Čo si obliecť na skúter keď je chladno? Hovorí sa, že neexistuje zlé počasie, iba zle oblečený skútrista (cyklista, turista, všelijaký iný ista…). Nemám úplne rád klišé a spomeniem si na viacero prípadov, keď ma na ceste chytilo také počasie, že sa pokračovať nedalo, no uznávam, že niečo pravdy na tom tvrdení bude.

Najväčším nepriateľom milovníkov dvoch kolies v neskorej jeseni, a v zime, totiž nie je ani tak dážď, sneh, či iné skupenstvá vody padajúce z nebies, ale chlad. Zima je horšia ako voda. Áno, cesta je mokrá, šmykľavá, zahmlieva sa plexi na prilbe a voda steká všade tam kde to nie je príjemné, skúsenejší jazdec by však nemal mať problémy. Ak však klesne teplota a začne byť skutočne chladno, skúsenosti vás nezahrejú.

Ak vám totiž začne byť zima, nedokážete sa sústrediť na nič iné ako na to, že mrznete a chcete sa zohriať. Nerobíte to vedome, to mozog sám. Prečo je to nebezpečné? Pretože prestávate dávať pozor na jazdu, nekoncentrujete sa. Navyše, tým ako chladnete, strácate citlivosť v prstoch, začnete sa triasť, a keď vám začnú samovoľne drkotať zuby, a nejde to nijako zastaviť, verte mi, radšej by ste jazdili v daždi.

Je kopec ľudí, ktorí vám povedia, že jazdiť v teplotách pod 10 stupňov je hlúposť. A možno majú pravdu. Ale nie je to nemožné a pokiaľ sa správne oblečiete a vybavíte, nemusí to byť ani nepríjemné. Mnohí jazdiť chcú, ale nevedia sa adekvátne vybaviť. Aby som len neukazoval prstom, pokorne hlásim, že ja sám som k nim kedysi patril. Presvedčený o tom, že viem najlepšie čo a ako som jazdil, nie úplne naľahko, ale určite nie oblečený dostatočne.

Bolesť ma naučila. Pravda je totiž taká, že ostať v teple nie je dôležité len pre to, aby ste bezpečne dojazdili, ale aj preto, aby telu neostali následky. Skúsení a mnohoroční motorkári či skútristi vám radi porozprávajú o boľavých krížoch, kolenách a krku. Správne zvolené doplnky do chladného počasia vám predĺžia sezónu a ochránia zdravie.

Tu je mojich pár tipov, ako sa obliecť tak, aby vám nebolo zima a jazdu ste si užívali aj v neskorom novembri či decembri.

Topánky

Topánky síce nie sú úplne najdôležitejšou zložkou oblečenia z hľadiska tepelného komfortu, no aj tak odporúčam investovať do kvalitných moto topánok. Viem, že tu sa dá veľa uhrať teplejšími moto ponožkami, no ak vám topánka premokne, ponožky to nezachránia. Radšej si kúpte kvalitnejšie a kožené topánky, vydržia dlhšie nepremoknúť. Pri výbere odporúčam pozerať najmä po topánkach s výškou nad členok. Aj kvôli bezpečnosti, no aj preto, že vietor sa ľahko dostane aj medzi topánku a nohavice a čím vyššia topánka je, tým lepšie chráni. K dispozícii sú aj tepelné vložky do topánok, ktoré vám nohy zohrejú, ale nie každému je tento spôsob ohrevu príjemný.

Termoprádlo

Máločo je v moto oblečení také dôležité ako kvalitné termo. Keby sa mám za posledné peniaze rozhodnúť či si mám kúpiť kvalitnú bundu alebo termo, kúpim si to najkvalitnejšie termo oblečenie aké môžem. A hlavne to správne. Nekupujte si prosím na zimu to ľahké termooblečenie určené na letné športy. Hľadajte hrubšie, zimné termo, ktoré aj zohreje.

Je to vrstva, ktorá sa priamo dotýka vášho tela a odvádza z neho pot. To znamená, že nechladí, čo je megadôležité. Pokiaľ totiž zvládnete zabezpečiť, aby vám nefúkalo pod bundu, nebude vám zima. 

