V živote človeka sú len dve istoty, dane a smrť. V živote skútristu je ešte jedna. Nech si ktokoľvek, nech si kdekoľvek, nech jazdíš akokoľvek dlho, skôr či neskôr od niekoho dostaneš zásadnú a kľúčovú otázku, ktorá trápi skútristov, od počiatku ľudstva: „Mám si kúpiť PCX alebo NMax?“
Keby som mal dostať 1 € za každý jeden raz čo mi túto otázku niekto položil, alebo za každý raz čo som ju čítal v hocijakom fóre či skupine na internete, už sa z našetrených peňazí vozím na TMaxe. Úplne vážne. Časy sa menia, skútre sa menia, ale títo dvaja veční rivali sa zdali byť neohroziteľní. Lenže čert a konkurencia nikdy nespia, a tak sa spočiatku nenápadne, ale teraz už čoraz výraznejšie hlásia o slovo aj iné značky. A mne sa konečne, takmer po roku modlitieb, prosieb a rituálneho pálenia pneumatík, podarilo získať na test hádam aktuálne najvážnejšieho vyzývateľa – SYM Jet X 125i. Taiwanskú raketu, od značky, ktorá sa netají tým, že si z Hondy aj Yamahy chce vziať to najlepšie a snaží sa odhryznúť im trochu z koláča. Má šancu?
Inšpirácia áno, ale vlastná cesta
SYM ide na to celkom bystro. Jet X spredu trochu pripomína Yamahu, zboku Hondu, ale keď si naň sadneš je svoj. Nie je to žiadna napodobenina a už vôbec nie lacná kópia. Má vlastný šarm a svoju osobitosť. Ale, spočiatku som fakt nevedel ako k nemu pristupovať, čo od neho čakať. Škála toho čo o ňom hovoria ľudia, resp. čo si o ňom prečítaš kade tade je široká. Od „čínska p.čovina“ až po „najlepšia športová 125ka“. Nerád sa nechávam týmito kecami ovplyvňovať, nech robíš čo robíš, v hlave sa to niekam do podvedomia uloží a nemať potom predsudky aj očakávania je ťažké.
U mňa to našťastie trvá iba po prvý pohyb plynovej rukoväte. Vtedy už vypínam a idem s čistou hlavou. Tak to bolo aj teraz. Navyše chalani zo Superštvorkolky.sk, kde som si po skúter bol, mi pri predávaní kľúčov povedali tie slová, ktoré chce počuť každý recenzent: „Nešetri ho, daj mu.“ Netreba ma viackrát núkať. Sadám, štartujem, rozbieham sa a hlavou mi beží kopec dojmov. Je to celkom priestranné, mám si kde dať nohy, rozbeh je fajn svižný, ovládateľnosť parádna. Skúsim brzdy, trochu ostré, ale fajn. ABSko tak ázijsky poplašené, ale nič čo by som nepoznal. Toto bude dobrééé.
SYM Jet X – športovec s vizážou dravca
SYM Jet X je športový skúter. Má športový dizajn, je nižší, ťažisko je viac v strede a tiež posadené viac dolu ako obvykle. Obľúbenosť tohto dizajnu je veľká. A nečudujem sa, jazdí to príjemne ako skúter, zatiaľ čo tvary a línie klamú telom tak, aby pripomínali motorku. Honda PCX s niečím veľmi podobným nielen na Slovensku láme rekordy. Či je to pekné je vec subjektívneho vkusu. Za seba hovorím, že SYM rozhodne zaujme. Ostré hrany okamžite prezradia, že vietor fúka z východu, a prísny pohľad dvoch svetlometov z prednej masky odhalí, že moderný dizajn majú chlapci z Taiwanu zmáknutý.
