Kúpa ojazdeného skútra, resp. skútra z druhej ruky je momentálne asi najschodnejšia alternatíva, ako sa k skútru dostať. Situácia vo svete je taká aká je a bohužiaľ to má dosah aj na svet skútrov. Nové skútre na sklade v drvivej väčšine prípadov nie sú. Chodil som po Žiline, pýtal som sa v Yamahe, Honde, Suzuki… Nové stroje? Možno v auguste, znela odpoveď, ale pravdepodobnejšie až neskôr. OK, ale čo ak chcem jazdiť teraz, aké sú ďalšie možnosti?

Na rovinu, ešte predtým ako sa pustíte do dlhého článku. Toto je typ článku, ktorý v žiadnom prípade nikdy nebude odrážať celú realitu procesu kúpy jazdeného skútra. Naozaj, ak idete kupovať skúter z roku 2002, prípadne stroj, ktorý má najazdené viac ako 50 000 km, tak tento článok vám toho veľa nedá. Jednoducho pri takýchto skútroch už nemôžete očakávať, že budú v perfektnom stave. Písal som to najmä pre tých, ktorí idú kúpiť stroje cca od roku 2015, s primeraným nájazdom kilometrov.

Nie je to žiaden presný návod, žiadne toto musíš a toto nie. Je to skôr všeobecný poradca a súpis vecí na ktoré by ste nemali pri kúpe zabudnúť. Sú určité typy skútrov, kde si pre ich spôsob výroby asi ani nebudete môcť skontrolovať všetko čo som tu napísal. Platí tiež, že sa vždy nájde výnimka a človek, ktorý sa o svoj stroj stará tak, že aj po 10 rokoch vyzerá ako úplne nový a keď tu neskôr budem písať o tom, že príliš naleštené stroje sú podozrivé, tak sa urazí. Vopred sa týmto srdciarom ospravedlňujem, vážim si vás, no život ma naučil, že väčšina prípadov, je takých ako spomínam ja.

Podobných článkov ako tento sú na nete mraky, ale skúsený jazdec hneď vie, ktorý písal niekto, kto má s tým reálne skúsenosti a kde to dali napísať niekomu, kto to len opísal z iných zdrojov. Ja som si procesom kúpy aj predaja skútra prešiel už viackrát a z oboch strán barikády, tak snáď moje rady už sú relevantné. Poďme teda na to

Kde kúpiť skúter z druhej ruky

V podstate sú tri možnosti ako zohnať ojazdený skúter. Buď ho kúpite priamo v autorizovanej predajni, ako predvádzačku, ale táto šanca už veľmi nie je. Pozriete si ponuku v auto/moto bazároch alebo pozriete nejaký online bazar, teda napríklad hľadáte skútre na bazoši a kúpite skúter od súkromnej osoby. Ešte je možnosť zohnať stroj od niekoho známeho alebo si ho nechať doviezť zo zahraničia, ale v podstate je to to isté, ako kupovať ho od niekoho cudzieho cez bazoš. V čom sú rozdiely takýchto nákupov?

Ojazdený skúter od autorizovaného predajcu

V podstate najlepšia možnosť, ale dnes prakticky v rovnakej sfére ako kúpa nového. Skútre sú vypredané. Obrovskou výhodou je, že takýto skúter je o niečo lacnejší, ako úplne nový, no pritom vám seriózny obchod dá k nemu všetky náležitosti ako k novému. Máte istotu záruky, servisných prehliadok, a podobne. Sám som skúter takto kupoval a môžem to len odporúčať. 

Skúter z motobazaru

Aj v tomto prípade vás zákon chráni, no všetci vieme aké to je, ak sa chcete dohadovať s neserióznym partnerom. Je veľmi veľa bazárov, ktoré nemajú dobrú povesť. Odporúčam, a platí to aj o možnosti vyššie, aby ste si v prípade, že na stránkach takéhoto predajcu nájdete skúter o ktorý máte záujem, našli nejaké recenzie daného bazáru. Prípadne sa spýtali na fórach či v skupinách na sociálnych sieťach na skúsenosti s nákupom tam. Ja viem, že je kopec poctivých ľudí aj v bazároch, žiaľ je veľa aj tých nepoctivých a robia zlú reklamu.

