Keď sa povie jazdenie na skútri, väčšina z nás si predstaví bezstarostnú kochaciu jazdu niekde na okreskách. Z jednej strany zelené a žlté lány políčok, lúčne kvety, z druhej strany voňavý les, hory, nádherné výhľady a… áno, tam niekde vzadu je jazierko, však? Vidíte ho tiež, pravda? No a to všetko najlepšie doplnené gýčovo zapadajúcim červenkasto ružovým slnkom na obzore… Krása!
Realita je však taká, že pre mnohých z nás je skúter skôr dopravným prostriedkom, ktorý využívame v meste. A tam je zľava bezkrký ujo v SUV, napravo kamión, a za vami pizza kuriér s rozzúreným 15 ročným, primerane veku sa rozpadajúcim, Matizom… Romantika bokom, v meste sa prichádza o nevinnosť aj ilúzie a každý kto si klasickou dopravnou špičkou v meste aspoň raz v živote prešiel mi určite dosvedčí, že to je úplne iný „šport“, ako ten náš vysnívaný a z reklamných letákov kričiaci skútering.
Jazda na skútri v meste dá zabrať. Fyzicky aj psychicky, a osobne poznám ľudí, ktorí po skúsenosti so skútrom v meste povedali, že na to viac nesadnú lebo na to nemajú nervy. Viem aj o takých, ktorí sa vyhýbajú hlavným križovatkám, aj keď jazdia autom. Naše mestá sú koncentráciou všetkého toho čo nás na skútri ohrozuje, šialenej premávky, premotivovaných vodičov, výmoľov, 97 druhov asfaltu, horúčavy, chodcov bez pudu sebazáchovy a ďalších XY vecí, ktoré robia z jazdy na skútri adrenalínový šport.
Áno, mesto na skútri skutočne nie je pre každého, no bolo by zlé, ak by ste to v ňom aspoň neskúsili. Skúter je totiž v meste ako ryba vo vode, a ak ho jazdec dokáže správne využívať a má trochu asertivity, je to neoceniteľný pomocník, ktorý ponúkne hneď niekoľko výhod. Pár z nich je síce na hrane zákona, ale kto sa bojí, tomu skúter, resp. nič jednostopé do rúk nepatrí.
Navyše, tak ako pri iných veciach, aj pri mestskom skútrovaní platí, že dodržiavanie niekoľkých, praxou overených, pravidiel dokáže výrazne znížiť mieru rizika. Preto som pre vás spísal tie, ktorými sa riadim ja, snáď vám pomôžu, mne sa zatiaľ osvedčili na 100 %.
Predvídajte
Je to rada, ktorou začínam asi každý takýto článok, no v meste platí dvojnásobne. Musíte myslieť aj za iných, pretože zhustená doprava je žiaľ aj koncentrácia ľudskej hlúposti, rôznych jazdných štýlov a sklonov k destruction derby. Tým, že budete predvídať už vopred zabránite kolíznym situáciám, prípadne na ne dokážete zareagovať včas. Ono, je super predbiehať kolóny a z križovatky vyraziť prvý, ale VŽDY to robte opatrne a až po tom ako očami skontrolujete situáciu na ceste. Jazda na slabučko červenú je náš národný šport, tak aby vás to skoršie vyrazenie z križovatky nestálo zdravie. Ak už máte čo to odjazdené, viete aj z toho ako ide auto pred vami odhadnúť, kto ho šoféruje. Prispôsobte sa tomu.
Zachovajte pokoj
Skúsenejší skútristi sa môžu usmievať, ale aj my sme kedysi začínali, preto treba chápať to, že niekto má z jazdy na malom dopravnom prostriedku, medzi všetkými tými oplechovanými obludami naokolo stres. Najlepšia rada na to je, neriešte okolie, riešte seba. Nenechajte sa vyrušiť hlukom, pohybmi, svetlami, ničím. Je to nepríjemné, dokáže to poriadne rozhodiť sústredenie, no časom sa to zlepší. Zamerajte sa na seba, koncentrujte sa na svoju jazdu a svoje zorné pole. To, že vedľa stojí nákladiak síce môže byť na začiatku strašidelné, ale ak si vy zachováte chladnú hlavu, nič sa nestane. Obrňte sa pokojom Angličana a zvládnete to.
Neporušujte predpisy
V meste, ako všetci vieme, je znížená rýchlosť a platia aj ďalšie obmedzenia, napr. špeciálne pozor na obytné zóny a pod. lahôdky. Už som písal aj o tom, že ani predbiehanie v kolóne nie je úplne v súlade so zákonom a bacha aj na radenie do križovatky. Polícia kopec vecí toleruje, ale sem tam sa dá naraziť na vzorného príslušníka, ktorý sa riadi heslom „kázeň, kázeň musí být“. Ja vždy rozlišujem či je niekde hliadka a policajti stoja von z auta, a vtedy sa radšej ja prispôsobím, alebo vidím, že sedia v aute, prípadne normálne idú ako súčasť premávky, vtedy si zvyknem strihnúť aj osobnú rebéliu a predbieham kolónu či autá na križovatke. Zatiaľ mi to vychádza.