K výslednému high-tech efektu prispievajú aj LEDky. Tie sú všade. Predné svetlo, obrysové svetlo, smerovky, zadné svetlo, všetko už je ledkové. Vyzerá to dobre a bežnému skútristovi, ktorý zažije na skútri najväčšiu tmu keď ho vytláča zo zhasnutej garáže, to bohato stačí. V kombinácii s „drsnejšou“ vizážou vytvárajú svetlá dojem veľkej motorky, čo je fajn, lebo vďaka tomu nemusí žiaden motorkár plakať na gauči u terapeuta od hanby, že na mávol rukou na skúter…
Malý, veľký skúter s výborným vyvážením
Vždy rád vidím, že dizajnér pri návrhu karosérie a celkovo posedu, myslel aj na pohodlie jazdca. Lebo je super, keď skúter vyzerá ako niečo čo bežne doobeda zvláda cestu na Mars aj naspäť, ale keď na tom potom dostávaš kŕče po 20 kilometroch jazdy, radosť z toho, že vyzeráš cool sa akosi vytráca… SYM Jet X má šikovne tvarovanú kapotu, ktorá jazdca veľmi dobre skryje. Na nohy nefúka vôbec. Odporúčam sa však pohrať so štítom a najlepšie dokúpiť plexi. Je to športovec, tak nejaké nižšie. Vyšším jazdcom totiž originál štít zvádza veľa vzduchu rovno pod prilbu. Najmä pri rýchlostiach nad tých 70 km/h.
Stredový tunel medzi nohami je pre mnohých tŕňom v oku. Mne vôbec nevadí. Na PCX je v ňom nádrž. Jet X má nádrž pod sedadlom a tunel sa tak môže javiť ako zbytočný. Ale nie je. Je v ňom batéria a skrinka s elektronikou. Všetko má svoju logiku. Navyše, výrazne prospieva vyváženiu skútra. Mne takto položené ťažisko sedí. Presadnúť z Jet X na Lambrettu alebo Piaggio Medley, ktoré tunel nemajú, a ktoré som testoval zároveň s Jet Xom, bolo potom ako sadnúť na úplne iné stroje.
Celková stavba skútra je robustná, na to, že to nie je maxi skúter vyzerá na pohľad väčší ako skutočne je, najmä zozadu. Je zaujímavé, že pri PCX som mal úplne opačný pocit… Pri rozbehu sa ale pocit rozmernosti ihneď stratí, čo je dobre. Sedadlo je pohodlné, skôr tvrdšie ako mäkké, ale na mestské presúvanie s rezervou stačí. Aj pre spolujazdca ešte ostáva pomerne dosť miesta, navyše jeho komfort zvyšujú aj široké stupačky. Jazdili sme aj vo dvojici a spolujazdkyňa sa na nič nesťažovala, čo pri týchto menších skútroch nie je úplne samozrejmé.
Na čo sa však sťažujem ja, je odkladací priestor pod sedadlom. Ten je striktne vymedzený 7,5 litrovou nádržou, ktorú umiestnili práve pod sedadlo. Veľa toho do Jet X nezmestíte. Ja to dokážem pochopiť, pretože ak si kupujem športový skúter nerátam s úplne veľkým priestorom. Lenže ak sa mi tam nevojde ani Lková integrála či preklápačka, tak už prevraciam očami. Čítal som na stránkach výrobcu, že tento problém je v riešení, takže som zvedavý na novšie verzie. Podobne aj druhý, síce menší, ale predsa len nedostatok. Tým je materiál z ktorého je vyrobené opláštenie sedadla. Je to nejaká koženka, alebo niečo podobné a dosť sa na tom šmýka. Pri prudšom brzdení som sa vždy zošmykol až nad stredový tunel.
Ak to mám dizajnovo zhrnúť, SYM Jet X nie je stroj, ktorý by chytal pohľady, ale keď ho postavíte niekde vedľa vchodu do biznis či nákupného centra, ľudia si ho určite všimnú. Mal som k dispozícii modrú verziu, ale farebných variácií je viacero. Subjektívne sa mi najviac páči červená, ktorú majú vystavenú v Superštvorkolkách a vyzerá veľmi dobre.
