Nemôžem si pomôcť ale pre mňa je začiatok jesene ten najkrajší čas v roku. Slnko ešte má dosť sily a tepla, ale jeho lúče už nespaľujú. Príroda začína meniť farby a všetko chytá ten príjemne melancholický, medový nádych. Jar je krásna lebo sa svet prebúdza po zime a leto, to je proste moto sezóna, kedy jazdíme čo najviac to ide. Ale jeseň je v mojich očiach predsa len výnimočná. Jesenná jazda na skútri, počas babieho leta, tomu sa nevyrovná nič.
Sám sa každý rok snažím jazdiť najdlhšie ako sa dá, a tak ma často na cestách stretnete aj vtedy, keď už majú ostatní skútre dávno v garáži pod plachtou. Niežeby som si niečo dokazoval, naozaj ma to v tých odtieňoch žltej a oranžovej baví.
Zároveň však treba povedať, že jeseň so sebou prináša aj kopec vecí, ktoré už pre skútristov a motorkárov príjemné nie sú. Chladné počasie, dážď, hmla a tma, to všetko v kombinácii s ďalšími jesennými „radosťami“ mnoho jazdcov odrádza. Ale nemusí, naozaj nie, základom je dobre sa pripraviť a prispôsobiť sa podmienkam. Čo nie je nič zložité, ak človek trochu chce. Áno, niečo to stojí, ak chcete byť v teple, ale tá investícia vydrží roky, vyplatí sa a vám predĺži radosť z motosezóny.
Ako som už spomenul, jesenné jazdy na skútri sa od tých letných líšia, a myslím si, že každý, aj ten najmenej skúsený jazdec cíti, že sa stroj pod ním chová trocha inak. Ale s dobrou prípravou sa dá zvládnuť čokoľvek. Ja na jeseň jazdím rád a veľa, a tak už trochu viem ako sa pripraviť tak, aby bola jazda čo najpohodovejšia a bezpečná. Predpokladám, že to vedia aj tí skúsenejší skútristi. No ak si vravíte, že je čas pomaly skúter zazimovávať, hovorím, že ešte nie, skúste si prečítať moje tipy a myslím si, že by to troška mohlo zmeniť váš názor.
Naplánujte si čas jazdy
Pokiaľ nejdete na „povinnú“ jazdu do mesta, na nákup alebo do roboty, ale chcete si vyraziť na kratší (alebo aj dlhší výlet) jazdu si vopred naplánujte. Nemyslím teraz jedlo, pitie, WC a pod. Skôr rozmýšľajte nad dĺžkou vašej cesty a časom návratu. Svetla už je totiž menej, a hoci sa to nezdá, v októbri už je tma pred siedmou a šero ešte o niečo skôr. No a s tmou na jeseň prichádza aj zima. Párkrát sa mi stalo, že som vyrážal v príjemných 20tich stupňoch, ale sem tam som niekde zastal, niečo si pofotil, trochu sa najedol, a zrazu som zistil, že je šero a teplota pod 10 stupňami… Ak ste si skrehnutými rukami takmer vypichli oko horalkou, viete o čom hovorím. S trochou plánovania si dosýta zajazdíte a vyhnete sa nepríjemnému chladu alebo prehánkam. Pri počasí odporúčam nespoliehať sa na textovú či grafickú predpoveď, ale pozerať priamo radar na https://www.shmu.sk/sk/?page=1&id=meteo_radar, ten ma nesklamal ešte nikdy.