Držte si odstup
Všeobecne sa odporúča dodržiavať pravidlo 2 sekúnd, teda udržiavať medzi vami a vozidlom pred vami vzdialenosť, ktorú prejdete za 2 sekundy. No, v meste je to zložité, hlavne ráno a poobede, teda počas dopravnej špičky si to úplne neviem predstaviť. Preto je podľa mňa veľmi dôležité poznať svoj skúter a hlavne svoje brzdy. Ak totiž budete vedieť ako kvalitne brzdia, úplne automaticky tomu budete prispôsobovať aj svoju jazdu. Odporúčam ísť niekam na prázdne parkovisko, či inú voľnú plochu, brzdy si tam poriadne otestovať a „dostať ich do rúk“. Rýchlo potom zistíte či môžete mať pred sebou auto na sekundu, dve, ale aj tri či štyri.
Prispôsobte jazdu stavu vozovky
Špecialita slovenských miest je plátanie ciest tak nejak bez rozmyslu, ad hoc, zásadne zakaždým inou firmou, s iným asfaltom. Potom máte na 100 metroch 6 druhov asfaltu, sem tam doplnených ešte neopravenými výmoľmi, korenené kanálmi v strede aj po bokoch ciest. Šľahačkou je vyfrézovať cestu a „zabudnúť“ umiestniť značky, a čerešničkou umiestniť retardér alebo ešte lepšie rampu na ceste, kde „šialenou“ 50 km rýchlosťou ohrozujete tak maximálne spánok lesnej zveri.
Aj s takýmito „radosťami“ na skútri v meste počítajte pretože inak sa brzdí na novom asfalte a inak na starom, vyjazdenom. Ja vždy hovorím, že až na motorke, alebo na bicykli spoznáš svoje mesto, lebo v aute nejaké kanály či nerovnosti až tak nevnímate. Na skútri stačí jeden prejazd mestom a budete si pamätať, kde vám chrbát nadával tým najhoršími výrazmi. Špecifické, najmä pred križovatkami sú vyjazdené koľaje. Niekto jazdí v nich, niekto medzi nimi. Každopádne, treba si na ne dať pozor, lebo vletieť do nich v rýchlosti okolo 50tky už býva nebezpečné. Naučte sa preto, kde aký asfalt je a hlavne sledujte vozovku pred sebou.
Bacha na križovatky
Spomenul som križovatky. Tie sú, hlavne vo väčších mestách niečo ako skúška dospelosti skútristu. Radenie do nich si nechám na iný článok, ale vedzte, že to, čo pred nimi všetci robíme, teda ideme dopredu, úplne dovolené nie je. Nebezpečné sú však križovatky hlavne preto, že nemusíte dostať prednosť ani keď ste na hlavnej ceste alebo vtedy keď máte zelenú, preto sa pri prejazde vždy, ale naozaj vždy, sústreďte a pozerajte na okolité autá. Najlepšie priamo vodičom do očí, aby ste videli či vás vnímajú. Ďalší dôvod, prečo ide na križovatkách o krk viac ako inde je ten, že hlavne na veľkých, „hlavných“ križovatkách je vedľa seba často viac pruhov v jednom smere jazdy a pri odbočovaní má kopec vodičov tendenciu si nadbiehať, a nehovorím len o kamiónoch a autobusoch. Ak má takýto vodič vedľa seba auto, tak ho ešte ako tak registruje. Vás na skútri v 90 % prípadov nevníma a nevidí. Pozor na to, aby vás nevytlačil na kraj cesty, prípadne ste pri jeho manévri do vášho pruhu nespanikárili a zbytočne nestratili stabilitu.
Odpustite chodcom
Ak existuje nejaký špeciálny druh človeka, tak ním sú určite chodci v meste. Nesmrteľní, nevidiaci, pripravení nechať sa zraziť kedykoľvek, kdekoľvek a kýmkoľvek. Špeciálne vyšľachtené druhy chodcov sú malé deti, teenageri napojení na životne dôležité slúchadlá a dôchodcovia. Špeciálne dôchodkyne. Ja viem, že to odo mňa asi nie je pekné, ale keď vidím staršiu pani v gravitačnom poli vozovky, okamžite idem na brzdy, pretože vo väčšine prípadov viem, že ju gravitácia cesty pohltí a ona tam vpadne bez toho, aby sa rozhliadla aspoň na jednu stranu. U detí nedostatok zmyslu pre zachovanie vlastného života chápem, u dospelých nie, a viem byť na takých ľudí zlý a sprostý… Dávajte si preto zvýšený pozor na to čo sa deje na chodníku, predovšetkým vtedy, ak dlho pred vami nič nešlo, alebo ak je auto pred vami ďaleko vpredu. Vtedy totiž nastáva ich čas, a presne vtedy je nutkanie prejsť cestu prechodom či mimo neho najsilnejšie. Zvýšte opatrnosť aj pri zastávkach autobusov, železničných staniciach atď.