Ak ťa chytia, je to tvoja chyba…
Stroj, ktorý som testoval, mal pri preberaní najazdených 120 km, čo je máličko. Snažil som sa zajazdiť ho čo možno najlepšie, striedal štýly jazdy, netlačil na pílu lebo spočiatku zo skútra ešte bolo cítiť vypaľovanie oleja z výroby. Zo začiatku bol SYM menej dynamický, až som si troška hundral popod nos, ale tým ako kilometre naskakovali, od nejakých cca 200 kilometrov, sa otvoril a jeho ochota pracovať a točiť bola vyššia. Keď som stroj so zhruba 400 kilometrami odovzdával boli moje pocity úplne opačné. Malá, rýchla strela. Subjektívne sa mi zdalo, že som na žiadnej inej 125 (možno s výnimkou nedávnej Aprilie SR GT) nevystreľoval z križovatiek tak rýchlo ako na Jet X. A to je na motor, ktorý má nejakých 9,3 kW veľmi dobré.
Pochváliť treba aj nábeh rýchlosti. Je kontinuálny a krásne plynulý. V žiadnom rozmedzí rýchlostí som nemal pocit, že by skúter stratil ťah a musel som ho prehovárať, aby zabral. Na týchto skútroch je to častokrát tak, že do tej 60tky je nárast rýchlosti výrazný a potom pomaličky vädnú. Tu sa tento jav nedostavil. Najviac mu chutí jazda okolo tých 80 – 90 km/h a zhruba po 100vku sa vám na žiadnom čísle nezadrhne. Aj nad stovkou je to stále ako tak príjemné, ale okolo 110 už bolo cítiť limity stroja. Na mierne sa zvažijúcej ceste som z neho dostal 120 km/h, ale o komfortnej jazde už sa nedalo hovoriť, nápor vzduchu obtekajúci predný štít mi strhával helmu..
Na vyššie rýchlosti rýchlosti Jet X nie je stavaný. Je to mestský stroj s nutkaním sem tam sa vyblázniť v prímestských zónach a na okreskách. A to zvláda vynikajúco. Dokonca až tak, že sa vám budú autá uhýbať, aby ste ich predbehli. Stalo sa mi to niekoľkokrát a milo ma to pobavilo. To asi ten prísny kukuč Jet Xu.
Spotreba sa pri mojej váhe a štýle jazdy pohybovala niekde okolo 2,6 litra. Som si istý, že sa dá stlačiť nižšie, ale nepatrím medzi tých, ktorí by jazdili okolo 2 litrov, chcem sa na skútri zabávať. Kapacita nádrže je 7,5 litra, takže okolo 250 kilometrov s trochou snahy urobíš. Ak chce niekto skúter používať iba v meste, tankovať bude raz za mesiac.
Slušný chlapec s dobrým vychovaním
Podvozok je príjemne čitateľný, rýchlo viete na čom ste a čo si môžete dovoliť. Skúsenejšie zadky budú cítiť, že kolesá (obe štrnásťpalcové) sú väčšie ako u konkurencie (PCX 14“ a 13“, NMax 13“ a 13“). Tieto malé športové skútre veľmi dobre triafajú ten akurátny pomer medzi dobrou stabilitou a nadpriemernou ovládateľnosťou. Aj SYM to zvláda excelentne, nemá tendenciu pri nízkych rýchlostiach rýchlo padať do strán.
Pre začiatočníkov je to priam ideálny stroj, ale skúsenejší tiež nemusia ohŕňať nos. Je s ním zábava a keď to niekde naklopíš na vjazde do Tesca, aj sa sem tam pristihneš, že by si hodil dramatické kolienko, na totál frajera. Jet X ti to dovolí, a to ani nemusíš mať odjazdené stovky okruhov. Je to naozaj milý a dobrý skúter, veľa odpustí.
Akurát ťa trocha vyklepe. Pruženie je tvrdšie ako na PCX, ale zasa o trochu jemnejšie ako na NMaxe. Žiaden kostitras, ale má športové DNA, tak nečakaj, že sa budeš hojdať ako na Burgmanovi. V meste, až na hlboké kanály, predná „teleskopka“ nemá žiaden problém. Vzadu je dvojitý tlmič, ale treba si ho prispôsobiť podľa zaťaženia. Mimo mesta vo väčších rýchlostiach už to nie je až také komfortné, ale to naozaj nie je prirodzené teritórium tohto dravca, takže sa mu tu dá čo to odpustiť. Moje zuby dávajú 4 hviezdy z piatich.