Tým však nechcem povedať, aby ste sa nákupu cez bazár vyhýbali, to nie. Tento článok vám aj s týmto nákupom pomôže. Pokiaľ nájdete skúter v motobazare a aj pri prehliadke vám všetko sedí, papiere sú v poriadku a stroj funguje, máte vyhraté.

Skúter od súkromnej osoby

Asi najčastejší prípad kúpy ojazdeného stroja, je nájsť skúter na bazoši, prípadne nájsť inzerát na skúter na Facebooku či inej sociálnej sieti. Vo väčšine prípadov ide o inzeráty od súkromných osôb. Každý sme nejaký a tak býva dohoda s ľuďmi niekedy kostrbatá, ale ako vravím, je to asi najdostupnejší možný spôsob ako sa k skútru dostať. Navyše, väčšinou priamo k takému, aký ste si vyhliadli a za rozumnú cenu. V obchode aj v bazáre vás totiž môže zaujať aj iný model a môže dôjsť k impulzívnemu nákupu. Na bazoši sa to asi nestane.

Ako hľadať ojazdený skúter

O tom ako si vybrať ideálny skúter som už písal článok, tak si ho pozrite, nechcem sa opakovať. Tu však chcem spomenúť to, aby ste si dávali pozor na podvodné inzeráty. Väčšina neserióznych inzerátov sa dá identifikovať veľmi rýchlo. Krátky popis, nekvalitné fotky, žiadne telefónne číslo, iba nič nehovoriaci mail. Je samozrejme na vás komu napíšete a komu nie, ale zamerajte sa predovšetkým na inzeráty, kde vidíte, že si predávajúci s vytvorením inzerátu dal záležať. To znamená, že popis je bohatý (pozor, nech je originálny, nie skopírovaný z obchodu), fotky sú kvalitné a zblízka a predávajúci na seba nechal relevantné kontakty. Ak nájdete takýto inzerát na 90 % si môžete byť istý, že ide o seriózneho človeka pri ktorom nebudú problémy. Ale stále buďte ostražitý.

Vybrali ste si skúter, čo teraz

V prvom rade sa upokojte. Áno, emócie pracujú, zdá sa vám, že máte málo času, že váš vysnívaný stroj už určite niekto práve kupuje a vy musíte všetko vyriešiť rýchlo a efektívne. Nemusíte. Pristupujte k obchodu s chladnou hlavou. Najprv predávajúceho kontaktujte.

Predajcom pokojne napíšte mail, ale do bazaru alebo súkromným predajcom odporúčam zavolať. Verím totiž tomu, že už z telefónu sa dá vycítiť od koho chcete skúter kúpiť. Nie je to 100 % ale ak na vás niekto nebude pôsobiť seriózne už v telefóne, priamo na mieste to už len ťažko bude iné. Preto volajte aj keď sám viem, že je to pre niekoho ťažké. 

Prípadné rozpaky z volajúceho však ešte nemusia znamenať neúspech. Ak sú informácie ktoré ste dostali pre vás akceptovateľné, dohodnite si obhliadku. Zostaňte však pánom situácie a nenechajte sa dotlačiť k nejakým 10 minútam niekde na pumpe. Hovorte priamo a otvorene. 

S predávajúcim sa dohodnite, že budete chcieť stroj poriadne prezrieť a aj vyskúšať, tak nech si na vás vyhradí dostatok času. Ja vždy volám ešte aj v deň, kedy sme sa dohodli a potvrdím si, že dohodnuté platí. Už sa mi totiž stalo, že predávajúci zrazu nemal čas, ale však všetko je v pohode, ako mi povedal do telefónu a nemám sa báť. Bál som sa a obhliadku som zrušil, aj keď sa zrazu s časom dalo niečo robiť.

Čo tiež odporúčam dohodnúť si vopred je kúpna zmluva. Osobne by som bez nej skúter nebral. Ak je predávajúci seriózny, nebude s ňou mať žiaden problém, je to totiž ochrana pre oboch. Dohodnite sa či ju pripraví on alebo vy. V oboch prípadoch však platí, že ten kto zmluvu pripraví, pošle ju druhej strane VOPRED. To znamená, že si ju vy, alebo predávajúci nebudete čítať na mieste pod tlakom okolností. Zmluvu si prečítajte v pokoji doma a zamerajte sa najmä na to, ako vás chráni pred tým, že sa skúter pokazí pár dní po jeho prebratí. To všetko by malo byť v dobrej zmluve ošetrené.

