Skútre poznáme všetci, mnohí ich vlastníme, iní po nich iba túžia. Akýkoľvek skúter aj bežný človek okamžite rozozná od motorky. Pokiaľ ide o krásne retro stroje od Vespy či Lambretty, ale napríklad aj legendárne československé „prasa“, teda skúter ČZ 501, neverím, že existuje človek, ktorý sa do nich nezamiluje prinajhoršom na druhý pohľad. 

Viete však čo to skúter vlastne je, aká je jeho história, a aké kategórie skútrov vlastne poznáme? Ak si práve vyberáte skúter, možno vám nasledujúci text pomôže s výberom.

Čo je to skúter

Strohá definícia skútra hovorí, že skúter je jednostopové motorové vozidlo podobné motocyklu. Na rozdiel od motoriek však má väčšinou skúter voľný priestor medzi riadidlami a sedadlom, vďaka čomu sa na skúter lepšie nasadá a ešte si na ňom, v prípade, že máte rovnú podlahu, odveziete aj nákup. 

Moderné skútre sú, v drvivej väčšine, vybavené automatickou prevodovkou a variátorom. Sústava variátora je umiestnená na kľukový hriadeľ a pomocou remeňa je spojená so spojkou, aj to je rozdiel oproti motocyklom, ktoré na prevod sily na pohyb používajú reťaz.

Chladenie je už dnes najčastejšie zabezpečené pomocou kvapaliny. Existujú však aj výnimky, teda skútre chladené vzduchom. Ide ale najmä o staršie, prípadne lacnejšie čínskej stroje. Pre skútre sú charakteristické menšie kolesá a nižší objem motora. 

Skútre majú najčastejšie zdvihový objem motora od 50 ccm cez 125 ccm, následne do 500 ccm, existujú však aj skútre s objemom až 750 ccm. Výkon motora je pri najčastejšie kupovaných skútroch, teda skútroch 125 na úrovni okolo 9kW. Maxiskútre z tejto kategórie majú výkon cca 11 kW

V neposlednom rade je skúter lepšie kapotovaný ako motocykel, teda viac chráni jazdca pred nečistotou, ale aj pri zrážke. Rozdiel medzi skútrom a motorkou je tiež v pozícii jazdca za jazdy. Na skútri sa sedí v klasickom sede s rukami vystretými pred sebou. Na motorke, i keď je to závislé od typu stroja, je jazdec vo väčšine prípadov viac naklonený dopredu, teda naľahnutý na nádrž.

História skútrov v skratke

Veľa ľudí je presvedčených, že prvý skúter na svete bola legendárna Vespa. Ani zďaleka tomu tak nie je, skútre sú oveľa staršie. Málokto to vie, ale prvá motorka na svete bola v skutočnosti prvý skúter na svete. Aspoň tak by teda vtedajší stroj definovali súčasné pravidlá. V roku 1894 prvý skúter vyrobili v Nemecku, konkrétne vo fabrike Hildebrand & Wolfmüller v Mníchove. Išlo o motocykel, ktorý sa dal v tom čase už normálne zakúpiť.

(zdroj: wikipedia.org)

Prvá generácia skútrov zažívala svoj boom v časoch prvej svetovej vojny, no nevyznačovala sa prílišnou spoľahlivosťou a ani dobrým rámom, materiály v tom čase ani zďaleka neboli tak ďaleko ako dnes. V roku 1920 preto produkcia skútrov prakticky ustala.

Obnovila sa niekedy okolo roku 1936, v Anglicku. Firma Salsbury Motor Glide vyvinula skúter, ktorý bol základom pre všetky ďalšie modely po ňom. V roku 1938 do neho pribudla aj prvá CVT prevodovka použitá na skútri. Počas druhej svetovej vojny dokonca anglické firmy vyrábali skútre, ktoré bývali zhadzované spolu s výsadkármi nad nepriateľskou líniou. Anglický typ skútra sa vyrábal cca do roku 1965.

Vtedy už ale naplno bežala produkcia skútrov tretej generácie, na začiatku ktorej zaznelo práve ono legendárne „Sembra una vespa“ („vyzerá to ako osa“), po tom ako Enrico Piaggio videl prototyp nového malého skútra, vtedy ešte s kódom MP6 ktorým chcel v Taliansku naštartovať svoje podnikanie po vojne. Skúter Vespa sa stal okamžitým hitom a nastavil štandard pre skútre tak, ako ich poznáme vlastne dodnes.

Samozrejme časom došlo k mnohým modernizáciám, prišli spomínané automatické prevodovky a ďalšie prvky moderných motoriek. Ale základ je aj dnes ten, ktorý položil práve tím okolo Enrica Piaggia. 

Koncom 20. storočia a najmä na začiatku nového milénia sa začali čoraz viac po celom svete presadzovať japonské značky. Honda, Suzuki aj Yamaha dnes vyrábajú snáď najspoľahlivejšie skútre. Jaromírom Jágrom skútrového sveta môžeme nazvať skúter Honda Super Cub, ktorý sa začal vyrábať v roku 1958 a vyrába sa s patričnými modernizáciami dodnes. Honda doteraz vyrobila viac ako 110 miliónov kusov, čím sa Super Cub stal najviac predávaným vozidlom (nielen skútrom) na svete vôbec.

(zdroj: wikipedia.org)

Kategórie skútrov

Skútre môžeme rozdeliť podľa viacerých kritérií. Pre základné delenie nám však postačí rozoznávať skútre podľa druhu pohonu, podľa objemu motora a podľa veľkosti.

  • Podľa druhu pohonu
    •  Motorový skúter
    •  Elektrický skúter
  • Podľa objemu motora
    •  Skúter do 50 ccc
    •  Skúter do 125ccm
    •  Skúter do 300 ccm
    •  Skúter do 500 ccm
    •  Skúter nad 500 ccm
  • Podľa veľkosti
    •  Klasický skúter
    •  Maxiskúter