Každý skúter nad 50 ccm je z pohľadu zákona rovnaký motocykel, ako akákoľvek veľká motorka. Preto je povinná výbava pre skúter v podstate totožná s tou pre motorky. Pokiaľ so skútrom iba začínate, ale aj vtedy, ak už máte odjazdené tisícky kilometrov, vždy je dobré vedieť čo by ste mali mať pri jazde pri sebe. A nemyslím len povinnú výbavu, existuje aj odporúčaná výbava, rokmi overená. V tomto článku som sa pozrel na obe.

Laicky povedané, povinnou výbavou skútra sú doklady, prilba, lekárnička a povinné zmluvné poistenie. Bez týchto vecí by ste s akýmkoľvek skútrom nad 50 ccm do premávky ísť nemali. Na najmenšie skútre sa vzťahujú určité výnimky.

Povinná výbava pre skúter do a vrátane 50 ccm

Pokiaľ jazdíte na malom skútri, ktorý má objem motora do 50 kubíkov (vrátane), resp. takom, ktorého konštrukčná rýchlosť neprekročí 45 km/h, vašou povinnou výbavou je podľa predpisu EHK č. 69, iba označovacia tabuľka pre pomalé vozidlá a prilba. Lekárničku na týchto skútroch mať nemusíte. Aj tak ju však nosiť odporúčam. Nikdy neviete kedy sa zíde, taká včela v bunde alebo kameň z pod kolies kamiónu vedia byť dobrými učiteľmi toho, čo treba a čo nie.

Lekárnička pre motocykle a skútre

Lekárničiek pre motorky, a teda aj pre skútre, je mnoho. Ich obsah je kompletne vypísaný vo vyhláške č.106/2018 Z.z. Nie je však potrebné ju čítať, stačí vám vedieť, že máte v obchode hľadať oranžovú lekárničku väčšinou s bielym, alebo čiernym krížom. Od lekárničky pre automobily sa líši tým, že obsahuje menej vecí a teda je rozmerovo menšia.

Po otvorení by ste v nej mali nájsť zhruba toto:

  • Kompresný obväz hotový sterilný s min. šírkou 10 cm
  • Kompresný gázový krycí obväz sterilný min. 7,5 x 7,5 cm
  • Hydrofilný sterilný obväz s rozmerom 8 cm x 5 m
  • Hydrofilný sterilný obväz s rozmerom 6 cm x 5 m
  • Náplasť s vankúšikom 4 cm x 8 cm
  • Tampóny alebo utierky s čistiacim a antimikrobiálnym účinkom
  • Kompresný gázový krycí obväz sterilný min. 5 x 5 cm
  • Hladká textilná náplasť 2,5 cm x 5 m
  • Resuscitačné rúško s ventilom
  • Izotermická fólia 220 x 140 cm alebo 200x 150
  • Chirurgické rukavice ( pár )
  • Utierky s čistiacim a antimikrobiálnym účinkom
  • Celokovové nožnice s min. dĺžkou 15 cm
  • Elastický obväz 8 cm x 4 m – 1 ks
  • Trojrohá šatka z netkaného textilu s rozmermi 96 x 96 x 136 cm

Počet kusov daných predmetov v lekárničke sa môže u rôznych výrobcov líšiť, no toto je základ, ktorý by nemal chýbať. Od roku 2019 platí, že lekárnička vo vozidle môže byť aj po expirácii. Skontrolujte si však pre istotu expiráciu jednotlivých komponentov v nej. Snaživý policajt vás na tom môže dostať do úzkych.

Prilba

O prilbách si viac napíšeme nabudúce. Pre účel tohto článku však stačí aby ste vedeli, že prilbu na skúter musíte mať nasadenú vždy. Nesmie to však byť hocijaký „kýbel“. Zákon predpisuje povinnosť nosiť prilbu, ktorá spĺňa požiadavky technickej normy EHK č.22. Aby som vás ale upokojil, aj tie najlacnejšie prilby na motorku, ktoré sa u nás predávajú, túto normu spĺňajú. Myslite tiež na to, že prilbu musí mať vždy aj spolujazdec.

Povinné doklady

Povinné doklady pre jazdu na skútri sú rovnaké ako pre všetky iné bežné vozidlá v cestnej premávke. Musíte ich mať so sebou vždy keď sa s vozidlom pohybujete po cestách.