Nepodceňte oblečenie
Oblečeniu do chladnejšieho počasia budem venovať samostatný článok, ale v skratke, na jeseň, ale aj neskôr v zime, je dobrá výbava alfou a omegou príjemnej jazdy. Ak nezvládnete výber oblečenia, môžete mať pred sebou aj najkrajšiu panorámu na zemeguli, neužijete si ju. S drkotajúcimi zubami a chladom znecitlivenými prstami sa blbo vychutnáva, nieto ešte fotí. Preto výbavu na skúter nepodceňujte, a ak sa zmestí, radšej si do batožiny pribaľte o jedno teplé oblečenie viac. Začnite rovno vhodnými topánkami, tie letné tenisky už fakt nechajte doma. Moto topánky sú na jeseň nevyhnutným spoločníkom. Základom by malo byť aj kvalitné termo, také, ktoré vás udrží v suchu a teple tým, že odvedie pot. Nohavice najlepšie neperforované, resp. také, kde sa perforované časti dajú zapnúť či zakryť. Do bundy si už samozrejme môžete vrátiť naspäť tepelné a nepremokavé vložky. Bude síce vážiť viac, ale keď do vás neprepustí studený vietor, budete sa len spokojne usmievať. Ja osobne nosievam aj ľadvinový pás. Na spotené kríže je to počas jesenných podvečerov najlepšie riešenie. A samozrejme rukavice. Prosím, nejazdite v letných rukaviciach, sám som túto blbosť robil prvú sezónu, a teraz by som si za to nafackal. Investujte do teplejších rukavíc, ak chcete, pokojne aj do vyhrievaných. Citlivosť prstov a rúk všeobecne je na skútri životne dôležitá!
Skontrolujte stav skútru, najmä pneumatík
Jazdili ste celé leto, niekto intenzívne, iný menej. V oboch prípadoch venujte skútru aspoň základnú pozornosť a skontrolujte na začiatku jesene, v akom je stave. Ak už sa vykašlete na všetko ostatné, aspoň si skontrolujte svetlá. Tie sú zásadné pre vás, aby ste videli, aj pre ostatných, aby videli vás. Ak svietite, šanca, že vás niekto prehliadne je nižšia, ako keď nesvietite.
Extrémne dôležité sú aj pneumatiky. Áno, všetci máme kamoša čo jazdí na zjazdených „slikoch“, všade sa tým chváli a je na tom ťažký frajer, ale vy to nerobte. Na jeseň je to rýchla cesta, v tom lepšom prípade, do nemocnice. Ak je dezén nižší ako by mal byť, teda pod 2 milimetre, alebo ak máte staré pneumatiky (aj s dobrým dezénom), je čas ich vymeniť už teraz. Ich vlastnosti totiž už zďaleka nie sú také, ako by mali byť a v zákrutách, či pri náhlom brzdení, to bude cítiť. Práve brzdy sú druhou podstatnou vecou, ktorú skontrolujte. Budete ich na jeseň používať častejšie, a mali by byť v takom stave, aby aj v chladnejšom počasí reagovali tak, ako majú. Počítajte s tým, že budete brzdiť dlhšie ako doteraz.
Spomaľte
Na jeseň sa jazdí kvôli pocitu z jazdy, za nádhernými scenériami a farbami prírody. To všetko sú veci, ktoré vám neujdú ak prídete o niečo neskôr. Uberte preto rýchlosť. Je chladnejšie, vozovka je studenšia, a to znamená, že jej kontakt s vašou pneumatikou má iné parametre ako v lete. Zabudnite na dokonalý letný grip a v zákrutách zbytočne neriskujte. Šúchanie stojanom si nechajte na inokedy. Ak sa dá, snažte sa jazdiť čo najplynulejšie to ide, pomalé dávkovanie plynu, plynulé brzdenie už na väčšiu vzdialenosť.
Asi najväčším strašiakom je lístie napadané na ceste. Áno, je krásne, je farebné a dotvára atmosféru, lenže akonáhle padne zo stromu na zem, stáva sa z dokonalej dekorácie sviňa, na ktorej sa šialene šmýka, a vôbec nemusí byť napršané. Koleso totiž pri prechode cez list stráca kontakt s vozovkou a ak sa list posunie, je zle. Zatiaľ čo sa na začiatku leta vyhýbate štrku, tak na jeseň sa snažte vyhýbať lístiu na zemi. Počítajte s tým, že vďaka teplote a ostatným poveternostným vplyvom sa na jeseň predlžuje brzdná dráha.