Aj Kolobežkárom a cyklistom
Ak upozorňujem na chodcov, nesmiem zabudnúť na cyklistov a najnovší, prudko sa rozmáhajúci fenomén, kolobežkárov, špeciálne tých elektro naladených. Aby teda nedošlo k nedorozumeniu, ja sám som cyklista, a aj obyčajnú kolobežku mám, ale tak nejak sa zvládam správať tak, že som v živote nemal na bicykli s nikým konflikt.
Pozor si treba dávať predovšetkým na prechodoch pre chodcov. Zákon síce hovorí o tom, že by ste mali na prechode z bicykla či kolobežky zísť, no v praxi sa tak nedeje. A je to normálne, nejdem sa tváriť, že vždy idem po prechode mimo bicykla. Čo však nerobím a radi to robia iní, je prechádzanie na poslednú chvíľu. Cyklista či kolobežkár vidí, že ešte stíha tak šliapne do pedálov, alebo pridá, a na poslednú chvíľu to pred vami predsa len stihne. Lenže skútrista sa môže zľaknúť, prudšie zabrzdiť a to môže viesť k pádu. Preto skutočne, pred prechodmi vždy veľký pozor, radšej spomaľte a pustite všetkých nech prejdú. Bude vás to stáť pár sekúnd, ale to prežijete.
Ďalšia vec je, že obe skupiny radi jazdia po ceste aj v tých najužších miestach, kde je väčšinou aj cyklochodník, či aspoň cyklopruh. Tak buďte pripravení, že auto pred vami náhle zmení smer preto, že ujo na 50 ročnej Liberte práve zvádza boj o zelený dres na rýchlostnej prémii, ktorá je o 30 metrov v krčme.
Pozor pri obchodných centrách
Nejdem teraz písať o tom, že v okolí „OC“ sa nachádza veľa zástupcov druhu „chodci“ a o tých už vieme svoj. Skôr chcem o tom, že mnoho vodičov má pri obchodných centrách pocit, že na parkoviskách platí pravidlo širšej cesty. Teda, že ak on je na širokej ceste, tak má prednosť. Samozrejme to tak nie je a platia klasické predpisy, a ak nie je vyznačené inak, tak aj prednosť sprava. Vy však buďte múdry skútrista a nikdy, nikdy a ešte raz NIKDY sa na to nespoliehajte. Druhá vec, na ktorú si treba dať okolo veľkých nákupných centier pozor, sú umývacie boxy. Tie v okolí nákupných ciest nebývajú vyspádované, takže voda, všetok bordel, a pena, ktorou sú niektorí schopní trafiť všade inde len nie na auto, sú všade naokolo a ak je umývačka umiestená za zákrutou, tak aj v zákrute. Nešmyknite sa.
Oblečte sa tak, aby vás bolo vidieť
Nejdem vám zasa opakovať aký druh oblečenia si máte na skúter obliekať. V meste vidím kopec skútristov vo všeličom možnom. Čo ale odporúčam dôrazne, je obliekať sa do výraznejších farieb, oblečenia s výraznými reflexnými prvkami, alebo priamo si na oblečenie dať reflexnú vestu. Pri jazde v meste toho totiž náš mozog musí naozaj vyhodnocovať príliš mnoho, a tak niektoré veci upozaďuje. A jednou z tých vecí je určite vnímanie tmavých farieb. Jednoducho sa v nich stratíte v tom hurhaji naokolo a šoféri vás prehliadnu. Vo výraznejších farbách im dáte aspoň šancu si vás všimnúť. Ja viem, že to nie je estetické a sám to neznášam, ale v meste sa to kvôli bezpečnosti oplatí.
Na záver chcem napísať, že napriek všetkému tomu čo som v článku spomenul je jazda na skútri v meste super, hlavne preto, že tak, ako som písal vyššie, sa v ňom naplno prejavujú jeho výhody. Využívajte ich s rozumom, nebuďte arogantný a agresívny a skúter vám ušetrí kopec času a nervov. Len dbajte na svoju opatrnosť a aj na bezpečnosť druhých, ušetríte si tým veľa problémov. Hor sa jazdiť, užívajte.