Úplne presne si pamätám ten moment, kedy som si uvedomil, ako fajn sa na Forze jazdí. Viezol som sa na nej z Bratislavy do Žiliny a v Novom Meste nad Váhom som prechádzal niekde okolo centra. Auto idúce pár metrov predo mnou zrazu vybočilo zo svojej dráhy a ja som na poslednú chvíľu zbadal dosť prepadnutý kanál. Podvedome a bez premýšľania som urobil myšičku a kanál obišiel. Presne tam mi docvaklo, že vlastne je to pre mňa úplne neznámy stroj, ktorý mám pod sebou asi hodinu a najazdil som na ňom cca 80 km, a úplne automaticky s ním myšičkujem. A to je vlastne to, čo treba na Forze zvýrazniť, neuveriteľne dobre sa vám prispôsobí a dovolí vám veci, ktoré na maxiskútroch nie sú úplne samozrejmé.

Honda Forza prišla na trh v roku 2015 a prakticky okamžite sa zaradila medzi bestsellery vo všetkých kategóriách, v ktorých ju Honda vyrába. 60 000 predaných kusov (všetkých modelov), je číslo, ktoré môžu mnohé iné značky iba závidieť. Z Forzy je pre mnohých nekorunovaná kráľovná maxiskútrov do 125 ccm (ale aj 300 či 350 ccm), a ja som bol zvedavý, či je to naozaj o tom, že je tá motorka taká dobrá, alebo proste má len najhlasnejších fanboyov, lebo Honda.

Štíhlejšia, so zvýšeným komfortom

Začnime tým čo si každý z nás všimne ako prvé – dizajn. Už ten pôvodný bol podarený, no v roku 2018 sa stroj dočkal dizajnovej revízie a výraznejšie zmenil tvár. Honda Forza v modelovom roku 2022 vychádza z toho minuloročného, kedy sa výrazne zmenilo pár detailov. Možno si ich nevšimnete na prvý pohľad, no pri posadení sa na skúter ich vnímavejší jazdec okamžite odhalí. 

Oproti minulým modelom zmenami prešla predná aj bočná kapotáž, zrkadlá, zadné bočné panely a aj kryt motora. Zásadný dopad majú podľa mňa najmä zmeny vpredu a na bokoch. Predná časť stroja zoštíhlila, a to tak, že som naozaj nemal pocit, že sedím na maxiskútri. To, že je Forza v určitých miestach užšia nielen vidíte, ale predovšetkým cítite. Hlavne vpredu je úbytok kapoty poznať. Mne však bolo ľúto za tým motorkovejším pocitom, ktorý mám na širšom X-Maxe, a mal som ho aj na predchádzajúcom modeli Forzy. Moje vnútorné pnutia však môžu byť ukradnuté tým, čo chcú jazdiť s Forzou v meste, alebo len majú radšej štíhlejšiu stavbu stroja pod nimi. Tí ocenia, že sa vďaka užšiemu skútru lepšie prepletú tam, kam potrebujú.

Zásadné je, že inžinieri v Honde neubrali z prednej a bočnej časti kapotáže na úkor komfortu. To vôbec, ba naopak, prepracované bočné časti lepšie odvádzajú vzduch po boku stroja a vám prakticky vôbec nefúka na nohy, a to ja patrím medzi tých, čo sa vozia dosť „na sedláka“ s kolenami ďaleko od seba. Za toto veľký potlesk. Tí, čo jazdíte v krátkych nohaviciach a poznáte ten pichľavý pocit, keď vám vietor obracia chlpy na nohách, vedzte, že na Forze ho nezažijete. Miesta na nohy je tiež dosť. Počas jazdy vám široké a pomerne dlhé nášľapy umožnia mať chodidlá aj vo viac ako dvoch polohách. To je pri dlhších jazdách, alebo, ak potrebujte v meste mať nohy čo najviac pod sebou pre lepšiu ovládateľnosť, neoceniteľné.