Pri kupovaní termoprádla som sa naučil jednu vec, nie je termo, ako termo. Aj ja som začínal s termoprádlom z Lidlu a myslel som si, ako skvele som ušetril, keď som ho kúpil za pár Eur, keďže v moto obchodoch stálo niekoľko desiatok Eur. Lenže, keď som si potom kúpil kvalitnejšie termo oblečenie, pochopil som svoju hlúposť. Rozdiel bol samozrejme v kvalite materiálu a aj vo funkčnosti. Kvalitnejšia spodná vrstva vás neobmedzuje (to termo z Lidla ma neuveriteľne svrbelo) a tepelný komfort je oveľa, oveľa vyšší. Ak už si termo kupujete, vždy kupujte vrchnú aj spodnú časť oblečenia. Aj pod nohavice je to skvelá pomoc.

Nohavice

Tu nechcem odporúčať nič konkrétne, niekto má rád kevlarové rifle, iný preferuje voľnejšie cestovateľské nohavice. V podstate je to jedno. Dôležité je, aby bol materiál kvalitnejší a hrubší, pokiaľ možno s čo najmenším počtom vetracích otvorov. Ja napr. mám iné rifle na leto a iné na chladnejšie počasie. V lete preferujem moto nohavice s odvetrávacími otvormi, na zimu mám moto rifle od Beringu, kde vetranie chýba, ale skvele držia teplotu. Ak mám pod nimi termonohavice, nestáva sa mi, že by som cítil chlad od nôh. Osobne mám problém s kolenami, preto nikdy nejazdím bez kolenných chráničov. Jednak plnia svoju úlohu ochrany pri páde, zároveň mi však vďaka nim nefúka priamo na kolená a nemám potom bolesti.

Bedrový pás

Môj najväčší hriech prvých rokov na skútri. Nejazdil som s bedrovým pásom a ešte som sa aj usmieval ak ho niekto mal. Bral som ho ako niečo čo nosia starí ľudia, kam som sa samozrejme spupne neradil. Ach, aký som bol hlúpy. Je to dôležitá vec a pokiaľ môžete, ľadvinový pás na jeseň noste. Ja ho odvtedy, ako mi „ofúklo“ kríže tak, že som sa nemohol poriadne hýbať (a na skútri som fakt necítil, že by mi bolo zima), nosím, a neviem si jeho funkciu vynachváliť. Pohľadajte taký, ktorý dobre odvádza pot, aby ste sa pod ním nadmerne nepotili a dobré je, vybrať si správnu veľkosť. Aby vás príliš nesťahova, pretože mať niekoľko hodín neprirodzene stiahnuté brucho tiež nie je nič čo by ste si nemohli odpustiť.

Bunda

Búnd na skúter mám, podobne ako nohavíc, viacero. V lete nosím perforovanú letnú bundu Revit Eclipse. V chladnom počasí si však beriem moto bundu, ktorá sa skladá z viacero vrstiev. V podstate vám takáto bunda stačí celosezónne. V lete z nej vyberiete tepelnú vrstvu a nepremokavú vrstvu a máte ľahšiu letnú bundu. Na konci leta len obe tieto časti vrátite a môžete jazdiť. Pri jazde si vždy dajte pozor či nemáte pootvárané vetracie otvory. Akonáhle sa vám totiž pod moto bundu dostane chlad, už len veľmi ťažko sa zahrejete naspäť.

Nákrčník

Elastický nákrčník, alebo šatka či šál, by mala byť takisto pevná súčasť vašej moto výbavy na jesenné a zimné jazdenie. Jednak vám totiž chráni krk a krčnú chrbticu pred zachladnutím, a následným nepríjemným zablokovaním, zároveň bráni chladnému vzduchu, aby vám vnikal pod bundu okolo goliera. Prípadne si ako núdzovku hoďte cez termo nejaký rolák.

Rukavice

Ďalšia zásadná súčasť moto oblečenia, na ktorej sa, ak to s jazdením v chladnejšom období myslíte vážne, neoplatí šetriť. Opäť, poučte sa na mojich chybách. Majte dva páry rukavíc. Jedny ľahšie, na leto, druhé teplejšie, na chladnejšie dni. Výber rukavíc nepodceňujte ani vtedy, keď máte vyhrievané rukavice. Oni síce hrejú a zima vám nie je, no fúkať na hánky a hornú časť dlane vám neprestane. Aj z toho môžu neskôr prísť nepríjemnosti a bolesť.