Ak máte známeho právnika, so zmluvou vám za nejakú tú kávu určite pomôže. Ak nie, na internete sa dajú nájsť vzory zmlúv, ktoré môžete použiť. Len si ich prosím aj naozaj prečítajte. Alebo ich dajte prečítať niekomu komu dôverujete.

Ako sa vybrať na prehliadku jazdeného skútra

Najmä ak ste začiatočníci vezmite si na prehliadku skútra niekoho skúsenejšieho so sebou. Jednak si všimne veci, ktoré vy ešte nemáte odkiaľ vedieť, predovšetkým však, nezainteresovaný človek má väčší nadhľad a nelomcujú ním emócie z možnosti byť o pár minút majiteľom svojho vysnívaného skútra. 

Dôrazne však upozorňujem, vezmite si so sebou niekoho seriózneho. Neberte takého toho strýka čo všade bol, všetko pozná a všetko vie. Ten vám aj na super stroj za primeranú cenu povie, že on pozná niekoho z vedľajšej dediny, čo toto isté predáva za polovicu a v lepšom stave. Realita je taká, že predával pred pol rokom, bolo to za vyššiu cenu, bolo to hrdzavé a syn sa na tom vytrepal v zákrute… A vám kvôli tomuto niekto rozumnejší vzal vysnívanú mašinu.

Vezmite teda niekoho kto má so skútrami skúsenosti a môžete mu dôverovať. Ak nikoho takého nemáte, naberte odvahu a spýtajte sa v niektorom servise, či by vám, samozrejme za poplatok mechanik nevedel prísť pomôcť. Niekto to vezme, niekto nie. Ale za opýtanie vám nikto hlavu neodhryzne.

Nikdy nechoďte na prehliadku bez moto príslušenstva. Aspoň prilba, rukavice a najlepšie aj moto bunda by mali byť základ. Pôjdete totiž aj jazdiť! Ak ju nemáte, požičajte si ju alebo si ju kúpte.

Obhliadka jazdeného skútra

Ešte skôr ako si obhliadnete skúter, skúste si aspoň letmo obhliadnuť aj to kto je jeho súčasným majiteľom. Zoznámte sa a urobte si názor. Prvotný filter prebehol už cez telefón, tak predpokladám, že na úplného blbca nenatrafíte, ale všímajte si aj jeho správanie. Len sa príliš nezarozprávajte, lebo keď narazíte na sympaťáka a srdciara, stane sa, že sa zakecáte aj na hodinu, a potom odfláknete prehliadku. Týmto ľuďom síce väčšinou môžete dôverovať, ale radšej preverujte.

Pozrite sa kde stroj parkuje, v akom stave sú prípadné ďalšie stroje, ktoré súčasný majiteľ vlastní, aj z toho sa dá zistiť veľa o tom v akých podmienkach skúter existoval.

Pýtajte sa a pýtajte sa veľa. Samozrejme k skútru. Zároveň sledujte predávajúceho ako sa tvári. V bazáre to je síce ťažšie, tam sú profíci, ale u súkromného predajcu viete pomerne dobre zistiť či hovorí pravdu alebo nie. A verte mi, polhodinový pokec (ak je naň samozrejme čas) dokáže veľa napovedať s kým máte čo dočinenia a či sa rozprávate so srdciarom alebo s niekým, kto len kšeftuje so skútrami.

Venujte sa aj formalitám. Papiere musia sedieť. Ešte predtým ako sa vôbec do čohokoľvek pustíte, skontrolujte či výrobné číslo rámu a motoru sedí s tým čo je uvedené v technickom preukaze. Ak sú čísla nečitateľné, ďalej ani nepokračujte. Pozor si dajte aj na rozmery pneumatík a ráfikov. Hlavne staršie stroje už môžu mať namontované všeličo. Aj farba stroja by mala sedieť s TP, hoci to je ešte jeden z tých menších a riešiteľných problémov.