Ak sa bavíme o dizajne, musím spomenúť aj predný štít. Ten je vysúvací a ovládaný elektronicky. A TO JE TAK SUPER, že by som to okamžite dal predpísať zákonom. Naozaj, kým to človek nemá, nedokáže to oceniť. V meste znížiš, ideš na pána a vetrík ťa ochladzuje, vyjdeš za mesto, posunieš si ho hore a vietor na teba nemá. PARÁDA! Štít sa navyše tiež dočkal vylepšenia a tak je teraz v najvyššej polohe o 4 cm vyššie, ako predtým. Papier hovorí, že rozsah je 18 cm. Neviem, nemeral som, ale rozdiel medzi vrchným a spodným dorazom je cítiť, a to dosť. Ja mám 185 cm a za štítom v maximálnej polohe hore som bol veľmi dobre chránený. Navyše jeho sklon je trafený tak akurát, a vy nedostávate odvedený vzduch priamo do helmy, ale ide pekne nad vás. Pri dlhších jazdách to ocení nielen vaša krčná chrbtica, ale aj kríže, ktoré nemusia neustále bojovať s náporom vzduchu.

Ešte stále vládne analóg

Kokpit skútra poteší milovníkov analógu. K dispozícii je klasicky ukazovateľ rýchlosti a otáčkomer, oba ručičkové. Medzi nimi sa nachádza digitálny displej. Je pomerne veľký a ponúka hromadu údajov, Honda hovorí, že sa zmenil ich dizajn, čo neviem potvrdiť, no tým, že je počet údajov vyšší, číslice sú menšie a horšie čitateľné. 

Navoliť si môžete až tri režimy toho, čo sa vám na displeji bude zobrazovať. V prvom režime je počítadlo kilometrov, zostávajúci dojazd a aktuálna spotreba. Druhý režim obsahuje denné počítadlo prejdených kilometrov, priemernú spotrebu a ukazovateľ času. No a 3 režim ponúka ukazovateľ vonkajšej teploty a informáciu o stave batérie. Všetko ovládate cez tlačidlá na ľavej aj pravej strane riadidiel. 

Motor, s ktorým sa v premávke nestratíte

Honda Forza 125 má v sebe jednovalec, štvorventilový, kvapalinou chladený SOHC motor, s výkonom 11 kW pri 8 750 ot./min. Maximálny krútiaci moment točí 12,2 Nm pri 6 500 ot./min. Vŕtanie a zdvih sú 53,5 × 55,5 mm a kompresný pomer 11,5:1. Premenené do reči nás, ľudí ktorým tieto čísla až tak veľa nehovoria, je to motor výkonovo na maxime toho, čo sa zmestí do kategórie 125 ccm a výrobca uvádza, že maximálka je 108 km/h (minimálne tachometrová je ale vyššia). Svojim výkonom hravo poráža konkurenciu, ktorá sa vybrala nepochopiteľne smerom k znižovaniu počtu kW, alebo nedokáže konkurovať výbavou a komfortom.

Motor je na stodvadsaťpäťku svieži a živý. Prekvapilo ma, že pomerne slušne akceleruje aj v nižších otáčkach, 50tka je tam za 6 sekúnd. Menšie PCX, ktoré testujem teraz, Forze na výjazde z križovatiek uteká, ale náskok mu dlho nevydrží. Rýchlosť pribúda svižne do cca 70 km/h, potom už stúpa menej strmo, no stále kontinuálne a celkovo dobré je to aj pri akcelerácii v rýchlosti nad 100 km/h. Maximálka na rovine sa pohybuje okolo 110 km/h, ale dá sa dostať až k 120tim. Čo ma potešilo je, že stroj príliš nevädne ani pri jazde hore kopcom. Asi všetci čo máme 125ky poznáme tie situácie, keď sa šplháme hore tiahlym stúpaním a cca pri 70 km/h začne skúter spomaľovať. Forza potiahne. Rýchlosť vám síce bude stúpať po kilometríku, prípadne v prudkom kopci ostane rovnaká, ale nestalo sa mi, ani na horskom prechode, že by začala padať. Tých 70 som tam udržal aj v situáciách, kedy viem, že môj X-Max 2019 už fakt nevládal.

