbitej ceste alebo mačacích hlavách, teda takej tej slovenskej mestskej klasike, zožerie všetko. Aktuálne podľa mňa SR GT patrí medzi trojicu skútrov s najlepšími prednými tlmičmi na trhu. Zadok je tiež nastaviteľný a odporúčam ho trochu poštelovať podľa vašej váhy. Ja som si jazdu mimo spevnených ciest vyslovene užíval, ba dokonca som mimo cestu zišiel vždy, keď to išlo. Tu si ale prosím nepredstavujte, že budete jazdiť motokros, no bežnú poľnú cestu, prípadne krátky lesný úsek zvládnete bez problémov. Použité pneumatiky sú Michelin Anakee street, s akousi pseudo offroadovou vzorkou, ale je dôležité všimnúť si v ich názve slovo street, a nečakať od nich príliš terénne vlastnosti.
Asi už z iných recenzií viete, že mám 185 cm, takže som bol zvedavý, ako sa na skúter poskladám, pretože opticky nejde o nejako veľký stroj. Čuduj sa svete, bez akýchkoľvek problémov. Absolvoval som aj dlhšiu – 250 km trasu na jeden záťah a zvládol to môj zadok, nohy aj chrbát. Poznám aj pár jazdcov nad 190 cm, ktorý na SR GT jazdia a pochvaľujú si. Ešte pred testovaním by som im neveril, teraz sa pod ich slová pokojne podpíšem. Navyše, vyšší jazdci na Aprilke nevyzerajú neprirodzene. Stroj ich pekne pohltí a ostatným nepripadajú ako modlivky pri párení… Svetlá výška stroja je 175 mm a sedadlo je vo výške 799 mm. Ani nižší jazdci by nemali mať výraznejší problém dosiahnuť na zem.
Pozícia jazdca je navyše príjemne športová, nie je to taký ten klasický skútristický stoličkový posed. Aprilia si vás usadí tak, aby ste mali z jazdy pôžitok a mohli mať aspoň trošička pretekársky pocit. Dopomáhajú k tomu aj širšie riadidlá a mohutnejší kokpit. K nadpriemernému komfortu prispieva aj dobre nastavený predný plexi štít. Ten je síce pevný, ale mal som pocit, že na moju výšku je jeho pozícia akurát. Vzduch vyviedol tesne nad prilbu, takže sa mi pri jazde nenamáhal krk a na druhý deň ma nebolela hlava z krčnej chrbtice.
Naopak, vec, ktorá ma neuveriteľne rozčuľovala počas celého testovania, je príliš vysoký stredový tunel medzi nohami. Chápem, je v ňom nádrž s objemom 9 litrov, ale aj tak je neuveriteľne otravný. Takmer okamžite bol celý dokopaný pretože človek nie je zvyknutý na skútroch dvíhať nohy tak vysoko. Bol som počas testovania na 25 kilometrovom turistickom pochode a keď som chcel na druhý deň vysadnúť na skúter, nahlas som hanobil toho, kto to takto vymyslel. Navyše je tunel oblepený imitáciou karbónu, čo vyzerá celkom dobre na pohľad, ale o to viac ma potom otravovalo stále to utierať…
Kokpit z 21. storočia
Ale naspäť k chváleniu. Aprilia už minulý rok začala do SR GT montovať nový digitálny displej, mimochodom, tiež ho môžete poznať aj z Medleya. Mne sa veľmi pozdával. Hoci nie je farebný, jeho veľkosť a rozloženie údajov na ňom mi náramne sedelo. Dokonca sa esteticky páčil aj mojej priateľke a tá málokedy neofrfle niečo, čo nesvieti, nebliká a netvári sa viac esteticky ako funkčne. Samozrejme je možné aj prepojenie s mobilnou aplikáciou Piaggio Mia.
Počas testovania mi žiaľ slnko svietilo pobiednejšie, ale nemal som pocit zlej čitateľnosti údajov. K displeju patria aj ovládacie prvky, ktoré mi subjektívne vyhovovali ako kvalitou, tak umiestnením. Nestávalo sa mi, že by som ich musel hľadať očami a tým sa vystavovať riziku, že si na ceste niečo nevšimnem a nabúram.
Pri kokpite ešte chcem spomenúť odkladaciu schránku. Tá je na ľavej strane pod riadidlami a príliš veľa priestoru naviac vám nedáva. V podstate sa do nej zmestí užšia peňaženka, prípadne dokladovka a mobil, ktorý si vďaka USB konektoru môžete počas jazdy aj nabíjať.
Som veľmi vďačný aj za to, že som od ľudí z Faberu dostal pokyn, aby som stroj nešetril a vyskúšal s ním aj drsnejšie zachádzanie. Držal som sa toho a okrem mesta som ho teda vzal aj na moju bežnú testovaciu trať z Košece, cez Zliechov do Čičmian. Je to mierne do kopca, zákrut rôznych polomerov je tam požehnane, a dobre sa tam ukáže, na čo ktorý skúter má. Aprilia sa držala veľmi dobre až cca po začiatok Zliechova, kde už predsa len začínajú kopčeky. Aj tu jej však dávam k dobru, že hoci ide o mestského dravca, rýchlosť neklesala, ale dokázala sa udržať na tých cca 80 až 85 kilometroch. Neberte to však prosím ako vzor bežného používania tohto stroja, je vhodný naozaj najmä do mesta. Ja som si chcel predovšetkým otestovať ovládateľnosť a manipuláciu pri jazde a s oboma, ako som už písal, som v zásade spokojný.
Aprilia SR GT 125 je kvalitná konkurencia ázijským bestsellerom
Keď som si po dopísaní hlavnej časti recenzie čítal diskusie a fóra práve k Aprilii SR GT, bol som prekvapený aké všelijaké hlúposti ľudia riešia. Pritom v drvivej väčšine prípadov bol problém v samotných prispievateľoch, ktorí mali od tohto stroja až nereálne očakávania. Pred jeho kúpou si naozaj treba rozmyslieť, na čo ho chcete. Aprilia totiž svojim výzorom zvádza k tomu, že ho beriete ako rýchly športový skúter (v rámci mantinelov 125ccm samozrejme) a mnoho ľudí je následne prekvapených, že to neťahá. Ja ho však vidím ako priamu konkurenciu mestských pušiek, ako Honda PCX či Yamaha NMax, a v porovnaní s nimi sa mu objektívne veľa vytknúť nedá. Dovolím si dokonca tvrdiť, že z týchto strojov mi v mestskej premávke príde najzábavnejší. Trocha stráca v obratnosti, ale vynahradí to dynamikou a najmä schopnosťou nosiť aj vyšších jazdcov, pre ktorých spomínané japonské bestsellery veľmi nie sú.
Pokiaľ teda pozeráte po mestskom približovadle, Aprilia SR GT 125 je veľmi dobrá alternatíva ázijským výrobcom a pokiaľ hľadáte trocha temperamentu, tak si ju minimálne choďte vyskúšať.