Nepodceňujte ani takú vec akou je servisná knižka. OK, jasné, nie každý je pedant, ale ak chýba veľa pečiatok bol by som obozretný. Servisná knižka, aj keď nespasí, aspoň poskytne malú pomoc, aby ste odhalili či má skúter stočené kilometre alebo nie. Ak skúter v prvých rokoch pravidelne naberal kilometre, no odrazu skončili zápisy v servisnej knižke a vy vidíte, že nájazd sa odvtedy veľmi nezmenil, je to podozrivé a slovám predajcu, že prestal jazdiť by som až tak neveril. Pokiaľ napríklad preukázateľne nekúpil iný skúter, či motorku, na ktorých jazdil odvtedy.

Na čo sa pri obhliadke skútra zamerať

Poďme už k samotnému aktu. Ak v inzeráte nebolo uvedené inak, skúter by mal byť v takom stave, v akom je inzerovaný. Žiadne, toto som dal dolu, lebo to bola doplnková výbava a tú si chcem nechať. Je to neseriózne. Mali by ste kupovať to čo ste predtým videli. Aj preto si dajte záležať už pri prezeraní fotiek na internete. Vyhýbajte sa skútrom, ktoré sú fotené z diaľky a fotky sú nekvalitné alebo v malých rozmeroch. Buď si vypýtajte ďalšie, detailnejšie, alebo hľadajte ďalej.

Vonkajšia obhliadka skútra

Skúter si najprv celý pozorne obzrite. Naozaj pozorne, zamerajte sa aj na detaily. Hľadajte škrabance, odreniny, prípadne zatmelené diery. Pozrite si riadidlá, zrkadlá, nášľapy, stupačky, výfuk, brzdové strmene, ale aj kryt motora a ďalšie vystúpené časti. Ak vidíte niečo neobvyklé, pýtajte sa čo sa stalo. To platí aj vtedy, ak sú na stroji zjavne vymenené niektoré časti. Pozerajte naozaj pozorne, a nebojte sa jednotlivých častí aj dotýkať. Všímajte si aj také veci, ako sú napríklad strhnuté závity a následne zalepené skrutky či matice, aby to držalo.

Majte však prosím reálne očakávania. Ísť pozerať jazdený skúter s tým, že chcete stroj bez oderkov či malých šúchancov, je nerozumné a budete hľadať poriadne dlho, možno aj večne. Jednoducho pri bežnej prevádzke stroja sa nejaké tie škrabance prihodia, ak nie ste Obi Wan Kenobi, tak letiace kamene od vozidiel pred vami neodcloníte… 

Normálny je aj pád zo stojana. Takýto pád môže zanechať povrchové stopy, ktoré však ničomu nevadia. Seriózny predajca vám ho prizná, ak ho už vopred nespomenul v inzeráte a nezohľadnil v cene. Aj mne môj XMAX zletel zo stojana v Bzovíku pred kláštorom a trafil kameň tak, že na plaste zostala ryha. To však neznamená, že je skúter odpísaný. Je to iba kozmetika, tak prosím nepýtajte za to 500 € zľavu… Buďte racionálny.

Vychádzajúc zo skúseností svojich, ale aj iných, skôr by som sa bál práve úplných lešteniek alebo strojov, kde očividne došlo k prestriekaniu karosérie. To už býva podozrivé. Prípadný väčší pád, kedy už došlo aj k poohýbaniu napríklad rámu na prvý pohľad nezistíte, ale na to slúži skúšobná jazda.

Dôležité je, aby na skútri boli použité originálne diely. Už ste sa zrejme stretli s čarovným slovíčkom homologizácia. To nie je ďalší výraz pre LGBTI komunitu, ale termín, ktorý vám môže zavariť na STK. Neoriginálne diely, teda tie, ktoré nie sú označené písmenom E v krúžku môžu byť problém. Najčastejšie trecie plochy bývajú výfuk, zrkadlá a elektrické diely. Ak ich váš skúter má vymenené a majiteľ k tomu nemá doklady buď vyjednajte poriadnu zľavu, alebo stroj neberte. Technickou kontrolou neprejde.