Najviac plusových bodov ale SYM Jet X dostáva za brzdy. Potvrdzujem, na skúter, stodvadsaťpäťku sú výborné. Povedal by som, že tu SYM konkurenciu predbehol. Na oboch kolesách je ABS, čo je tiež konkurenčná výhoda. Kotúče, vpredu 260 mm a vzadu 220 mm, odvádzajú skvelú prácu. Brzdy sa vedia poriadne zahryznúť, ale ani raz som nemal pocit, že by som ich nevedel prečítať a zaplachtím si cez riadidlá. Chvalabohu som nezažil žiadnu krízovku, ale pri testovaní som mal vždy pocit bezpečia, teda až na to, že som sa kĺzal po sedadle. Akurát teda, ako som už spomenul, ABS je trošička poplašenejšie, ale to majú aj Japonci. Niekomu to však takto vyhovuje, ja mám radšej talianske ABS, ktoré sa mi zdajú trochu menej vyľakané.
Na SYM Jet X sa zmestia aj modelky s dlhými nohami
Jet X som sa snažil jazdiť pol na pol, teda aj v meste aj mimo mesta. Pozícia jazdca sa totiž v závislosti na tom, ako a kde jazdíte mení. Preto je veľkou výhodou, že kokpit a vlastne kompletné sedenie jazdca sú priestorné. Riadidlá sú širšie, takže zo skútra nemáš kolobežkový pocit, ba naopak, vieš sa vďaka tomu krásne vložiť do oblúku a s prispením dobrého motora sa nádherne vyviezť z tiahlych zákrut.
Už som to spomenul vyššie, ale rád to rozviniem. Keď sa ma niekto pýta otázku z úvodu, (PCX vs. NMax) vždy odpovedám, že je to jedno, treba si na tie stroje sadnúť a vyskúšať ich. Možno ma fanboys budú hejtovať, ale oba tie skútre sú defacto rovnaké, oba sú kvalitné a svojim jazdcom budú pri dobrej starostlivosti slúžiť na veky vekov. Ide o to, ako sa kto na ten ktorý skúter dokáže naskladať. Pokiaľ máte dlhé nohy PCX vám nemusí dokonale sadnúť ak chcete jazdiť aj dlhšie trasy. NMax ponúkal viac miesta na nohy, ale zasa jazdec sedí v pozícii, z ktorej vyšší jazdci môžu mať bolesti chrbta (hovorím z vlastnej skúsenosti). Jet X sa mi pocitovo zdal v tomto smer vyriešený prívetivejšie. Nohy mali priestoru ako doma pred gaučom a ani po viac ako 80 km súvislej jazdy som necítil ani náznak bolesti chrbta. Dôležitú úlohu zohráva to, že si viete nohy polohovať čo pri dlhších presunoch urobí pre dobrý pocit z jazdy veľa.
Ale naspäť ku kokpitu. Ten sa zjavne inšpiroval u PCX, takže tí ktorí na nich nemajú radi tú chrómovanú špatnosť v strede kokpitu sa len pousmejú, pretože je aj tu, síce v decentnejšom prevedení, ale je. Rovnako tak diera nad tým, z ktorej vyliezajú obnažené káble. Majitelia asi len mávnu rukou, ale my recenzenti si na tom môžeme zgustnúť.
Pod displejom a riadidlami je jedna odkladacia schránka. Rozmerovo je veľmi podobná tej na PCX. Bez problémov som do nej zmestil pollitrovú fľašku s vodou, peňaženku aj mobil. Ten si môžete za jazdy aj dobíjať cez USB nabíjačku s Quick Charge 2.0 nabíjaním.
Na druhej strane pod riadidlami je spínacia skrinka s bezkľúčovým ovládaním štartovania + samozrejme otvárania nádrže atď. Bezkľúč je už dnes štandard. Čo však štandard nie je, a treba si na to fakt zvyknúť (sorry, nedá sa) je neustále pípanie skútra. Hlási všetko a veľmi neodbytne. Bude vám to liezť na nervy. Myslel som, že neexistuje ukričanejší skúter ako Yamaha XMax, ale Jet X ho tromfne o parník. Na ovládači našťastie je stlmenie zvuku a ja sa stavím, že je to u majiteľov SYMov najzodratejší „gombík“ na kľúči.