Ak nie ste milovníkmi hlasných motorových prejavov, Forza vás poteší. Zvukový prejav je kultivovaný, plynulý a bez akýchkoľvek zbytočne hlasných extempore. Prekvapí tých, ktorí radi volajú 125 ccm skútre bzučiakmi. Nebzučí, je pekne tichý, bez vibrácií. Tu ma vlastne napadá, že Forza disponuje „milovanou“ funkciou Idling Stop, čiže pri zastavení dlhšom ako 3 sekundy vypína motor. Je to vec, ktorú úplne nemusím a vypínam, ale ak vám nevadí, máte ju tu k dispozícii.

Asi najšokujúcejším zistením pre mňa počas celého testovania bol záverečný pohľad na spotrebu. S Forzou som išiel z BA do ZA a naspäť, jazdil som s ňou v Strážovských vrchoch a vzal ju aj na okreskový výlet do Beckova. Nejazdil som na nej ako Valentino Rossi, ale ani som na ňu nejako prehnane nebral ohľad. Spotreba na konci? 1,9 litra. Neuveriteľné. Úplne na rovinu hovorím, že tomu údaju z počítača neverím a reálne by som si tipol odchýlku tak 0,2 až 0,3 l, ale aj tak. Za 2 litre na maxiskútri? Pri 11,7 litrovej nádrží? Aj pri dnešných cenách benzínu je to stále zadarmo. Na X-Maxe sa pod 2,5 nedostanem.

Tvrdá, ale poslušná

Podvozok sa oproti predchádzajúcim rokom nezmenil, zostal rokmi overený rúrkový oceľový rám ako jeho hlavná súčasť. O tlmenie sa stará vpredu 33 mm teleskopka a vzadu dva tlmiče spojené hliníkovou kyvkou. Podvozok je pevný, tvrdší, niekedy až príliš. Forza však aj tak patrí medzi hojdavejšie skútre, čo pre niekoho môže byť nepríjemné. Pretrváva také to klasické Forzácke zhúpnutie pri rozbehu. Aj ja som si naň spočiatku zvykal. Výhradu však mám najmä k prednému tlmeniu. Nie je zlé, na štandardné mestské a prímestské cesty postačuje, akonáhle však príde horší úsek, schopnosť predných tlmičov absorbovať nerovnosti naráža na ich limity, a rany, dosť tvrdé, sa prenášajú až do rámu. Tu je určite priestor na zlepšenie.

Aj pri podvozku však môžem chváliť. Hmotnosť je 161 kilogramov, čo spolu s nízkym ťažiskom prispieva k tomu, že ovládateľnosť tohto maxiskútra je na úrovni, ktorú mu väčšina dvojkolesovej konkurencie môže iba tíško, alebo aj nahlas, závidieť. Oceníte to v mestskej zápche, no najlepšie si to uvedomíte, rovnako ako ja, niekde na príjemnej zapadnutej cestičke s rýchlymi, krátko za sebou nadväzujúcimi zákrutami, kde je treba s motorkou pracovať intuitívne a rýchlo. Tam ma Forza naozaj očarila. 

To sú cesty, ktoré vynikajúco sedeli, napr. Piaggiu MP3 päťstovke, na ktorej sa dalo extrémne naklápať, no aj Forza, aj v kubatúre 125 ccm, mi tu dokázala dopriať kopec zábavy. Férovo dodávam, že tam skvele jazdí aj X-Max, no u štíhlejšej a trošička inak riešenej Forzy som bol príjemne prekvapený, akú skvelú odozvu dostávam. Už len doplním, že túto zábavu si môžete užiť aj vďaka komfortne veľkým kolesám. Obe sú z hliníkovej zliatiny. Vpredu je 15 palcové a vzadu 14 palcové koleso. 

