Dosť často, a odkedy píšem www.naskutri.sk, ešte častejšie sa stretávam s tým, že sa ma kamoši a známi, ktorí jazdia iba autom, pýtajú, prečo motorkári (nerozlišujú medzi skútristami a motorkármi) jazdia ako debili. Prečo robia toto, prečo tamto, posielajú mi na FB snáď každú nehodu motorky alebo skútru a čakajú, že im buď dám nejakú exaktnú odpoveď, alebo padnem na kolená a odprosím ich za všetky pomyslené hriechy nás, čo máme radi jazdu na dvoch kolesách. Je možné, že to sami poznáte.

Nerobím ani jedno, ani druhé. Je ťažké vysvetľovať niektoré veci ľuďom, ktorí na skútri či motorke nikdy nesedeli, nieto sa na nich ešte viezli. A nie, argumenty o tom, že je to rovnaké ako na bicykli neberiem. Nie je. Keďže sa mi nechce stále niečo vysvetľovať, pustil som sa aj s vašou pomocou na FB (veľmi za ňu ďakujem) do článku, v ktorom som spísal veci, ktoré vodiči automobilov nemajú radi, keď ich robíme. Snažil som sa ku každému bodu napísať aj to, prečo sa to deje, hoci samozrejme, nie je to 100 %, okolnosti bývajú rôzne. No a zároveň som chcel byť objektívny, lebo o tom čím vodiči vytáčajú nás, skútristov, som už písal.

Aby ste ma však pochopili nemienim tu ospravedlňovať, neospravedlniteľné, ani žiadať milosť pre hlupákov, ktorí samozrejme jazdia aj na dvoch kolesách. Len som chcel, aby sa dalo pochopiť, že ak skútrista z pohľadu šoféra automobilu urobí nejakú blbosť, väčšinou to nerobí pre potešenie, ale má to nejaký dôvod.

Jazdou sa bavíme a užívame si ju

Mám to šťastie, že môžem jazdiť na skútri preto lebo ma to baví. Nie každý to tak má. Mnohí z nás jazdia na dvoch kolesách kvôli tomu, že buď musia alebo ich k tomu tlačí finančná situácia. Ja, a mnoho mojich priateľov zo skúter komunity však jazdíme pre číro číre potešenie z jazdy a pre ten úžasný pocit voľnosti a slobody, ktorý skúter poskytuje. A už to je vec, ktorú veľa vodičov nechápe. Snáď len majitelia veteránov či športiakov. Aj tí, rovnako ako my, sadajú za volant preto, aby sa zabavili. Nejde nám len o to dostať sa z bodu A do bodu B. Cesta je cieľ, ako znie známe klišé. No práve preto, že sa chceme zabávať, a nie sa len plahočiť v mestských kolónach, sme často tŕňom v oku. Prosím o trochu tolerancie, áno, hráme sa, blbneme, a zabávame sa, som si istý, že v drvivej väčšine prípadov tam, kde to nikoho neobťažuje, neobmedzuje a neohrozuje. Žiadam o trochu zhovievavosti.

Nestojíme v kolónach

Neverím, že existuje skútrista alebo motorkár, jazdiaci pravidelne, ktorý by sa ešte nestretol s agresívnym hlupákom v kolóne, ktorý nezvládne to, že on musí stáť a motorka môže ísť. O predbiehaní v kolónach som písal samostatný článok a nechcem tu teraz polemizovať o tom čo sa smie a čo nie (ruku na srdce, ani vodiči áut nedodržujú všetky predpisy, tak ako sa má). Ide o to, že stáť v kolóne v aute a na motorke je úplne niečo iné. V kolóne je (v lete) horúco, smrad, tesno a ešte musíte neustále pracovať s váhou vášho stroja. To šofér sediaci v klimatizovanom aute, ktorého jediným problémom je, že stratí nejaký čas, nemá šancu pochopiť. A prosím, argument, keď to nevydržíš nechoď na motorke je blbosť, lebo ani ten človek v aute ním nemusel ísť a nemusel stáť v kolóne. Môžme sa nabudúce stretnúť v MHD, alebo ísť na bicykli, ale mám taký pocit, že to asi neprejde. Jednoducho, pochopte, že chceme čo najrýchlejšie vypadnúť, a nezavadzať. Nemyslím, že drvivá väčšina z nás sa v kolóne posúva dopredu preto, že sú arogantní a chcú sa vysmievať autám, že oni nemôžu…

Na križovatke ideme dopredu

Je to podobné ako s kolónou, hoci, priznám sa, toto až tak často nerobím. Ak sa tak už deje, robí sa to najmä preto, aby sa človek na dvoch kolesách nemusel následne prepletať pomedzi pomalšie autá a pomaly sa rozbiehať. Aj tie najmenšie 125ky totiž vyrazia z križovatky skôr ako hocijaké bežné auto, a preto málokedy nastane situácia, že by niekoho blokovali. Skôr naopak. To, že ideme dopredu prospieva plynulosti cestnej premávky. Len je niekedy ťažké zhltnúť vlastné ego. V zahraničí je dokonca bežne súčasťou predpisov, že motorky môžu ísť dopredu a vodiči v autách uhnú a pustia motorky pred seba. Zlepšuje sa to aj na Slovensku, ale pomaly.