Dnes už zoženiete aj rukavice, z ktorých sa taktiež dajú vytiahnuť tepelné vložky a môžete ich používať aj v teple aj v chladnejšom počasí. Prípadne vyskúšajte vyhrievané rukavice, alebo návleky na rukavice aj to je riešenie. Nie je totiž nič horšie, ako keď vám od chladu stuhnú ruky a vy stratíte cit. Ovládanie plynu je potom veľmi zlé a brzdenie je vyslovene nebezpečné, keďže nebudete môcť poriadne stlačiť brzdovú páčku.

Kukla

Kukla je skvelým spôsobom ako si udržať v teple tvár a hlavu. Opäť, ak môžete investujte do najkvalitnejšej možnej. Je rozdiel medzi kuklou za 5 € a za 30 €. V tej prvej sa spotíte a po chvíľke budete okamžite mokrí, tá druhá vám udrží pocit sucha a tepla aj pri dlhej jazde.

Hľadajte kuklu, ktorá vám zakryje ústa aj nos, čím menej kože ostane odhalenej tým menšia zima vám bude. Ak môžem poradiť, hľadajte si kuklu, ktorej spodná časť presahuje až niekam na plecia, ušetríte za nákrčník.

Prilba

Možno sa to nezdá, ale aj voľba prilby v zime je dôležitá. Otvorená prilba je síce fajn, a až tak sa nezahmlieva, ale fúka do nej a je v nej zima. Bez kukly o nej ani nepremýšľajte. Ideálna je integrálna, resp. vyklápacia či preklápacia prilba. V podstate záleží na tom, aké má vetranie, najmä na brade. Horné vetracie otvory pokojne zatvorte, tie na brade naopak nechajte otvorené a vyčistite ich, aby do helmy prúdilo čo najviac vzduchu. Inak sa vám totiž bude nadmerne zahmlievať plexi. Najlepšie je rovno nainštalovať pinlock. Nezdá sa to, ale pomáha to veľmi dobre, a je to kvalitnejšie riešenie ako spreje a podobné pomôcky. Nepoškodzuje totiž vrchnú vrstvu plexiskla.

Nepremok

Bez nepremoku na jeseň a v zime radšej ani nejazdím. Dá sa zohnať taký, ktorý sa fakt jednoducho zbalí do úplne malého vrecúška čiže vôbec nezavadzia a je univerzálne využiteľný. Obliecť si ho môžete aj keď neprší, či nesneží. Aj on totiž funguje ako izolačná vrstva a keď si ho oblečiete na bundu, rozdiel je cítiť. Už som to vo svojich článkoch spomínal, nepremok by mal byť súčasťou doplnkovej výbavy a vždy by ste ho mali mať pri sebe.

Skúter

Skvelé je, že dnes už sa ochrana proti chladu neobmedzuje iba na oblečenie. Existuje hneď niekoľko vychytávok, ktoré vám v boji so zimou pomôžu aj priamo na vašom stroji. Asi najlepší príklad je termo deka Termoscud Tucano Urbano. Tú pozná asi každý, kto niekedy nad jazdou v zime uvažoval. Udrží vám v teple spodnú časť tela, ktorá v chladnom počasí dostáva zabrať. Verte mi, s Tucanom a bez neho je obrovský rozdiel a kto termo deku skúsil, už bez nej v zime nejazdí. Akurát si treba zvyknúť na to, že ste mierne obmedzený v pohybe nôh, ale je to naozaj iba o zvyku.

Vyhrievané rukoväte už som spomenul skôr, no ak sa vám nechce zasahovať do elektroniky, prípadne sa vám ich inštalácia zdá napr. drahá, môžete zvoliť lacnejšiu, a podľa mňa aj lepšiu variantu. Textilné návleky, ktoré sú spojené s priamo s riadením a vkladajú sa do nich ruky už v moto rukaviciach. Svoj účel plnia znamenite a najmä, odbúravajú nedostatok s fúkaním na hornú časť ruky. Ak ich spojíte aj s vyhrievanými rukoväťami, ste dokonale chránení. 

Sami vidíte, že vybaviť sa do chladného počasia nemusí byť problém. Treba však počítať s tým, že to niečo stojí. Ak sa ale rozhodnete investovať, budete spokojní a sezónu si predĺžite nie o pár dní, ale o mesiace. A to za to stojí.