V tejto časti chcem spomenúť aj stav tachometra. Slovensko, ale aj Čechy sú krajiny, nielen hokejových majstrov sveta, ale aj majstrov sveta v stáčaní tachometrov. Preto tento údaj, hlavne v bazároch berte ako orientačný. Všímajte si skôr iné vonkajšie znaky opotrebovania. Venujte pozornosť napríklad gripom na riadidlách, ak sú poriadne ohmatané a skúter má na tachometri 5000 km, asi niečo nie je v poriadku. Pozrite tiež stav sedla, jeho zodratie, presedenosť, atď. Mrknite aj na stav brzdových kotúčov a ak chcete tip na detail, je dobré pozrieť si buď kľúčovú dierku zapaľovania, prípadne ošúchanosť tlačidla zapaľovania ak ide o skúter s bezkľúčovým štartovaním. V neposlednom rade chcite vidieť aj kľúč. 

Motor

Na motore toho zvonku veľa neuvidíte a žiadať od predávajúceho, aby ste ho mohli na mieste rozkladať zasa nie je úplne štandardné. Čo však pozrieť môžete je to, či z neho niekde neuniká olej. Poprípade si viete stav oleja aj jeho konzistenciu jednoducho skontrolovať. Už som spomínal postŕhané závity. Buďte pri kontrole dôsledný.

Motor skútra sa však našťastie dá skontrolovať aj inak. Stačí ho naštartovať. Tu odporúčam, aby ste si vždy skontrolovali či je motor pred štartom studený. Pri starších strojoch je totiž rozdiel ako chytá studený a trochu zohriaty. Aj preto je dobré sa s predajcom pred skúšaním chvíľku rozprávať, ak motor zahrieval, vychladne. Keď motor naskočí, nechajte ho chvíľku bežať na voľnobehu a počúvajte. Mal by ísť pravidelne a zvuk by mal byť prirodzený a plynulý. Žiadne klepanie, rezonancia, ani nič podobné nie je normálne. Po pár minútach skúste jemne pridávať plyn a počúvať čo sa deje. Stále by mal byť zvuk motora hladký, žiadne rachotenie ani klepanie. Ak počujete niečo čo vás vyrušuje, pýtajte sa čo to je.

Následne motor vypnite a skúste znovu naštartovať. Sú stroje, ktoré horšie chytajú so zahriatym motorom.

Kolesá

Na kolesách sa toho dá zistiť veľmi veľa, preto ich prehliadku nikdy nepodceňujte. Najprv ich skontrolujte vizuálne. Ráfiky by nemali byť úplne otrieskané, aj keď nejakým tým odreninám sa pri bežnej jazde nevyhnete. V prípade, že má skúter najazdených už viac kilometrov a ráfiky sú nanovo nastriekané, pýtajte sa prečo, je to podozrivé. Potom si skúter hoďte na centrálny stojan a vyskúšajte otočiť oboma kolesami. Kolesá by sa mali plynule otáčať a nesmú hádzať do strán, žiadna, ani najmenšia vôľa na ložiskách usadenia vo vidlici nie je prípustná. Nevadí však ak sa kolesá jemne šúchajú o brzdy a po čase sa samé zastavia. 

Súčasťou kolies sú aj pneumatiky, aj im sa môžete povenovať. Pozrieť sa v akom sú stave je základ. Predovšetkým sa pozerajte na stav dezénu, celkovú zjazdenosť, ale aj či sú nahustené, resp. či sú správne nahustené. Ak máte doma niečo také, ako prenosný kompresor Xiaomi Air Pump, tak vám kontrola tlaku v pneumatikách zaberie pár sekúnd. Určite to urobte, o chvíľku pôjdete jazdiť, takže je to dobré aj pre vašu bezpečnosť.

Dôležité je aj to aké sú pneumatiky staré. Kupoval som NMAXA s nájazdom 2200 km, bol však z roku 2015 a v čase kúpy mal 5 rokov. Na pohľad funglovka, všetko bolo v poriadku, ale pneumatiky, ktoré boli na stroji od výroby už neboli „čerstvé“. Boli to originál Dunlopy, veľa ľudí ich chváli, no ich jazdné vlastnosti už boli iné, ako keby sa na stroji pravidelne jazdilo. Rozdiel som si všimol okamžite po ich výmene. Menej sa šmýkalo na rozpálenom asfalte a v zákrutách nové pneumatiky držali neporovnateľne lepšie. Tak pozor aj na toto.