Jazdíme o niečo rýchlejšie

Áno, jazdíme pár kilometrov nad limitom. Nemyslím teraz 100vkou na 50tke. No o pár km rýchlosť prekračujeme. Nie je to z rozmaru, ale kvôli bezpečnosti. Môže sa to zdať úsmevné, ale pre nás to také nie je. Pomalá jazda na moto, aj na skútri je náročnejšia ako rýchla, ide však hlavne o to, že len málo vodičov automobilov si necháva taký odstup ako treba, ba naopak, má tendenciu skúter idúci predpísanou rýchlosťou za každú cenu predbehnúť. Ja osobne neznášam auto nalepené na chrbte tak, že v späťákoch vidím, že jeho šoférovi trčia chlpy z nosa. A tak radšej ideme o pár km v hodine viac, aby nás nikto nepredbiehal. 99 % z nás, ale ide tak, aby neprekračovalo povolenú rýchlosť o hodnotu tolerovanú aj policajnými radarmi. 

Nejazdíme plynulo

Jazdiť na motorke, a tobôž na skútri, plynulo si vyžaduje skill, a ten mnoho jazdcov nemá. Treba to povedať otvorene. Tak, ako v autách, aj na strojoch s dvoma kolesami jazdia aj tí, ktorí nie sú úplne excelentní jazdci. Nie je to totiž o tom, že si pustíte tempomat (ktorý stále väčšine motoriek a skútrov chýba) a veziete sa. Na motorke pri jazde stále pracujete často celým telom a verte či nie, cesta, ktorá sa v aute zdá dobrá, a v pohode, môže byť pre dve kolesá doslova tankodrom. Druhá vec je, že niekedy jazdíme iba pre ten pocit z jazdy a chceme si vychutnávať, a tak sa stane, že ideme na 90tke, sedemdesiatkou alebo osemdesiatkou. To však zakázané nie je. Tak trochu rešpektu.

Nevypíname smerovky

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa. Častá vec, a veru sa stáva aj ostrieľaným jazdcom. Je to spôsobené najmä tým, že na rozdiel od smeroviek v automobile, sa tie na motorke či skútri nevypínajú samé. No a keďže pri akomkoľvek odbočovaní si celý manéver na dvoch kolesách vyžaduje oveľa viac pozornosti, ako v aute, žiaľ, často sa stane, že smerovky zabudneme vypnúť. Preto, ak vidíte, že má motorka ukazovateľ smeru zapnutý, ešte to neznamená, že bude aj reálne odbočovať, nespoliehajte sa na to, a radšej pribrzdite.

Nechávame si veľa priestoru

Áno, nechávame a robíme to úplne zámerne. Nechať si väčšiu medzeru pred predným kolesom má zopár dobrých dôvodov. Ten najdôležitejší je, že jednoducho naše brzdy ani zďaleka nebrzdia tak, ako tie na aute. Ten kotúč, alebo aj dva, na motorkách, sú malé a aj tie najlepšie brzdy majú dlhšiu dráhu, ako na obyčajnom aute. Druhým dôvodom je to, že potrebujeme priestor na manévrovanie, opäť, na dvoch kolesách to je niekedy oveľa ťažšie a napr. na rýchlu zmenu smeru nestačí len pohyb rúk, ako pri vozidlách s volantom. Tu musíte zapojiť takmer celé telo, a aj u človeka s najlepšími reflexami chvíľku trvá, kým zareaguje. Takže tým, že si nechávame väčšiu medzeru si kupujeme čas, máme ho menej ako v aute. Preto sa nám tam prosím nepchajte. A ešte, v neposlednom rade, máme len helmu, a z výfuku to fakt nevonia.

Svietime diaľkovým svetlom

Osobne diaľkovým svetlom nesvietim, ale poznám mnohých ktorí to robia a robia to z dôvodu bezpečnosti. Žiaľ, je to dvojsečná zbraň. Áno, motorku, resp. skúter bude lepšie vidieť, zároveň však diaľkové svetlo skresľuje oproti idúcim vodičom vzdialenosť medzi nimi a vami, takže sa im môže zdať, že majú dosť času sa uhnúť, ale realita býva iná. Je lepšie si radšej namontovať prídavné svetlá a nastaviť ich samozrejme tak, aby neoslňovali.

Nebezpečne predbiehame

Priznám sa, na toto nemám žiadnu poľahčujúcu okolnosť, ani argument. Robí sa to samozrejme preto, aby sa človek dostal čo najrýchlejšie dopredu. Ale, je to blbosť. Nebezpečenstvo je príliš vysoké. Na skútroch sa to deje asi výrazne menej ako na motorkách, no je to samozrejme najmä o tom, že sa nám nechce tlmiť ten výkon, ktorý je pod kapotou v nejakej pomalej jazde za nejakým autom. Navyše, keďže motorka je výrazne menšia a užšia ako auto, dá sa ňou zmestiť aj medzi dve oproti idúce autá. Mnohí to využívajú, aj keď je to nebezpečné. To čo sa však určite týka aj skútristov je predbiehanie sprava, najmä v mestách.

 Špinavá vozovka, kanály, dvere áut a v neposlednom rade, náhle vybočenie auta doprava, kde vodič nikoho nečaká, to všetko je v hre, a ja osobne to neriskujem, a nadávam aj keď vidím, že to robia iní. 

Ešte raz opakujem, toto nie sú výhovorky, len snaha o objasnenie. Vždy sa nájdu výnimky, ktoré jazdia ako „prasce“ a robia zlé meno celej komunite. Nie sme všetci takí, tak ako nie všetci za volantom sú cestní piráti. Rešpektujme sa navzájom a buďme ústretoví, to, že vás v kolóne predbehne skúter vám deň nijako nezhorší, a ak si na motorke odpustíme jednu myšičku a počkáme na prehľadnejší úsek nám tiež neublíži. Mier a pokoj na cestách…