O jazdení na skútri v daždi koluje kopec chýrov a legiend. Od toho, že je to nemožné až po to, že sa tak dá jazdiť na zadnom kolese a bez prilby. Jasné, preháňam, ale jazda v daždi na skútri či motorke je skutočne spojená s mýtmi, niekedy až fantastického charakteru.
A pritom je to v podstate úplne normálna situácia. Najmä ak na skútri jazdíte pravidelne, skôr či neskôr sa vám stane, že vás nejaký ten dážď na ceste chytí. Dôležitá je intenzita dažďa. V niečom sa jazdiť dá, ale napríklad v búrke na skútri jazdiť určite neodporúčam. Ani taká prietrž mračien nie je úplne skúter pozitívna. V mrholení, či v daždi s bežnou, aj trochu silnejšou intenzitou, sa však jazdiť bez problémov dá. Pri kvalitnom vyššom plexiskle na vás niekedy ani nenaprší. Idete rýchlo a kvapky vám plexi na skútri spoľahlivo pochytá. Odporúčam tiež voziť okrem povinnej výbavy aj tú odporúčanú, v daždi môže dosť pomôcť.
Najbezpečnejšie je však vždy, ak sa dá, niekam sa schovať, pozrieť predpoveď počasia a počkať. Verte mi, kopec dobrých historiek (nielen) na skúter zrazoch začína zhruba slovami: „Boli sme sa previezť tam a tam, zrazu začalo strašne liať, tak sme sa schovali na zastávke…“
Zastávka či iná strieška však nie sú k dispozícii všade a tak, ak sa jazde v daždi vyhnúť nedá, tieto tipy pre jazdu na skútri v daždi by vám mohli pomôcť. Skúste si ich zapamätať:
Nezľaknite sa
V prvom rade sa zbytočne neľakajte. Panika vám nepomôže, práve naopak. Stále je treba sa sústrediť na jazdu a zbytočne sa nestresovať čiernymi myšlienkami dopredu. Sledujte cestu a vyhýbajte sa výmoľom a jamám. Nikdy neviete koľko v nich môže byť vody. Rovnako odporúčam vyhýbať sa vodorovnému cestnému značeniu. Mám na mysli značky a pásy nastriekané na vozovke. Neviem či to striekajú rovno slizom, ale v daždi sa na tom neuveriteľne šmýka. Prechody pre chodcov sú lahôdka a dokážu byť fakt nebezpečné. Rovnako tak dávajte pozor aj na olejové mláky a ďalšie podobné radosti. Je ich vidieť menej a šmýkajú viac ako za sucha. Taktiež sa vyhýbajte dreveným povrchom, na nich sa „vysekali“ aj iní borci.
Spomaľte
Hovorí sa tomu prispôsobenie rýchlosti stavu vozovky. Tak ak môžete, znížte rýchlosť, naozaj treba spomaliť. Žiadne, pôjdem rýchlejšie, nech som skôr doma. Heslo znie: „radšej mokrý ako odretý“. Nebodaj ešte horšie. S plynom narábajte opatrne, snažte sa pridávať čo plynule, žiadne pridám – uberiem. Aj tak sa vám ale sem tam zadné koleso pretočí a preto je dôležité ísť pomalšie. Vtedy je väčšia šanca, že sa udržíte. Keď prší viditeľnosť nie je bohvieaká. Voda strieka zhora, zdola aj zboku a častokrát nie je vidieť vôbec nič. A to neplatí len pre vás, ale aj pre ostatných. Preto radšej pomalšie a predvídajte. V spŕškach vody si vás menej skúsený vodič môže všimnúť až na poslednú chvíľu. Tak rozmýšľajte aj za neho.
Pozor na asfalt
Skútrista vie, že na slovenských cestách sa objavuje toľko typov asfaltov, že by jeden neveril, koľko sa toho dá namiešať. Pravá asfaltová zábava sa prejaví práve za dažďa. Klasické slovenské, aha na ceste sú diery, zaplátame to, a budúci rok znova a potom znova a najlepšie nech to vždy robí iná firma, sa prejaví v tom, že na 100 metroch sa vystrieda 5 typov povrchov a skútrista si tak môže na začiatku vyskúšať Dakar, v strede enduro a na konci plochú dráhu. Trenie na rôznych typoch asfaltu totiž nebýva rovnaké a prechody medzi nimi vedia byť výživné. Nový, tmavý, asfalt je ako klzisko. Zažil som ho minulý rok pred Zliechovom po malej prehánke a zistil som, že aj na skútri ma vie predbehnúť vlastné zadné koleso. Tak bacha.
Udržujte ruky v teple
Toto je rada pre zimomravých, resp. pre tých, ktorí sú na dlhšom výlete a za pár minút nebudú doma v teple. Rukavice premoknú veľmi rýchlo a najčastejšie ako prvé. Chlad dokáže prsty znecitliviť do tej miery, že ich nezovriete v päsť. Možno si hovoríte no a čo. Ale keď potom potrebujete rýchlo zabrzdiť, zrazu zistíte, že prsty nezohnete a páčku jednoducho nestlačíte. A to môže byť na posledných metroch pred zrážkou dosť problém.
Dbajte na pneumatiky
Táto rada nepatrí len do mokrého počasia. Na pneumatiky dbajte stále. Sledujte ich stav, hĺbku dezénu a keď sa začnú podobať slikom, treba ich vymeniť. To, že nedržia spoznáte rýchlo, najmä v zákrutách a pri intenzívnom brzdení. Pri daždi môže byť kvalitná, nezjazdená pneumatika tým rozdielom, ktorý vás udrží na kolesách. Alebo skráti brzdnú dráhu. Na zodratých pneumatikách sa kĺžete aj na suchej vozovke, nieto ešte na daždi.
Kvalitné oblečenie
Áno, v tričku, kraťasoch a šľapkách je to super, aj fotky v letných šatočkách na Vespe vyzerajú dokonale. Ale stačí jedna intenzívnejšia prehánka a je tu Scooter Miss mokré tričko. Niežeby som bol proti tomu, aby po cestách jazdilo viac polonahých skútristiek, ale pre bezpečnosť ich, aj nás ostatných, to nie je úplne ono. Kvalitnejšie oblečenie býva už vyrobené ako nepremokavé, resp. sa do neho dá vložiť nepremokavá vložka. Nie je to 100 % ochrana, po čase všetko premokne, ale pár dôležitých minút vás to udrží v teple a suchu. Na dlhšie výlety určite noste so sebou nepremoky. Nie sú síce dokonalé a spotíte sa v nich, ale pri intenzívnych zrážkach sú nenahraditeľné.
Po jazde v daždi skúter očistite
Úspešným zosadnutím zo skútra v garáži alebo pred domom jazda v daždi nekončí. Keď sa neskôr k skútru vrátite, zistíte, že nečistoty, ktoré boli predtým na ceste sa vďaka spŕškam vody, úspešne uchytili na vašom skútri. Najradšej vždy všade tam, kde ich vôbec netreba. Je dobré, aby ste ich zo skútra, či jeho častí odstránili čo najskôr. Používajte kvalitnú motokozmetiku, vráti sa vám to na spoľahlivosti vášho stroja. Jednak vám tam nezaschnú a nepripečú sa tam a teda pôjdu lepšie dolu. Hlavne však nezostanú prilepené na dôležitých súčiastkach, ktoré nie sú až tak na očiach a tam potom nerobia šarapatu.