Podvozok

Nezabudnite vyskúšať aj odpruženie. Predná vidlica by mala jazdiť hore aj dolu plynule, dobré je, ak je to možné, stiahnuť ochrany proti prachu a pozrieť či vnútorná časť nie je od oleja. Zadné odpruženie skontrolujte najprv tak, že chytíte riadidlá a celou silou párkrát zatlačíte do zadnej časti sedla. Pohyb by mal byť plynulý a nemali by sa ozývať žiadne zvuky. Môžete vyskúšať aj vôľu v uložení. Ak to samozrejme ide, pri niektorých typoch skútrov sa to nedá.

Riadenie

Pozornosť venujte aj riadidlám. Už som písal vyššie, že stav gripov dosť napovedá o veku skútra, alebo o tom, že sa majiteľ vozidlu príliš nevenoval. Čas však venujte aj tomu, aby ste si ešte pred jazdou skontrolovali či je otáčanie riadidlami plynulé. Žiadne zasekávanie ani krokovanie pri otáčaní. Na obe strany vyskúšajte aj dorazy. Nesmú byť ohnuté a nemali by niesť stopy po oprave. Aspoň letmý pohľad venujte aj brzdovým páčkam. Podozrivé je ak sú nové alebo nie sú rovnaké. Môže to signalizovať pád, či náraz.

Brzdy

Brzdy tiež môžete skontrolovať aj vizuálne. Urobte to poriadne. Najprv brzdové kotúče. Mali by mať štandardnú hrúbku, nesmú byť ohnuté, opotrebované ani extrémne špinavé. Rovno pozrite aj brzdové doštičky. Dôležité je, aby na nich ešte bolo dosť materiálu na to, aby ste aspoň prišli domov. Pokiaľ sú nepoužiteľné, pýtajte zľavu. Ak môžete, skontrolujte aj stav brzdovej kvapaliny. Jej konzistenciu, resp. farbu aj jej množstvo. Mala by byť nad ryskou a pokiaľ začína chytať nádych hnedej je čas na jej výmenu. Pocitovo môžete skontrolovať aj správanie sa brzdovej páčky. Dá sa stlačiť? Nie je odpoveď príliš „gumová“ Skúšajte.

Skúšobná jazda

OK, prehliadka je za nami, je čas sa ísť previezť. Skúšobná jazda je však zároveň aj skúškou dôvery. Majiteľ vám dáva niečo, čo je stále jeho a vy mu to môžete rozbiť alebo ukradnúť. Nebuďte preto prekvapený, ak bude protistrana vyžadovať nejakú záruku. Buďte seriózny. Nech je však záruka fér, nieže necháte veľkú finančnú zálohu, kľúče od auta, alebo doklady. Tie potrebujete pri jazde.

Dopredu tiež hovorím, že ak vám majiteľ nedovolí aspoň 10 – 15 minútovú jazdu, na skúter sa ani nechoďte pozerať. A vy tú štvrťhodinku naozaj využite. Žiadne vozenie sa hore dolu po ulici v tričku a bez prilby. Vezmite si výbavu, spýtajte sa majiteľa či je v okolí niekde nejaká okreska, alebo menej využívaná cesta a zamierte tam.

Ešte predtým ako odfrčíte sa so skútrom zoznámte, To znamená, skontrolujte či svietia svetlá, fungujú smerovky a skúste aj zatrúbiť. Odporúčam aj pozrieť na stav benzínu. Centrálny stojan by ste už mali mať vyskúšaný a tak skontrolujte aj bočný. Pozrite či nebol zváraný a skúter naň postavte. Drží? Tak nasadnite a hor sa do premávky.