Špeciálne si dávajte pozor na cestách vedúcich cez les. Hlavne ráno, nočný mráz vie byť zákerný a slnko ho na lesných cestách, kde stromy vrhajú tiene priamo na vozovku, nemusí roztopiť ani do obeda. A tak sa vám síce cesta môže zdať suchá a počasie slnečné, no tam, kde bol ešte pred 10 minútami tieň, môže byť námraza aj na poludnie. Pozor na to.
Prispôsobte jazdu situácii na ceste
Je to tu zasa, opakujem to azda v každom podobnom článku, ale musím to napísať aj teraz. Predvídajte. Situácia na ceste býva na jeseň trochu iná, ako po iné ročné obdobia, oveľa častejšie stretnete traktory alebo iné poľnohospodárske stroje. Žatva, zbery a podobne. Dávajte si na to pozor. Vodiči týchto vozidiel sú často náchylní na odbočovanie bez smeroviek, jazdu v protismere, najlepšie v zákrutách, a o tom, že by najmä na dedinách jazdili osvetlení tak ako majú, môžeme iba snívať. Druhá vec je, že aj keby ste narazili na toho najzodpovednejšieho poľnohospodára, aj z jeho traktora bude opadávať blato, prípadne to čo vezie na vlečke. Túto sezónu sa bude vo veľkom kradnúť drevo z lesov, keďže drevo na podpal je drahé, tak si prosím dávajte hlavne podvečer na zastrčených cestách pozor. Tam naozaj nebude hroziť, že by boli traktory osvetlené.
Jesennou špecialitkou, najmä teda v lesných úsekoch, je tiež vysoká zver. Tá má ruju a taký roztúžený jeleň nehľadí či je niekde cesta alebo nie. Myslite na to a radšej spomaľte, aby láska nemala tragický nádych…
Viďte a buďte videní
Rannú hmlu milujem keď kráčam cez lesopark pešo do práce, na skútri ju nemusím. Ale na jeseň sa jej nevyhneme. Horšiu viditeľnosť však nemusí spôsobovať len hmla, rána sú vlhké a chladné a váš dych vám pekne kondenzuje na plexiskle prilby. Stačí pár sekúnd a nevidíte nič. Na webe nájdete niekoľko riešení, ale jediné, ktoré sa osvedčilo mne, je Pinlock. Ani on nie je stopercentný, no je spoľahlivejší, ako nechať si pootvorenú prilbu, alebo si na vízor striekať nejaké chemikálie. Preto vždy keď si kupujete prilbu, vyberajte takú, ktorá buď pinlock priamo má, alebo má aspoň predprípravu na jeho inštaláciu.
Myslite však aj na to, že nielen, že musíte vidieť vy, ale bude dobré, aj to, ak ostatní uvidia vás. Reflexné prvky odporúčam používať celoročne, no na jeseň ich majte so sebou naozaj vždy. Ak nechcete nosiť reflexnú vestu, kúpte si bundu s reflexnými prvkami, zachraňujú životy.
Spoločným problémom pre všetkých vodičov sú slnečné lúče. Slnko už na oblohe opisuje plochejšiu dráhu, a ak je nízko, dokáže nepríjemne oslepovať, a to nielen ráno a podvečer. Aj s tým počítajte a používajte slnečnú clonu v prilbe, prípadne slnečné okuliare. Alebo si kúpte frajerské tmavé plexi na helmu, len potom pozor, za zníženej viditeľnosti „je to radosť iná…“
Ak chcete kúpte si nový skúter
No a na záver ešte jedna malá rada. Ak si chcete kúpiť skúter, je na to najlepší čas v roku. Díleri sa zbavujú tohtoročných modelov a aj na bazároch sa to hemží inzerátmi. Je to logické, sezóna končí a veľa ľudí rozmýšľa čo na budúci rok. Niekto chce vyššiu kubatúru, niekto motorku, ďalší končí s jazdením a niekto jednoducho potrebuje peniaze. Využite to, ponuka väčšinou prevažuje dopyt a to znamená, že ceny sú príjemnejšie ako na jar či počas leta.