Zabudnúť nechcem na brzdy, na tie sa v iných recenziách znáša kritika, ale ja som bol milo prekvapený z ich účinku. Vpredu je brzdový kotúč s priemerom 256 mm a vzadu 240 mm, ABS je v tejto kategórii už samozrejmosťou. Hlavne predná brzda sa vie poriadne zahryznúť… Keď som pri jednej z prvých jázd chcel predbehnúť kolónu cez šrafovaný ostrovček a náhle zbadal, že na čele kolóny sú policajti, chcel som rýchlo zastať a po náhlom, prudkom stlačení prednej brzdy som si skoro vysadol…

Ak chcete aj vtipnú historku z natáčania… Keď som po prevzatí skútra zastavil asi o 2 km ďalej, aby som si pozrel na mape kadiaľ pôjdem domov, vypol som motor. Keď som chcel znova naštartovať, stisol som brzdu, stlačil gombík pre štart a… nič. Motor ostal vypnutý. Zopakoval som to asi 5 krát, pozeral na YouTube, ako štartujú, a už už som šiel zúfalý, ponižujúco volať do Hondy, že skúter dali úplnému trotlovi, ktorý to nevie ani naštartovať, keď som naposledy skúsil stlačiť brzdu a naštartovať. A motor chytil. Zrada bola v tom, že brzdu treba stlačiť naozaj silno, na ostatných skútroch stačí v podstate iba brnknúť, na Forze musíte poriadne zatlačiť. Inak budete stáť ako ja.

Výbava inteligentnejšia ako skútrista sám

Vybavenie skútra extrémne prispieva k tomu, aký z neho máte celkový pocit a Honda to veľmi dobre vie. Aj preto každý nový model posunie latku zasa o trochu vyššie. Začnime tým, že k naštartovaniu Forzy už netreba fyzický kľúč. Teda, treba, ale nie zastrčiť ho priamo do zapaľovania. Inteligentný Smart Key stačí mať pri sebe a skúter naštartuje, prípadne umožní prístup do všetkých odkladacích priestorov.

Keď sme pri nich, pod sedadlom je oveľa viac miesta, ako by ste si pri pohľade naň mysleli. Schránka je umne a celkom hlboko zapustená, dve integrály tam vojdú ako nič, ale načo by ste ich so sebou vozili, však? Takže vám poviem, že ja som tam napchal jednu preklápaciu helmu, nepremok, ruksak (poloplný), šiltovku, rukavice, samozrejme povinnú výbavu, a ešte aj náhradné tričko a malú príručnú tašku. Sedadlo už síce malo nejaké pripomienky, ale keď ho zasadlo 95 kíl, zaklaplo tak, ako má. Priestor si navyše môžete upraviť pomocou stredovej predeľovacej vložky. Za mňa plne dostačujúce.

Parádne veľká je aj odkladacia schránka pod riadidlami. Bez problémov do nej zmestíte pollitrovku vody, telefón, peňaženku, aj doklady. Všetko naraz samozrejme. Jej súčasťou je aj USB konektor, len pozor, je to už typ USB-C, takže keď prídete k motorke, rovnako ako ja, s káblom so starým USB-A konektorom, môžete si ho tak akurát niekde omotať… Veľkosť tejto schránky trochu kompenzuje to, že je iba jedna, na druhej strane, pod pravým riadidlom odkladací priestor nie je. Schránka je uzamykateľná, akurát sa nedoviera úplne dobre, takže sa vám bude často stávať, že budete musieť zavierať na dva či trikrát.

Na rovnakom princípe funguje aj veľký 45 litrový top case, ktorý však nie je v základe a treba si ho dokúpiť. Ten síce môžete zamknúť a odomknúť aj priamo kľúčom, ale funguje aj v bezkľúčovom režime. Stačí mať Smart Key pri sebe a stlačiť tlačidlo na spodnej časti kufra. 

O tom, že skúter má systém ABS som už písal, je to dnes už pri týchto skútroch samozrejmosť. Tou je aj kontrola trakcie, ktorú v Honde nazývajú Honda Selectable Torque Control (HSTC). Oceníte ju najmä v daždi a samozrejme pri jazde mimo spevnené cesty. Celý systém nenápadne a obratne riadi trakciu zadného kolesa. Ja som našťastie pri testovaní nezažil dážď, ale skúšal som sa rozbiehať do kopca na tráve a žiadne prešmykovanie zadného kolesa sa nekonalo. O tom, že HSTC koná, čo má, vás informuje kontrolka so symbolom „T“. Samozrejme, kontrolu trakcie môžete vypnúť.