skuter jazda

Spočiatku zisťujte ako skúter reaguje a až potom pridávajte plyn. Vyskúšajte plynulú jazdu a potom aj svižnejšie odpichy. Za každých okolností sa snažte pretočiť celú škálu otáčok. Vibrácie sa totiž môžu objaviť iba pri určitej výške otáčok. Všímajte si čo vám skúter hovorí. Motor by mal mať stále plynulý chod, odnikiaľ by sa nemali ozývať neprirodzené zvuky a nemali by ste cítiť žiadne vibrácie. Pozerajte aj za seba či náhodou nie ste čierny princ a nezamorujete výfukom okolie. Ak je všetko v poriadku, je čas otestovať brzdy. Najprv pomalé plynulé brzdenie. Sledujte akú odpoveď na brzdenie vám dáva brzdová páčka. Nemali by ste na nej cítiť žiadne trhanie, ak sa tak deje, kotúče môžu byť krivé. Potom skúste aj núdzové brzdenie z vyššej rýchlosti, opäť pozorne sledujte reakciu bŕzd.

Ak je všetko ok, poďme skontrolovať riadenie a podvozok. Nájdite si rovný úsek a naberte rýchlosť pri ktorej sa odvážite pustiť na chvíľku riadidlá. Vnímajte následnú reakciu skútru. Po pustení by sa nemalo nič zmeniť, riadidlá by sa nemali triasť ani vibrovať. Rovnako by stroj mal naďalej ísť rovno, nemalo by ho ťahať do niektorej zo strán. To sa však môže diať aj tým, že neudržíte rovnováhu, nemusí to byť chyba skútra. Ja vždy kontrolujem aj vôľu kolies v ložiskách, stačí si urobiť malý slalom, prípadne skúter trochu rozkývať a hneď vidíte či kolesá idú rovno, alebo sa hýbu.

Po štvrťhodinke by ste už mohli aj vedieť ako sa vám na skútri sedí, či na vás nepríjemne nefúka, teda zistíte ako sa vlastne na konkrétnom type skútra cítite. Je to extrémne dôležité. Nikdy si nekupujte skúter iba preto, že dobre vyzerá. Kúpte si taký, na ktorom sa vám dobre jazdí a nič vám neprekáža.

A to je vlastne všetko. Dopadlo to dobre? Kupujete? Ešte chvíľku počkajte.

Ešte predtým ako si podáte ruky

Ak všetko prebehlo správne a vy ste sa rozhodli skúter kúpiť, predtým ako odovzdáte peniaze, mali by ste trvať na podpísaní kúpnej zmluvy. Až potom odovzdávajte peniaze a preberajte skúter.

Rovno sa dohodnite aj na splnomocneniach a všetkých náležitostiach prepisu skútra. Je to otravné, ale ak kupujete skúter z iného okresu nevyhnete sa väčšiemu papierovaniu. Úprimne nie som veľký fanúšik toho, aby sa išlo na novom skútri rovno aj domov. Kvôli poisteniu a tak. Ak by ste mali nehodu, neurobíte nepríjemnosť iba sebe. 

Odporúčam preto ísť po skúter s niečím na čom ho odveziete. Prípadne sa dohodnite s majiteľom, že kým sa neprepíše, nech ostane u neho. Na samotný prepis totiž už dnes vozidlo nepotrebujete.

Kúpou skútra to nekončí

Pokiaľ ste skúter kupovali v bazáre alebo od súkromnej osoby, odporúčam vám dať ho hneď po kúpe skontrolovať v servise. Najlepšie v autorizovanom, pokiaľ je to možné, ale nie je to podmienkou. Aj keď na prvý pohľad môže byť všetko ok, nech to prebehnú diagnostikou. Prípadne nech vymenia spotrebné materiály. Seriózny predajca vás vždy upozorní na to, kedy menil filtre, resp. olej atď. Aj keby sa vám to však zdalo ešte v pohode, istota je istota a cena za takúto prehliadku nie je vysoká.Pre istotu to opakujem aj na konci. Toto nie je komplexný návod ako sa správať pri kupovaní skútra z druhej ruky. Je to poradca. Súbor rád, ktorý by mal napomôcť k tomu, aby ste po kúpe boli spokojný aj vy aj kupujúci. Budem rád ak pomôže a ešte radšej, keď na Facebooku, pod príspevok o tomto článku napíšete svoje skúsenosti a pridáte tiež nejakú tú radu. Vďaka za to.

facebook banner
facebook banner