V peňaženke odporúčam nosiť toto:

  • Občiansky preukaz
  • Vodičský preukaz s oprávnením viesť príslušnú skupinu motorového vozidla
  • Osvedčenie o evidencii motorového vozidla časť I (malý technický preukaz)
  • Doklad o povinnom zmluvnom poistení
  • Doklady o platnej technickej aj emisnej kontrole
  • Európsky záznam o nehode (stiahni napr. tu)

Pokiaľ máte viac ako 65 rokov ste povinný mať pri sebe aj doklad o zdravotnej a psychickej spôsobilosti viesť motorové vozidlá. To, že na vedenie skútra do 125 ccm stačí vodičské oprávnenie typu B, snáď zbytočne rozpisovať netreba.

Povinné zmluvné poistenie pre skútre

Povinné zmluvné poistenie, alebo v skratke PZP pre skútre, je rovnakou povinnosťou, ako ostatné náležitosti v tomto článku. Bez neho na cestu nesmiete. Hlavne noví majitelia skútrov z druhej ruky zvyknú v začiatkoch jazdiť bez neho, resp. vezú si skúter domov po vlastnej osi. Nerobte to, zbytočne riskujete. Vodiči, skútristov nevynímajúc, si často mýlia PZP s Havarijným poistením. Podstatne sa však líšia.

Rozdiel medzi povinným zmluvným poistením a havarijným poistením je, laicky povedané, v tom, aké škody kryje. Povinné zmluvné poistenie (PZP) síce kryje škody v prípade, že spôsobíte dopravnú nehodu, ale iba na majetku druhých. Na to, aby boli kryté aj škody na vašom skútri, musíte mať práve havarijné poistenie. Dôrazne odporúčam mať obe poistenia. Pri havarijnom poistení nehľadajte zbytočne to najlacnejšie, v drvivej väčšine prípadov majú tieto „lacné“ havarijné poistky vysokú spoluúčasť a pri nehode sa vám nemusia vyplatiť.

Odporúčaná výbava pre skútre

Doteraz sme sa bavili o povinnej výbave, tá slúži na to, aby ste splnili literu zákona. Každý skúsenejší (rozumej praxou poučený) skútrista však vie, že okrem povinnej výbavy existuje aj tá nepovinná – odporúčaná. Tá vám na cestách ušetrí nepríjemnosti a zbytočné starosti.

Aj ja radím každému skútristovi, ktorý sa ma spýta, aby aspoň niektoré z nasledujúcich vecí mal pri sebe, keď už nie vždy, tak minimálne v prípade dlhších výjazdov. Viem, na skútri nie je miesta nazvyš, ale tlačiť 200 a viac kilogramový skúter niekoľko kilometrov je skúsenosť, o ktorej sa dobre počúva od kamošov pri pive, no horšie je keď ju počúvajú oni od vás.

Takže, prax, kamoši a internetové diskusie ma naučili, že na skútri by okrem povinnej výbavy nemalo chýbať toto:

  • Základná súprava náradia (aspoň multitool)
  • Náhradné žiarovky (skontrolujte či pasujú na váš skúter)
  • Súprava na opravu defektu (aspoň knôty a niečo na dofúkanie kolesa), prípadne sprej na opravu defektu.
  • Náhradné poistky (z každého druhu aspoň jednu)
  • Reflexná vesta (iba ak nemáte výrazné reflexné prvky na oblečení)
  • Teplé oblečenie (počasie býva nevyspytateľné)
  • Nepremok (schovávanie sa pred búrkou na zastávke má svoje čaro, ale treba sa aj domov dostať)

Toto je úplný základ, ja zvyknem voziť ešte aj menší obnos peňazí, rozdelený na papierové bankovky aj mince. Suma mi musí stačiť minimálne na natankovanie plnej nádrže. Už som totiž zažil, že na pumpe nefungovali platobné karty a ja som si to nevšimol. 

Ďalšou vecou, ktorú z vlastnej skúsenosti odporúčam, majte na dlhšie výlety pri sebe oba kľúče od motorky a nabitý telefón. Ja vozím nabíjací kábel vždy so sebou. Na dlhšie trasy si vezmite aj malú powerbanku, zažil som totiž, že sa kamošovi vysypal celý USB port a ostal bez mobilu. Toto sú už ale veci, ktoré naozaj nie sú nutné a je na vás či sa nimi budete inšpirovať alebo nie. V každom prípade vám želám, aby ste nič z povinnej a ani odporúčanej výbavy nikdy nemuseli využiť.

Priatelia, na záver, tak ako vždy, vás chcem požiadať. Ak v článku nájdete blbosť, chybu, alebo v ňom niečo zásadné absentuje, napíšte mi na brano@naskutri.sk. Píšem články preto, aby som pomáhal, nie aby som ľudí miatol. ĎAKUJEM.