Na displeji svetlo, za mnou tma
Displej je veľmi zaujímavý. Väčšina displejov na skútroch je uložených buď na výšku, prípadne sú síce horizontálne, ale vysoké niekoľko riadkov. Displej na SYM Jet X tvorí nízky a dlhý LCD panel. Chvíľku mi trvalo kým som si na naň a na jeho rozloženie zvykol. Hlavne otáčkomer, ktorý za rozťahuje a zasa zbieha ma rušil. To ale nie je nedostatok, len zaujímavosť a nezvyk. Inak je digitálny (môj vnútorný malý autista si vrňal blahom), prehľadný, dobre čitateľný (automaticky sa stmieva podľa svetelných podmienok) aj na priamom slnku a kvalitne spracovaný. Prekážalo mi ale, že tlačidlá Mode a Set sú umiestnené na displeji a nie na riadidlách. Ak potrebujte prepnúť hodnoty počas jazdy, je to z pohľadu bezpečnosti trochu nešťastné riešenie. Ale v podstate detail.
Čo už detail nie je a s čím som bojoval počas celého testovania sú spätné zrkadlá. Sú príliš v strede stroja. Nepatrím medzi žiadnych ramenatých kulturistov, ani moje svaly nie sú nijak napumpované, ale nech som robil čo som robil, a že som skúšal fakt všetky polohy späťákovej kámasútry, nepomohol som si. Nevidel som za seba nič, len moje ruky. Ak som sa chcel pozrieť dozadu, musel som uhnúť rukou a trochu sa pootočiť. Dá sa to našťastie vyriešiť väčšími „tykadlami“, ale za príplatok.
Aby som túto sekciu nekončil negatívne, spomenúť musím malú vec, ktorá mi ale výrazne zvýšila pocit z jazdy. Smerové svetlá blikajú nahlas, rozumej, keď sa spustí smerovka, nahlas to ťuká. Ani raz sa mi vďaka tomu nestalo, že by som zabudol vypnúť signalizáciu zmeny smeru, čo je inak bežný nešvar. Je to taká blbosť, ale poteší.
Ono, celkovo je dielenské spracovanie veľmi dobré. Nájdu sa veci, ktoré potrebujú zlepšiť, napr. uchytenie sedadla, ktoré sa na môj vkus až priveľmi kýve, ale ak čakáte, že sa niekde zbytočne šetrilo, bojíte sa zbytočne. Všetko dobre sedí, ladí a hrá. Ani z ovládačov nesála taká tá lacnosť, z ktorej vidieť, že sa šetrilo. Skôr som mal pocit, že sa až moc dbalo na to, aby sa skúter nejavil lacno. Ale to je iba dobre. Cenovka začína na 3199, čo je o stovku viac, ako u najbližšej konkurencie, ale ak ste pozorne čítali test, budete vidieť, kde sa zbytočne nešetrilo.
K dispozícii je aj kopec príslušenstva, takže si stroj bez problémov prispôsobíte ako potrebujete. Kto chce mať plnokrvníka, dokúpi športové plexi a nechá to tak ako je, kto potrebuje valacha dokúpi zadný kufor a vyššie plexi. Videl som aj Jet X s bočnými kuframi a nevyzeral vôbec zle. Možnosti tuningu sú pestré.
Takže, čo dodať na záver? Len toľko, prestaňme stále niečo porovnávať. Tento skúter nechce byť Hondou a nechce byť ani Yamahou. Inšpiruje sa nimi, ale chce byť SYM. A aj ním je, ponúka dosť vecí, ktoré sú v jeho podaní originálne. Zabudnite na to, že je to lacná Čína. Nie je, ani zďaleka, kvalita komponentov je na úplne inej úrovni. To či si máš kúpiť to alebo ono ti teraz nepoviem. Ale môžem s pokojným svedomím povedať, že ak si vyberáš z kultovej dvojice H+Y, hoď si na shopping list aj SYM Jet X. Choď si naň sadnúť, povoz sa a ak ti sadne, nemaj debilné predsudky. Jeho kúpu ľutovať nebudeš. A ak nie, dvojica večných kráľov je stále tu… len… ktorého si vybrať?