Znamienka krásy

Forza je pre mnoho ľudí dokonalý stroj, no objektívne, má svoje rozmary. Už som spomínal, že podvozok je tvrdší a predné tlmiče toho veľa nezachytia. Nebudeme si klamať, niekedy to dosť bolí, lebo rany dostáva nielen rám, ale aj jazdec.

Mne osobne nevyhovujú ani pevné spätné zrkadlá. Vnútorná časť sa síce dá v určitých uhloch nastaviť, ale ja som cez ne za seba dobre nevidel, a to sa nepovažujem za príliš objemného človeka. A uhýbať rukami vždy, keď sa chcem pozrieť za seba, nie je ideálne. Navyše, videl som, ako sa zrkadlá zvyknú po určitom čase vykývať. Zrejme neustálym náporom vetra dochádza k tomu, že sa celé zrkadlo aj s úchytom potom hýbe. Ale beriem, že toto je subjektívny argument.

Myslím si, že je načase, aby sa v novej generácii objavil aj vylepšený rám a…, a teraz viem, že to mnohí budú odsudzovať, ale aj nový displej. Vývoj ide dopredu a TFT displeje už začínajú byť štandardom. Navyše, používatelia si radi svoj stroj prepájajú s rôznymi aplikáciami v mobile, a v roku 2023 už bude najvyšší čas na tento trend naskočiť. Sám nie som tohto fanúšikom, ale vidím, že trendy sa uberajú týmto smerom. Desím sa chvíle, keď bez mobilu ani nenaštartujete…

Kráľovná skútrov do 125 kubíkov?

Na Forze som najazdil cca 700 kilometrov a myslím, že chápem prečo ju mnoho ľudí považuje za ten najlepší skúter do 125 ccm. Dokážem si predstaviť, že pre človeka, ktorý na skútroch doposiaľ nejazdil, alebo začínal na nejakom menšom skútriku, môže ísť o priam dokonalý stroj. Ak totiž je niečo, čomu nemám čo vytknúť, resp. objektívne vytknúť, tak sú to jazdné vlastnosti. 

Forza vás podrží, odpúšťa chybičky a v podstate je to asi najposlušnejší maxiskúter, aký som riadil. Kam ju pošlete, tam ide, nevzpiera sa, nechá so sebou ľahko manipulovať. Nestalo sa mi, že by som s ňou mal problém v zákrutách, ani len nebola nedotáčavá, keď som v nich schválne pribrzďoval. Motor je živý a dovolí vám jazdiť tak, že autá za vami nebudú mať tendencie predbiehať vás za každú cenu.

Jasné, ak by som to rozmenil na drobné, v jednotlivých detailoch nájdem skútre, ktoré sú lepšie. Ale ako celok je to asi najkompaktnejší stroj, ktorý v žiadnej oblasti výrazne nebrzdia nejaké negatíva. A ak ich aj ja vidím, čo na tom záleží? Forzu si kupujú ľudia, ktorí na rozdiel odo mňa v nej nehľadajú emócie v zákrutách, ale chcú sa bezpečne, pohodlne a čo najrýchlejšie dostať do roboty. 

Úprimne, väčšinou sa píše, že maxiskútre sú vhodnejšie na cesty mimo obce. Neviem, Forza je v meste ako doma a to, že ju môžete vziať mimo mesto a ešte to bude aj úplne super, je len veľký bonus navyše. Naozaj nemôžem povedať, že jej revírom sú cesty na okraji miest a mimo mesta. Vďaka svojej ovládateľnosti s ňou skúsenejší jazdec zvládne aj kúsky, ktoré si na menšom skútri nedovolí ani ten, ktorý s ním má už čo to odjazdené.

Ak chcete odo mňa odpoveď na otázku z nadpisu, hovorím, že pre mnoho ľudí, azda aj pre väčšinu, áno. Forza v súčasnosti môže byť kráľovnou segmentu maxiskútrov do 125 ccm. Ale viete ako to je, každému vyhovuje niečo iné. Podľa mňa však najviac bude záležať na tom, či na skútri jazdíte pre radosť, alebo vyslovene pre jeho úžitkovosť. Ak to prvé, konkurencia je tvrdá, ak to druhé, Forza je jednoznačne favorit. Tak si vyberte.

Technické parametre

technicek parametre forza

facebook banner